اصولاً اقتصاد سنتی یا متعارف به متغیرهای غیر اقتصادی توجه ندارد و این عوامل و نقششان در تحرک اقتصاد نادیده گرفته میشود. در این نوع اقتصاد مکاتب فکری مختلف بر نهادها و متغیرهای کل تمرکز دارند و تنها نقش عواملی چون بانکهای مرکزی و عرضهی پول، سیاستهای مالیاتی، مخارج دولتی و انعطافپذیری دستمزدها در رونق و رکود اقتصادی مورد بررسی قرار میگیرد.
مجموعه کتابهای دامیز (For Dummies) آثاری خوشخوان، ساده و روان در حیطههای گوناگون هستند. این مجموعه آثار نخستین بار در اواخر دههی بیستم به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان با مباحث مربوط به کامپیوتر روانهی بازار نشر شدند؛ اما امروزه مجموعه کتابهای دامیز طیف گستردهای از موضوعات را در بر میگیرند: از خودسازی و موفقیت فردی گرفته، تا ایجاد کسبوکار تازه، مذهب و بهبود تغذیه.
بااینحال اقتصاددانان رفتاری تنها به متغیرهای اقتصادی توجه نمیکنند. بهعنوان مثال جان مینارد کینز، اقتصاددان انگلیسی، مولف کتاب مهم «نظریهی عمومی اشتغال، بهره و پول» معتقد است وضعیت ذهنی افراد میتواند در رونق و رکود اقتصادی اهمیت زیادی داشته باشد. او استدلال میکند که ایجاد احساس ناخوشایند در افراد نسبت به آینده میتواند به رکود اقتصادی منجر شود. یا حتی احساساتی چون سرخوردگی میتواند به اعمال تلافیجویانه در جامعه منجر گردد که همهی اینها بر روند اقتصاد تأثیرگذار است.
بنابراین توجه به تأثیر دولتها بر وضعیت روحی جامعه در روند اقتصاد تعیینکننده است و درنهایت باید توجه داشت که عوامل واقعی و عوامل روانی بهشکل همزمان در ایجاد پیامدهای اقتصادی کلان نقش مهمی را ایفا میکنند. در کتاب حاضر به طور جامع و کامل به این مسئله پرداخته خواهد شد.
موریس آلتمن (Morris Altman) در خلاصه کتاب صوتی کسادیها و رکودها، با بهرهگیری از مثالهایی که مبتنی بر اطلاعات دنیای واقعی هستند، به سرمایهگذاران و مدیران کمک میکند فرآیند انتخابهای فردی را بهتر درک کنند و به این طریق بتوانند تصمیمات عمومی بهتری را اتخاذ نمایند. در این خلاصه کتاب صوتی نگاهی به ارتباط میان چرخههای روانشناختی و تجاری خواهد شد و سیاستهای عمومی در بازار با نظر به روانشناسی رفتارگرا مورد بررسی قرار میگیرد.
بد نیست بدانید کلمه دامیز (Dummies) در زبان انگلیسی به معنای خنگهاست و در زبان فارسی این مجموعه «به زبان آدمیزاد» نیز شهرت دارد.
خلاصه کتاب صوتی کسادیها و رکودها مناسب چه کسانی است؟
تحریک رفتار مصرفکننده براساس روحیات حیوانی
برای مثال وقتی مصرفکنندگان از آیندهشان مطمئن باشند، خیالشان راحت است که برای خرید خانه یا کالاهای گرانبهایی مثل خودرو، ماشین لباسشویی، رایانه و تلویزیون میتوانند وام بگیرند. حتی با وجود نرخهای بهرهی نسبتاً بالا وقتی روحیات حیوانی در اوج باشد، این اطمینان مصرفکننده کمک میکند تا اقتصاد از شرایط کسادی خارج شود یا رونق و پیشرفتش ادامه داشته باشد. از سوی دیگر وقتی مصرفکنندگان نگرشی افسرده داشته باشند، این مسئله میتواند اقتصاد را به سمت کسادی سوق دهد. حتی در شرایطی که شاخصهای اقتصادی سنتی کاملاً نویدبخش به نظر میرسند.