معرفی کتاب اتحاد کاری در رفتاردرمانی عقلانی هیجانی
کتاب اتحاد کاری در رفتاردرمانی عقلانی هیجانی را ویندی درایدن با هدف بررسی و شناخت باورهای نامعقول، اشتباه و الگوهای فکری با بار منفی و آسیبرسان نوشته است. او در این کتاب ضمن بررسی باورهایی از این دست، نتایج و تاثیراتی را که این نوع تفکر بر مسائل هیجانی و رفتاری افراد میگذارد، شناسایی و راهحلهای عملی و موثری را با شیوهی جدیدتر ارائه کرده است.
دربارهی کتاب اتحاد کاری در رفتاردرمانی عقلانی هیجانی
رفتاردرمانی عقلانی و هیجانی که محوریت بحث کتاب اتحاد کاری در رفتاردرمانی عقلانی هیجانی (The working alliance in rational emotive behavior therapy) اثر ویندی درایدن (Windy Dryden) به آن اختصاص یافته، در واقع یک رویکرد درمانی نو و آوانگارد است و هدف اصلی در این رویکرد، شناخت و مقابله با باورهایی است که منطق صحیحی ندارند. در ادامهی شناخت این باورها، روشهایی برای یادگیری و آموختن شیوههای مدیریت و کنترل احساسات، طرز تفکر، و رفتار افراد ارائه میشود تا در مسیر رفتاری درست قرار گیرند و دور از الگوهای غیرمنطقی بتوانند مسائل هیجانی و عاطفی خود را بازگو کنند.
افرادی که درگیر اضطراب، استرس و درگیریهای درونی عاطفی و رفتاری هستند، میتوانند از این رویکرد برای درمان و حل چالشهای خود استفاده کنند. REBT که مختصر شدهی رفتاردرمانی عقلانی و هیجانی است توسط آلبرت آلیس پایهگذاری شده است. ویندی درایدن در کتاب اتحاد کاری در رفتار درمانی عقلانی هیجانی ضمن معرفی تئوری و عملی مفاهیمی که آبرت آلیس دربارهی این رویکرد بیان کرده، به موضوعات مقدماتی مانند ایجاد یک اتحاد درمانی با مراجعان و ارزیابی مشکلات آنها میپردازد.
بخش زیادی از این کتاب بر مداخله درمانی تمرکز دارد و دربارهی مباحثی مانند باورهای غیرمنطقی، نوع فعالیت این باورها، شیوهی هدایت و روشهای شفاف برای هدایت چنین باورهایی از جنبههای غیرمنطقی به جنبههای منطقی بحث میکند. اصل اساسی و رعایتشده در کتاب اتحاد کاری در رفتار درمانی عقلانی هیجانی که باعث شده به نسبت کتابهای دیگر با یک ویژگی متمایزکننده محسوب شود، تمرکز بر رفتارها و اعمالی است که باید انجام شود و منع افراد از انجام دادن نبایدها را کاملا حذف کرده است. این روش باعث شده تا درمانگران و کارآموزانی که این کتاب را منبع خود قرار دادهاند، در اتاق درمان برای مراجع خود، فضای نفی کردن و نبایدها را ایجاد نکنند و بهجای آن روشهایی را پیش بگیرند که باعث میشود افعال منفی و افکار غیرمنطقی مرحله به مرحله حذف شوند.
برای مثال او برای روانکاوان رویکردی در نظر گرفته است با عنوان تغییر نگرش مراجع در مقابل عدم تغییر در نگرش. هدف از این رویکرد نوعی رقابت درونی با خود فرد است نه با دیگری.
هنگامیکه نبایدها مشخص میشوند، رفتار فرد را در مقایسه با دیگران در خود حمل میکند اما وقتی صحبت از بایدها میشود، مراجع متوجه میشود که این بایدها قرار است فقط افکار او را نسبت به خودش تغییر دهند و پای هیچ فرد دیگری در این تغییر رویکرد در میان نیست. درایدن معتقد است کار درمانگر با مراجع فقط به اتاق درمان مرتبط نیست و با تعیین تکلیفهایی متناسب با نوع رفتار و شناخت مراجع برای خانه، فرد مراجعهکننده حتی بیرون از اتاق درمان نیز درحال تغییر نگرش و فکر است. در این کتاب به درمانگران پیشنهاد میشود که از گفتوگوهای سقراطی برای شناخت بیشتر نوع بروز عواطف و هیجان مراجعان استفاده کنند.
ویندی درایدن در این کتاب به مخاطبان نشان میدهد که مثالهای ذکر شده از جانب مراجعان در اتاق درمان چه تاثیر شگفتانگیزی در نوشتن طرح درمان مراجع دارد. در کتاب اتحاد کاری در رفتار درمانی عقلانی هیجانی روشهایی در نظر گرفته شده تا در اتاق درمان علاوهبر اینکه مراجع درک میشود، با او مقابله هم صورت بگیرد. درایدن حتی در بخشی از کتاب اشاره میکند که اگر مراجع شما در حال پرحرفی بود، حرف او را قطع کنید و واکنش او را بهعنوان منبعی برای طرح درمان مراجع مورد توجه قرار دهید. این روش باعث خواهد شد تا مراجع بتواند در آینده خودش نقش درمانگر را برای خودش ایفا کند و به روشهای مدیریت هیجانیاش مسلط شود. در یک نگاه کلی روش درمان عقلانی و هیجانی که در این کتاب شرح داده شده تاثیری شگرف و جالب بر میزان اضطراب و استرسی دارد که افراد در طول روزمره تجربه میکنند. کتاب اتحاد کاری در رفتار درمانی عقلانی هیجانی را بهروز هاشمی تنکابنی ترجمه و انتشارات روانشناسی و هنر آن را چاپ و منتشر کردهاست.
کتاب اتحاد کاری در رفتاردرمانی عقلانی هیجانی برای چه کسانی مناسب است؟
این کتاب برای درمانگران و کارآموزانی که در حوزهی REBT فعالیت دارند مناسب است.
در بخشی از کتاب اتحاد کاری در رفتاردرمانی عقلانی هیجانی میخوانیم
کمک به مراجع برای اینکه درمانگر خود شود
هدف نهایی یا ایدئال رفتاردرمانگر عقلانیهیجانی احتمالاً این است که به مراجع کمک کند مهارتهای رفتاردرمانی عقلانیهیجانی را درونیسازی کند تا بتواند برای خودش چنین مهارتهایی را استفاده کند و در نتیجه درمانگر خودش شود. بههر حال، تمام مراجعان مایل نیستند تا جایی درمان را ادامه دهند که درمانگر خود شوند، بنابراین، رفتاردرمانگر عقلانیهیجانی تنها در صورتی تکالیف این حوزه را انجام میدهد که مراجع با آنها موافق باشد. وقتی مراجع نشان میدهد که تمایل دارد به او کمک شود تا درمانگرِ خود باشد، درمانگر با استفاده از روش تعاملیِ تهییجی به او کمک میکند. همانطور که در فصل سه بحث کردم، این امر شامل این میشود که درمانگر کنترل ادارهی جلسات را بهتدریج در اختیار مراجع قرار دهد، و در عین حال وقتی لازم بود، او را تهییج کند.
فهرست مطالب کتاب
مقدمه
اتحاد کاری در رفتار درمانی عقلانی هیجانی
1: ABCهای رفتاردرمانی عقلانیهیجانی
2: اتحادکاری در رواندرمانی
3: ارتباطها و اتحادکاری در رفتاردرمانی عقلانیهیجانی
4: دیدگاهها و اتحاد کاری در رفتاردرمانی عقلانیهیجانی
5: اهداف و اتحاد کاری در رفتاردرمانی عقلانیهیجانی
6: تکالیف و اتحاد کاری در رفتاردرمانی عقلانیهیجانی
منابع
مشخصات کتاب الکترونیک
قیمت نسخه الکترونیک
منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C/book/88732