در دنیای پر رقابت کنونی نیروی فروش متعهد، با انگیزه و ماهر جز در سایه توجه به نیازهای افراد و آموزش و تربیت نیروی فروش به وجود نمیآید. بنابراین کار سازمانها در این رقابت برای بقا مشکلتر شده است. آنچه حائز اهمیت است آن است که بدانیم عوامل اصلی موثر بر عملکرد فروش سازمانها شامل استراتژیهای فروش و نیروی فروش میباشد و این عامل هستند که به سازمانها جان میبخشند و عملا تحقق اهداف و چشماندازهای سازمان را میسر میسازند.
در این پژوهش عنوان میشود که استراتژی بازاریابی یک کار مستمر است و باید برای آن همهی سطوح سازمان فعال باشند؛ همچنین در این کتاب به اهمیت بهروز شدن و نوآوری در این عرصه تأکید شده و گفته میشود که راهبردهای بازاریابی باید بر اساس تغییر نیاز مشتریان بهصورت دائم مورد بازبینی، اصلاح و روزآمدن شدن قرار بگیرد. هدف از این سلسله برنامههای معین نیز بقای سازمان و کسبوکار در شرایط رقابتی عنوان شده که از مهمترین اصول فعالیت هر شرکت است.
از مهمترین مباحثی که در کتاب استراتژیهای مدیریت بازاریابی به آن اشاره شده، وسعت درگیری استراتژی بازاریابی در سطوح مختلف سازمان است. بر اساس دیدگاه نویسندهی کتاب، اصل مهم استراتژی مدیریت بازاریابی استفادهی مؤثر سازمان از منابع، مانند نیروی انسانی، بودجه و فرآیندهای فروش برای ارتباط مؤثر با مشتریان در یک فرآیند مداوم و قابلاصلاح است؛ به این ترتیب نمیتوان گفت که یک شرکت یا کسبوکار تنها با یکبار اتخاذ سیاستهای بازاریابی میتواند به بقا در بازار خوشبین باشد و رقابت طولانیمدتی را با رقبا داشته باشد.
کتاب استراتژیهای مدیریت بازاریابی، نوشتهی سخاوت بهادری، کتابی است که شما را با اهمیت مبحث بازاریابی، مدیریت این حوزه و انتخاب استراتژی صحیح بازاریابی در کسبوکار آشنا میکند. این کتاب ابتدا با تشریح اصول بازاریابی و تعریفهای آن در سطوح مختلف میکوشد تا از نظر علمی مخاطب را با پایههای نظری بازاریابی آشنا کند و سپس با ارائهی مدلها و تکنیکهای مناسب، بهصورت کاربردی روشها را آموزش دهد. این پژوهشْ بازاریابی را بهعنوان یک هنر در کسبوکار معرفی میکند که هر فرد و سازمان باید در آن مهارت بیابد و جزءبهجزئش را در کار خود پیادهسازی کند.
فصل اول: بازاریابی
مقدمه
بازاریابی
آمیختههای بازاریابی
قیمت
محصول
توزیع
بازاریابی سبز
استراتژی بازاریابی سبز
محصول سبز
قیمت سبز
توزیع سبز
ترفیع سبز
مدیریت بازاریابی
برنامه بازاریابی چیست؟
نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی
تبلیغات دهانبهدهان
تصمیمگیری در خرید و فرایندهای آن
تصمیمگیری پیچیده
تصمیمگیری محدود
عوامل فرهنگى
عوامل اجتماعى
عوامل شخصى
عوامل روانى
سبکهای تصمیمگیری مصرف کننده
برخی عوامل مؤثر در رفتار خرید
هوش بازاریابی
مواردی را که در کسب هوش بازاریابی باید مد نظر داشت
رعایت اصول اخلاقی
توجه به سیگنالهای گنگ و ضعیف
کشف مشتریان بالقوه
هوش هیجانی و مدیریت بازار
تجزیهوتحلیل بازار
انتخاب بازارهای هدف
تهیه ترکیب عناصر بازاریابی
تلاشهای بازاریابی
سازماندهی گروه
ارائه راه حل
ارتباط فردی
تجزیه و تحلیل اجتماعی
خوشبینی و امید
هوشبین فردی و امید و خوشبینی در خدمت بازار
سازماندهی گروه
ارائه راهحل
تجزیه و تحلیل اجتماعی
خصوصیات متخصصان هوش بازاریابی
ارتباطداشتن
زمان
صحتودقت
کاملبودن
اهداف
هوش بازاریابی و ارتباط با سایر هوشها در سازمان
جمعبندی
فصل دوم: استراتژیهای بازاریابی
مقدمه
استراتژی
مدیریت استراژیک
اجرای استراتژیها
استراتژی بازاریابی
بازاریابی پرداختی (تبلیغاتی)
بازاریابی سببی (بازاریابی مبتنی بر علت)
بازاریابی رابطه
بازایابی مخفی
کلامی یا شفاهی
بازاریابی اینترنتی
بازاریابی معاملاتی
بازاریابی تنوع
عواملی که نقش استراتژیک بازاریابی را تسهیل مینمایند
نقش بازاریابی استراتژیک در طراحی و اجرای استراتژیها
استراتژی بازاریابی: شناخت مشتری
استراتژی بازاریابی: برنامه بازاریابی
تفاوت استراتژی بازاریابی و برنامه بازاریابی
مراحل مدیریت استراتژیک بازاریابی
جمعبندی
فصل سوم: استراتژیهای بازاریابی و رسانههای اجتماعی
مقدمه
تکنیک بازاریابی از طریق شبکههای مجازی
نقش شبکههای اجتماعی در بازاریابی
استراتژیهای بازاریابی شبکههای اجتماعی
استراتژی منفعل
استراتژی فعال
مزایای استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی
افزایش شناسایی برند در بازاریابی شبکه اجتماعی
افزایش وظیفهشناسی نسبت به برند
فرصتهای بیشتر برای تبدیل شدن
افزایش نرخ بالاتر تبدیل
افزایش اعتبار برند
افزایش ترافیک ورودی
کاهش هزینههای بازاریابی
افزایش رتبه موتور جستجو
تعامل بیشتر و موثرتر با مشتریان
افزایش بینش و بصیرت نسبت به مشتریان
مراحل بازاریابی در شبکههای اجتماعی
مشخصکردن مشتریان هدف
آیا لزوما استفاده از شبکههای اجتماعی در بازاریابی شرکتها موثر است؟
فرصتهای بازاریابی بوسیله شبکههای اجتماعی
جمع بندی
فهرست منابع