معرفی و دانلود کتاب بازی گونه سازی (گیمیفیکیشن) | برایان برک

برعکس، اگر مخاطب کم باشد، ممکن است مدل تعامل مستقیم مناسب‌تر (و کم‌هزینه‌تر) از راه‌حل بازی‌سازی‌شده باشد. به بیان ساده‌تر، اگر هدف، گروهی متشکل از ده نفر باشند که همگی آن‌ها دونده هستند، بهتر است شخصاً آن‌ها را مربیگری کنید، تا آنکه که راه‌حلی ایجاد کنید که مربی‌گری را برایشان شبیه‌سازی کند. گیمیفیکیشن اغلب نماینده‌ای برای تشویق و تعامل انسانی است. در گروه‌های کوچک‌تر تعامل رو در رو و واقعی انسانی بیشتر به کار خواهد آمد و هزینۀ کمتری را هم در بر خواهد داشت.

فهرست مطالب کتاب

استفاده از خلاقیت، همان عاملی است که کسب‌وکار شما را از سایر کسب‌وکارها متمایز می‌کند. برایان برک در کتاب بازی گونه سازی (گیمیفیکیشن)، به یکی از راه‌هایی می‌پردازد که به کمک آن می‌توانید تأثیر شگفت‌انگیزی بر جامعه‌ی هدف و مراجعان خود بگذارید: گیمیفیکیشن.

درباره‌ی کتاب بازی گونه سازی (گیمیفیکیشن)

معرفی کتاب بازی گونه سازی (گیمیفیکیشن)

اگر شما نیز صاحب کسب‌وکار هستید، تسلط به گیمیفیکیشن یکی از ضروریات است و کتاب بازی گونه سازی (گیمیفیکیشن) (Gamify: how gamification motivates people to do extraordinary things) اثر برایان برک (Brian Burke)، همان منبعی است که می‌تواند به شما در این راه کمک کند. برایان برک، به عنوان یکی از متخصصان این حوزه، در فصول متفاوت کتاب حاضر، تجارب و تحقیقات خود را گرد آورده و به زبانی ساده ارائه کرده است.

این کتاب برای تمام فعالان حوزه‌ی کسب‌وکار، جذاب و ضروری خواهد بود. علاقه‌مندان به حوزه‌ی بازی‌سازی دیگر مخاطبان اثر حاضر هستند.

با برایان برک بیشتر آشنا شویم

گیمیفیکیشن، فرآیند استفاده از بازی‌ها و منطق آن‌ها در محیط‌هایی است که برای آن تعبیه نشده‌اند؛ به عنوان مثال، وقتی معلم بازی‌هایی را طراحی می‌کند تا دانش‌آموزان در خلال انجام آن‌ها مباحث را بهتر یاد بگیرند، بازی‌گونه‌سازی رخ داده است. این فرآیند خلاقانه، در حوزه‌های دیگر، نظیر تبلیغات شرکت‌های بزرگ نیز به‌کار می‌رود. یکی از مصادیق این فرآیند، شرکت استارباکس است. این شرکت امکانی را فراهم کرده است که مشتریان با هر خرید، ستاره‌ای به عنوان امتیاز دریافت کنند. امتیاز بالاتر، شما را به سطح جدیدی از وفاداری منتقل می‌کند و به تبع آن می‌توانید از هدایایی نظیر هدیه‌ی روز تولد یا یک فنجان قهوه‌ی اضافی بهره‌مند شوید. این ترفند ساده، موجب افزایش فروش کم‌نظیر استارباکس در مدت زمانی کوتاه شد.

اگر تعداد کاربران کم باشد، هزینه‌های راه‌حل بازی‌سازی‌شده برای هر کاربر می‌تواند بسیار زیاد باشد. مانند هر راه‌حلی، هزینه‌های طراحی و توسعه ثابت است و هزینه‌های به‌کارگیری متغیر است. از آنجا که هزینۀ طراحی و توسعه بدون توجه به اندازۀ مخاطب برآورد خواهد شد، به‌کارگیری برنامه برای تعداد مخاطبین بیشتر، هزینۀ کمتری دارد.

از آنجا که بازی‌گونه‌سازی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای ارتباط با مشتری و ایجاد وفاداری در آن‌هاست، برای موفقیت کسب‌وکار خود از آن بهره بگیرید و آن را متمایز و قدرتمند کنید.

نکوداشت‌های کتاب بازی گونه سازی (گیمیفیکیشن)

  • کتابی خواندنی و ارزشمند از جانب فردی متخصص! (Kevin Allen، نویسنده‌ی پرفروش و مؤسس شرکت Planet Jockey)
  • کتاب بازی گونه سازی (گیمیفیکیشن)، اطلاعاتی ارزشمند را درمورد آنچه باید در پژوهش‌ها در نظر گرفته شود، ارائه می‌کند. (Sergio Jiménez، مؤسس Game On! Lab)
  • برک یکی از کارشناسان برجسته و از بزرگترین متفکران در زمینه‌ی گیمیفیکیشن سازمانی است. کتاب بازی‌گونه‌سازی، اثری است که هر مدیری باید آن را بخواند تا درک کند آینده با وجود این تکنیک‌های هیجان‌انگیز و قدرتمند چگونه خواهد بود. (Gabe Zichermann، مؤسس و مدیر عامل شرکت Dopamine and Gamification)

کتاب بازی گونه سازی (گیمیفیکیشن) مناسب چه کسانی است؟

سخن مترجم

تقدیر و تشکر

گیمیفیکیشن: فراتر از هیاهو

عددی کردن مقیاس انگیزه

سفر غیرمعمولی

پیشینۀ گیمیفیکیشن

تعریف گیمیفیکیشن

فراتر از هیاهو

موفق شدن در گیمیفیکیشن

به کارگیرندگان اولیه

روند کلی کتاب

قسمت اول: ارزش گیمیفیکیشن: مشارکت دادن جامعه

1. انگیزه: مهم‌ترین قسمت گیمیفیکیشن

جذب بازیکنان در سطح احساسی و عاطفی

همۀ پاداش‌ها با هم برابر نیستند

گیمیفیکیشن یعنی انگیزه

اهداف سازمانی را به جای اهداف بازیکنان اشتباه نگیرید

نتیجه‌گیری

2. به بازیکنان معنا بدهید

گیمفیکیشن چه فرقی دارد؟

گیمیفیکیشن فقط برای سرگرمی ‌نیست

گیمیفیکیشن دستمزد دادن نیست!

آیا گیمیفیکیشن موضوع جدیدی است؟

فعال کردن روندها

واسطه‌گری

شبکه‌های اجتماعی

دانش جمعی

استفاده از گیمیفیکیشن برای جلب مشارکت جوامع

تمرکز بر کارکنان

تمرکز بر مشتری

تمرکز بر گروه‌هایی با علاقه‌مندی‌های مشترک

نتیجه‌گیری

3. تغییر رفتار، قدم به قدم

انگیزۀ ورزشکاران

بازنویسی مدل مشارکت مشتری

راهنمایی کارکنان برای موفق شدن

ایجاد همکاری‌های اجتماعی

بسیج کردن افراد هم‌علاقه برای انجام دادن کارها

گام‌های تغییر رفتار

نتیجه‌گیری

4. استفاده از گیمیفیکیشن برای توسعۀ مهارت‌ها

یادگیری الهام‌بخش در آکادمی خان

استاد شدن

انرژی بخشیدن به آموزش کارمندان

جذب مشتری

گیمیفیکیشن کردن روند توسعۀ‌ مهارت‌ها

نتیجه‌گیری

5. استفاده از گیمیفیکیشن برای افزایش نوآوری

رسیدن به ایده‌های جدید در وزارت کار و بازنشستگی انگلستان

توسعۀ محصول در شرکت کوییرکی

بانک بارکلی‌کارت مشارکت مشتری را بازی‌گونه کرده است

گیمفیکیشن چگونه باعث ایجاد نوآوری می‌شود؟

بازیکنان را به کار بگیرد

ایده‌ها را بشناسد

ایده‌ها را انتخاب کند

ایده‌ها را توسعه ‌دهد

ایده‌ها را عملی ‌کند

نتیجه‌گیری

قسمت دوم: طراحی تجربۀ بازی‌سازی‌شده برای بازیکن

6. طراحی بازیکن‌محور

فرآیند طراحی تجربۀ بازیکن

اِعمال طراحی تفکر

مرحلۀ اول: نتیجه کسب‌وکار و معیارهای موفقیت را تعریف کنید

قدم دوم: مخاطبان هدف را تعریف کنید

مخاطبان هدف را کاوش کنید

پرسونا بسازید

مرحلۀ سوم: اهداف بازیکن را تعریف کنید

نتیجه‌گیری

7. طراحی راه‌حل بازی‌سازی‌شده

قدم چهارم: مدل تعاملی بازیکنان را تعیین کنید

قدم پنجم: فضای بازی و سِیر بازی را تعریف کنید.

قدم ششم: تعریف اقتصاد بازی

ترکیب انگیزه به وسیلۀ شبکه‌های اجتماعی

قدم هفتم: امتحان کنید و تکرار کنید

نتیجه‌گیری

تله‌های معمول در طراحی

شکست در مدیریت صحیح اقتصاد بازی

پریدن به آخر بازی

به شکل ناسالم در رقابت باشیم

نا‌همگونی مهارت و مشکل‌های آن

هدف‌ گرفتنِ مخاطبان اشتباهی

اجبار کردن انگیزه

اضافه‌ کردن کاری به کارهای پیشین

بازی‌ دادن سیستم

نتیجه‌گیری

8. مدیریت برای دستیابی موفقیت

عرضۀ گیمیفیکیشن به مدیران شرکت‌ها

انتخاب رویکرد فنی

ترویج و فعال‌سازی

مدیریت بهره‌ها

نتیجه‌گیری

9. گیمیفیکیشن 2020: آینده چه در بر خواهد داشت؟

سناریوهای آینده

دموکراتیک کردن تحصیلات

حل مشکلات بدقلق با قدرت ذی‌نفعان

موبایلتان مربی شخصی شما خواهد بود

نتیجه‌گیری: بازنگری انگیزه در دنیایی متصل

یادداشت‌ها

منابع

فهرست راهنما


منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%81%DB%8C%DA%A9%DB%8C%D8%B4%D9%86/book/67196

وقتی صحبت از گیمیفیکیشن می‌شود، «هرچه بیشتر، بهتر» مطمئناً صدق می‌کند. گیمیفیکیشن نیرویی را ارائه می‌دهد و بهتر است هنگامی که مخاطب زیاد باشد، اعمال شود. مفهوم این نیرو به دو صورت عمل می‌کند: (1) یک راه‌حل واحد می‌تواند برای تعامل با تعداد تقریباً نامحدودی بازیکن استفاده شود. (2) هر چه جمعیت بیشتر و متنوع‌تر باشد، احتمالا مردم راه‌حل‌های ابتکاری بیشتری برای مشکلات پیدا خواهند کرد.

علاوه بر این، گیمیفیکیشن دیجیتالی اجرا می‌شود و تنها اندک نیازی به تعامل مستقیم از طرف ارائه‌دهنده وجود دارد. بازیکنان مقابل دیگری و یا خود، بازی می‌کنند. راه‌حل‌های بازی‌سازی شده زمانی که استفاده می‌شوند قدرت نفوذ زیادی فراهم می‌کنند.

بی‌شک رسیدن به استانداردهای کیفیتی، عاملی مهم در رسیدن کسب‌وکار شما به موفقیت است؛ اما در دنیای امروز، به چیزی بیش از کیفیت نیاز دارید: توانایی نمایش دادن کیفیت. این موضوع که با تبلیغات و بازاریابی گره خورده است، نیازمند خلاقیت به خرج دادن و تسلط به ابزارها و روش‌هایی است که در این راه شما را یاری می‌کنند. یکی از روش‌های به‌روز و کاربردی، بازی‌ گونه‌سازی یا گیمیفیکیشن است. اما این کلمه، چه معنایی دارد؟

برایان برک یکی از مدیران شرکت Gartner است که در حوزه‌ی تکنولوژی فعالیت دارد. عمده‌ی فعالیت‌های برک به پژوهش درباب تکنولوژی‌های جدید و کارکرد آن‌ها اختصاص دارد. علاوه بر این، او در حوزه‌ی نویسندگی نیز خوش درخشیده و با مجله‌ها و روزنامه‌های گوناگونی چون وال‌استریت‌ ژورنال، فایننشال تایمز، گاردین و یو اس ای تودی همکاری داشته است.

در بخشی از کتاب بازی گونه سازی (گیمیفیکیشن) می‌خوانیم