مفهوم تاب آوری یکی از مفاهیم نوظهور در بررسی شرایط اجتماعی است؛ به بیان دیگر پژوهشگران و محققان در چند دههی گذشته تمرکز خود را به جای مقابله با خطرات و بحرانها، روی مسئلهی تاب آوری معطوف کرد و آن را در حوزههای مختلفی مورد بررسی قرار دادهاند؛ بر این اساس تاب آوری یک مؤلفهی محوری برای رهنمون شدن به موفقیت در عین وجود خطرات، آسیبها و بحرانها است و در واقع از یک نوع «امیدبخشی» سخن میگوید.
کتاب تاب آوری تحصیلی را انتشارات اندیشه احسان به چاپ رسانده است.
کتاب تاب آوری تحصیلی برای چه کسانی مناسب است؟
پیشگفتار
فصل اول: چارچوب کلی
صورتبندی مقدماتی مسئله
چرا تابآوری تحصیلی دغدغهی مهمی است؟
دانشآموزان و خطرات در پیشرو
شکست تحصیلی، شکست همگانی
فصل دوم: تعریف مفاهیم
تعریف تابآوری بهطور عام
تاریخچه مطالعات تابآوری
مفاهیم مترادف و همپوش با تابآوری
مقیاس حس انسجام آنتونوفسکی
مفهوم سرسختی روانی کوباسا
تابوتوان
استقامت
تابآوری: از فردگرایی صرف تا یک دیدگاه فرآیندمحور
خصوصیات فردی افراد تابآور
عزت نفس
امید
خوشبینی
خلاقیت
همدلی و علاقهی اجتماعی
فصل سوم: رویکردها و دیدگاههای نظری
نظریههای تابآوری
نظریه بالبی و سبک دلبستگی
نظریه «تابآوری من» ردل
سازوکارهای دفاعی وایلانت
نظریه آدلر
رویکرد شناختی اجتماعی بندور
نظریه سیستمهای بومشناختی برونفنبرنر
مدلهای تابآوری
مدلهای آسیبپذیری و مکانیسمهای حفاظتی گارمزی
مدل چالش
مدل ایمنی
مدل مفهومی تابآوری
عوامل خطرآفرین و حفاظتی: مهمترین مؤلفههای مرتبط با تابآوری
عوامل خطرآفرین
عوامل حفاظتی
تعریف تابآوری تحصیلی بهطور خاص
فرآیندهای کلیدی ارتقادهنده تابآوری تحصیلی
فصل چهارم: عوامل ارتقاءدهنده تابآوری تحصیلی
سرمایه اجتماعی
سرمایه اجتماعی خانواده
حمایت اجتماعی
حمایت اجتماعی خانواده
سرمایه اجتماعی مدرسه
حمایت اجتماعی مدرسه
متغیرهای شخصیتی
خودکارآمدی تحصیلی
عزت نفس
انگیزش تحصیلی
انتظارات تحصیلی آینده
فصل پنجم: سخن پایانی
منابع