کتاب توییتر: ارتباطات اجتماعی در عصر توییتر (Twitter: Social Communication in the Twitter Age) اثر علمی و قابل توجه دیراج مورتی (Dhiraj Murthy) است که بهعنوان یک منبع بسیار خوب برای شناخت کاملتر و دقیقتر توییتر شناخته میشود. نویسنده، در این کتاب به جای تقبیح و محکوم کردن و یا تعریف و ستایش این پیامرسان، به جنبههای بسیار مهمتری از کارکردها و تاثیرهای آن توجه کرده و سوالات مهمی را مطرح میکند. سوالاتی که به کشف مسائل و مشکلات و کمبودهای این رسانه ارتباطی جدید کمک میکند. این کتاب بر جنبههای تئوریک و روشنگرانه تاکید دارد و در تلاش برای ایجاد یک تصویر حقیقی و درست از فضای رسانهای توییتر است.
توییتر آیینه تمامنمای یک رسانه اجتماعی است که نشان میدهد ارتباطات و فرهنگ در یک لحظهی واحد میتوانند هم جنبههای فردی و هم جنبههای جمعی داشته باشند! فضای توییتر و پیغامهایی که با عنوان «توییت» شناخته میشوند و باید در خلاصهترین شکل ممکن آنها را بیان کرد، مسیر جدیدی از ارتباط و تعامل را به روی آدمها باز میکند. نکته جالبی که درباره این پیامرسان محبوب وجود دارد این است که بشر را برای یادگیری میکروبلاگینگ (بلاگنویسی کوچک و مختصر) و انتقال معنا و مفهوم از میان چند کاراکتر محدود، به تکاپو میاندازد.
– کتاب توییتر دیراج مورتی یک مرور عالی از پیچیدگیهای بیپایان درباره معنای کلمات است که پدیده میکروبلاگینگ (بلاگنویسی کوچک و مختصر) را تعریف میکند! (Hal Niedzviecki)
دیباچه
فصل اول: توییتر چیست؟
توییتر و رسانههای اجتماعی
نتیجهگیری
فصل دوم: چارچوببندی توییتر
چارچوببندی توییتر
توییتر و «دهکدهی جهانی»
نتیجهگیری
فصل سوم: تئوریسازی برای توییتر
توییتر بهعنوان یک «شیء» دیجیتال
توییت میکنم، پس هستم
توییتر و ایجاد دموکراسی؟
توییتر و جامعهای که رخدادها هدایتش میکنند
توییتر و همرنگی
دورحضوری و بیدرنگی
یک چارچوب تئوریک برای شناخت توییتر
نتیجهگیری
فصل چهارم: توییتر و خبرنگاری
توییتر بهعنوان یک محیط خبری
خبرنگاری جدید
شهروندان خبرنگار و افشای اخبار فوری از طریق توییتر
خیزش شهروندان خبرنگار بر اساس توییتر؟
توییتر بهعنوان یک فضای خبری همگانی
تقسیمبندیهای دیجیتال و خبرنگاری توییتری
خبرنگاری پساحقیقت، «اخبار جعلی» و توییتر
توییتر و خبرنگاری: یک موهبت یا نفرین؟
نتیجهگیری
فصل پنجم: توییتر و بلایا
بلایا با واسطهگری اجتماعی
فناوری اطلاعات و بلایا
تحقیقات توییتر و بلایا
سیلهای پاکستان در سال 2010
توییتر و زلزلهی کایکورای نیوزیلند در سال 2016
نتیجهگیری
فصل ششم: توییتر و کنشگری
توییتهای قاهره
انقلاب توییتری؟
«توییتر نمیتواند دیکتاتورها را سرنگون کند»
توییت کردن اطلاعات از سوریه و مصر به دنیا؟
توییتر دیکتاتورها را واژگون نمیکند، اما تکانشان میدهد
آیا گروههای اقلیت صدایی برای حرف زدن دارند؟ پروندهی زندگی سیاهان اهمیت دارد
#زندگی_سیاهان_اهمیت_دارد
از #زندگی_سیاهان_اهمیت_دارد تا #NoDAPL
نتیجهگیری
فصل هفتم: توییتر و سلامتی
خدمات درمانی از طریق توییتر
تغییر اطلاعات سلامتی از تکگفتاری به مکالمهای
نقاط ضعف بالقوه: از مشکلات حریم خصوصی تا اطلاعات نادرست پزشکی
شبکههای سرطان و توییتر
ریتوییت دربارهی سرطان
نتیجهگیری
فصل هشتم: سلبریتیها و برندسازی
تعامل سلبریتی
پروندهی آنتونی وینر
پروندهی استیفن فرای
توییتر و تبلیغ
پروندهی امریکن اکسپرس
نتیجهگیری
فصل نهم: نتیجهگیری
تاریخچه و تئوری
صدا و تاثیرگذاری
جوامع «آگاه»
توییتر بهعنوان رسانهی فراگیر، اما کماکان منحصربهفرد
آینده
واژهنامه