اگر مدتیست شرکت یا سازمان شما به حاشیه رفته و از رشد بازمانده، کتاب ذهنیت موسس همان راهنماییست که برای بهبود اوضاع فعلی به آن نیاز دارید. کریس زوک و جیمز آلن مجموعهای از کارآمدترین اصول و روشهای مدیریتی را با شما در میان میگذارند تا همواره در عرصههای حرفهای بدرخشید و از رقبا پیشی بگیرید. پیشرفت پایدار و همیشگی، دستاورد مطالعهی این کتاب پرفروش واشنگتنپست خواهد بود.
دربارهی کتاب ذهنیت موسس
تحقیقات ثابت کردهاند از میان هزاران کسبوکاری که سالانه راهاندازی میشوند، تنها ده درصد از آنها موفقیت پایدار را تجربه میکنند. نود درصد از آنها چندی پس از شروع طوفانی خود، با شکست مواجه شده و از صحنهی رقابت کناره میگیرند. به اعتقاد نویسندگان کتاب ذهنیت موسس، برای یافتن علل این موضوع، نه به عوامل بیرونی و نیروهای بازار، بلکه به استراتژیهای درونی کسبوکار باید توجه کنیم. استراتژیهایی که در بخشهای ششگانهی این اثر معرفی شدهاند، شما را در انجام بهترین عملکرد یاری خواهند رساند.
کریس زوک و جیمز آلن کتابی را نوشتهاند که هم کاربردی و هم از نظر فنی ایدهآل محسوب میشود. (Borsen)
کتاب ذهنیت موسس برای چه کسانی مناسب است؟
کریس زوک، نویسندهی مشهور و همچنین از شرکای تجاری مؤسسهی Bain & Company است. زوک از سوی تایمز بهعنوان یکی از پنجاه اندیشمند برتر حوزهی تجارت در عرصههای بینالمللی معرفی شد. کتابی که میخوانید، نخستین اثر اوست که به فارسی ترجمه شده.
کتاب حاضر با برگردان نادر سیدکلالی و الهام حیدری، به کوشش انتشارات آریاناقلم به علاقهمندان و متخصصان علم مدیریت ارائه شده است.
نکوداشتهای کتاب ذهنیت موسس
-
معرفی کتاب ذهنیت موسس: چگونه شرکتتان را مثل روز اول اداره کنید
برخلاف ازنفسافتادگی، که در آن تمرکز بر یکی دو ابتکار میتواند خطر را رفع کند، سقوط آزاد به اقدامی قوی و یکباره در چند جبهه نیاز دارد. وقتی شرکت در وضعیت سقوط آزاد قرار میگیرد، مدیران آن دیگر به وضع کنونی مثل گزینهای از میان گزینههای ممکن فکر نمیکنند. اینجاست که همه دربارهی کاری که باید کرد نظر میدهند. البته عدهای هستند که میگویند، «صبر کنید؛ این هم میگذرد.» در مقابل، برخی دیگر پیشنهاد ورود به بازارهای پرسود را مطرح میکنند، که البته، براساس نتایج تحقیقات ما، هیچوقت راهحل مناسبی نیست. عدهای دیگر هم سراغ شیوههای بازتعریف کسبوکار اصلی میروند. در چنین وضعیتی اتفاقنظرها از بین میرود، همه یکدیگر را مقصر میدانند، ریسک کار کردن بالا میرود و تنشهای داخلی زیاد میشود.
کاوشی متفکرانه و کاملاً سنجیده درمورد چالشهایی که شرکتها با آنها مواجهاند. همراه با درسهای عملی برای مدیرانی که به دنبال رشد پایدار و بلندمدت برای شرکت خود هستند. (مجلهی Inc)
سخن ناشر: چگونه هیچوقت به حاشیه نروید؟
پیشگفتار مترجمان: استراتژی از نوع کارآفرینانه
مقدمه: پارادوکس رشد
یک: ذهنیت مؤسس
دو: سه بحران قابلپیشبینی رشد
سه: غلبه بر اضافهبار
چهار: معکوس کردن ازنفسافتادگی
پنج: توقف سقوط آزاد
شش: برنامهی عملیاتی برای رهبران
یادداشتها
منابع
نمایه
منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B0%D9%87%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3/book/74961به حاشیه رانده نشوید! شاید بتوان تمامی نکات و اهداف کتاب ذهنیت موسس (The founder`s mentality) را در همین جمله خلاصه کرد. برای کارآفرینها یا افرادی که بهتازگی کسبوکار خود را راهاندازی کردهاند، شروع کار و مراحل آغازین آن، دشوارترین بخش یک کسبوکار خواهد بود. بهتدریج و با عبور از مراحل ابتدایی، همین افراد درمییابند که رسیدن به سود و کنترل داراییها و هزینهها حتی از برداشتن نخستین گامهای ایجاد کسبوکار دشوارتر هستند. بااینحال، مدیران شرکتهای توسعهیافته و رهبرانی که سالهاست رشد و موفقیت چشمگیری داشتهاند، معتقدند که باقی ماندن در مسیر رشد و پیشرفت پایدار از دو مرحلهی قبلی بسیار دشوارتر است. کریس زوک (Chris Zook) و جیمز آلن (James Allen) در اثر خود راهکارهایی را به شما میآموزند که دستیابی به پیشرفت همهجانبه و همیشگی را برایتان راحتتر خواهند کرد. کافیست تا انتهای کتاب با آموزههای ایشان، همراه باشید.
جای تعجب نیست که اکنون بیشتر نمونههای تهدیدهای گسستآفرین با اینترنت و انفجار فناوریهای دیجیتال در ارتباطاند. در گذشته، این تهدیدهای منسوخکننده عمدتاً به کسبوکارهای فناورانه محدود میشدند، مثل اتفاقی که با دیجیتال شدن عکس برای کداک افتاد. اما امروزه آنها گریبان بخشهای سنتی را هم میگیرند. برای مثال، بورسهای انرژی مخازن سود تأمینکنندههای انرژی در اروپا را بهشدت کاهش داده، اوبر خدمات تاکسیتلفنیهای سنتی را مختل کرده و دورههای آموزشی آنلاین آموزشهای حضوری را دگرگون کرده است.
بااینکه در برههی زمانی مشخصی فقط حدود 5 تا 7 درصد از شرکتها دچار سقوط آزاد میشوند، سقوط آزاد امروزه به عامل اصلی بسیاری از شدیدترین نوسانات ارزش در بازارهای سهام تبدیل شده است. (به آنچه برای اپل اتفاق افتاد فکر کنید؛ ابتدا سوخت و به خاکستر نشست و دوباره از خاکستر برخاست و به ارزش 700 میلیارددلاریِ امروز خود رسید.) آن دسته از شرکتهای موردبررسی که دچار سقوط آزاد شده بودند، در برههی سقوط آزاد، بیش از 30 درصد نوسان در ارزش را از سر گذرانده بودند.