معرفی و دانلود کتاب ذهن آگاهی در مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری | فاطمه اصغری | انتشارات سارات

سلامت روان مادر، عامل دیگری است که در شمار جنبه‌های خانوادگی قرار می‌گیرد. تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که معمولاً مادر بیشتر از پدر با مشکلات کودک درگیر است و از این بابت، نگرانی بیشتری متحمل می‌شود. از آن‌جا که میزان استراس والدین ارتباط مستقیمی با ناتوانی‌های کودک دارد، نگرانی هرچه بیشتر یکی از والدین می‌تواند به اختلالات کودک دامن بزند و منجر به بروز مشکلات دیگری نظیر اختلال توجه و اضطراب شود.

مداخلات دربرگیرنده آموزش ذهن آگاهی

کودکانی که به اختلال یادگیری مبتلا هستند، نسبت به هوش تقویمی خود، از عملکرد ضعیف‌تری برخوردارند و در مقایسه با هم‌سن‌وسالان خود بیشتر در فرآیند دریافت مباحث جدید دچار مشکل می‌شوند. بنابراین می‌توان عدم پیشرفت تحصیلی را مشخصه‌ی اصلی این ناتوانی تلقی کرد. پس از مشاهده‌ی چنین نمودهایی لازم است که خصوصیات کودک، جنبه‌های خانوادگی و اجتماعی او مورد بررسی قرار بگیرد. در این میان نگرش والدین به مسئله‌ی ناتوانی یادگیری، مهم‌تری عامل است.

این کتاب با معرفی مفاهیم پایه آغاز می‌شود و پس از تشریح سویه‌ی درمان شناختی-رفتاری، ذهن‌آگاهی، اختلال یادگیری، تعریف سلامت روان، به معرفی رویکردهای مفهومی می‌پردازد. در مجموع، کتاب ذهن‌آگاهی در مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در تلاش است با ارائه‌ی مفاهیم و شکل‌دهی نگرش کارآمد نسبت به این اختلال، به مادران و در نهایت کودک مبتلا یاری برساند. این کتاب را انتشارات سارات منتشر کرده است.

کتاب ذهن‌آگاهی در مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری برای چه کسانی مناسب است؟

مقدمه

بیانی ساده از موضوع کتاب

این موضوع چه اهمیتی دارد؟

مفاهیم اصلی

درمان شناختی-رفتاری

ذهن آگاهی

اختلال یادگیری

سلامت روان

ذهن آگاهی

حضور ذهن مبتنی بر درمان شناختی

مداخلات دربرگیرنده آموزش ذهن آگاهی

درمان پذیرش و تعهد

رویکردهای مفهومی

تغییر شناختی

ادارۀ خود

آرام سازی

پذیرش

برنامه ریزی و آمادگی برای جلسات

دستورالعمل

تاریخچه MBCT در ایران

اختلال یادگیری

اختلالات یادگیری

تاریخچه

تعاریف ناتوانی‌های یادگیری

بهداشت روان

تاریخچه

تعریف بهداشت روان

تعریف سازمان جهانی بهداشت

ویژگی‌های افرادی که از نظر روانی سالم هستند

چند نشانه هشدار دهنده برای ضعف روانی

جمعیت‌های آسیب پذیر در بهداشت روان

اهمیت بهداشت روان

علل افزایش شیوع بیماری‌های روانی

انواع بیماری‌های روانی

اولویت‌های بهداشت روانی

اهداف بهداشت روان

پیشگیری از بیماری‌های روانی

اهداف فوق از راه‌های زیر قابل حصول است

برنامه کشوری بهداشت روان

پزشکان عمومی و مسأله بهداشت روان

مطالعات گذشته

مطالعات داخلی

مطالعات خارجی

منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

کتاب ذهن آگاهی در مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری که به‌ همت فاطمه اصغری تألیف شده، به شرح مفاهیم پایه، نمودها و علل بروز اختلال یادگیری در کودکان می‌پردازد و در تلاش است نقش والدین، به‌خصوص مادران را در این زمینه آشکار کند. ازاین‌رو در ادامه با معرفی راهکارهایی کارآمد به پیشگیری از بروز این اختلال و بهبود آن کمک می‌کند.

درباره‌ی کتاب ذهن‌آگاهی در مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری

معرفی کتاب ذهن آگاهی در مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری

DBT شامل دامنۀ وسیعی از شیوه‌های درمانی شناختی و رفتاری است و اکثرا برای تغییر افکار، هیجانات یا رفتارها طراحی شده‌اند. مهارت‌های حضور ذهن در DBT، در ساختار ترکیبی پذیرش و تغییر آموخته می‌شوند. اگرچه این مهارت‌ها به ویژه مهارت مشاهدۀ بدون داوری افکار، هیجانات، حس‌ها و محرکات محیطی با مهارتهای MBSR مشترک است ولی مقداری با آن‌ها تفاوت دارد. برای مثال، لینهان (1993) سه مهارت حضور ذهن را در قالب سؤال‌های «چه» و «چگونه» مطرح می‌سازد: (چه چیزهایی مشاهده، توصیف و مورد مشارکت قرار می‌گیرند و چگونه می‌توان حضور ذهن مؤثر بدون قضاوت و داوری داشت). در DBT مراجعان، مهارتهای حضور ذهن را به شکل گروهی و هفتگی در طول یک سال یاد می‌گیرند، همچنین این مهارت‌ها شامل اثرمندی در روابط بین فردی، تنظیم هیجانی، و تحمل فشار و ناراحتی می‌باشند. مراجعان در گروه، این مهارت‌ها را به همراه درمانگر خود تمرین می‌کنند تا اینکه بتوانند به زندگی روزمره تعمیم دهند.

فهرست مطالب کتاب

رفتار درمانى دیالکتیک (DBT) یک رویکرد درمانی ویژه اختلال شخصیتی مرزی است، که جنبه‌های مختلفی را دربر می‌گیرد (لینهان، 1993). این رویکرد مبتنی بر دیدگاه دیالکتیک می‌باشد، و فرض می‌کند که واقعیت شامل نیروهای مختلفی است. ترکیب این نیروها واقعیت جدیدی را باعث می‌شود، که به نوبۀ خود نیروهای متضادی را به شکل پردازش مداوم تغییر در بر می‌گیرد. در DBT، محوریترین دیالکتیک، رابطۀ بین پذیرش و تغییر است. مراجعین ترغیب می‌شوند که خود، تاریخچه و موقعیت فعلی خود را دقیقا آن طور که هستند، بپذیرند، در ضمن اینکه، به طور متمرکز رفتارها و محیط خود را به منظور ساخت یک زندگی بهتر تغییر دهند. ترکیب اضداد هدف محوری DBT است.

اختلال یادگیری می‌تواند کودکان را به مقایسه‌ی خود با دیگران وادارد و در نهایت، منجر به بروز احساس حقارت در کودک شود. این در حالی است که کودک به لحاظ ظاهری کاملاً با هنجارهای رایج همخوانی دارد. بااین‌حال با عدم پیشرفت تحصیلی در زمینه‌ی نوشتن، خواندن، ریاضیات و… مواجه است. در این میان، سلامت مادران، نقشی کلیدی در بروز یا بهبود این اختلال ایفا می‌کند. ازاین‌رو فاطمه اصغری با توجه به ضرورت پرداختن به این مبحث، کتاب ذهن‌آگاهی در مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری را تألیف کرده تا بتواند به درمان و پیشگیری از این اختلال کمک کند.

قیمت نسخه الکترونیک


منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B0%D9%87%D9%86-%D8%A2%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C/book/58737

این کتاب به مادران و مربیانی که با کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در ارتبطا‌ت‌ هستند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب ذهن آگاهی در مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری می‌خوانیم