معرفی و دانلود کتاب روانشناسی باور | نانسی اس. کیم | موسسه انتشارات فلسفه

از نظر نانسی اس. کیم (Nancy S. Kim) هر فرد باور‌های بسیار متفاوتی با دیگر افراد دارد. در حقیقت، افراد در زمینه‌ی باور‌های سیاسی با یکدیگر متفاوتند؛ در زمینه‌ی باور‌های اخلاقی با یکدیگر متفاوتند؛ در موردِ اختلال‌های روانی باور‌های متفاوتی دارند؛ و حتی به خرافه‌های متفاوتی هم باور دارند. به علت وجودِ همین باور‌های متفاوت و حتی متعارض است که نانسی اس. کیم در کتاب روان‌شناسی باور می‌پرسد: «چرا باور‌های هر فرد تا این‌حد مخالف باور‌های دیگران است؟».

چقدر باورهای روزمره شبیه استدلال‌های علمی هستند و باید باشند؟ ممکن است کسی استدلال کند که مطابق با اصول پژوهش علمی، افراد فقط برای باور به چیزهایی توجیه می‌شوند که شواهد روشن و قابل‌تکراری برای آن دارند. با این حال، در زندگی روزمره، عمدتاً بر اساس دلایل عملی، بعید است که افراد واقعاً همیشه این کار را انجام دهند. داشتن چنین معیار بالایی از اثبات برای باور همه چیز، مهم نیست که چقدر مهم یا جزئی، یا چقدر حساس به زمان، احتمالاً فرد را از پای درخواهد آورد.

قیمت نسخه الکترونیک


منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1/book/75456

کتاب روان‌شناسی باور نوشته‌ی نانسی اس. کیم به شکل استادانه‌ای دانش و علمِ ما در موردِ باور را خلاصه کرده‌است. خواندنِ این کتاب برای خوانندگانِ عام لذت‌بخش و برای متخصصینِ حوزه‌ی باور ارزشمند خواهد بود. (میگِل فَریاس، استاد روان‌شناسی شناختی و زیستی در دانشگاه کاونتری)

  • به‌عنوان مثال، در هنگام شنا در اقیانوس، بعید است که افراد منتظر اثبات اصولی این امر باشند که جسم براق باله‌ای شکلی که در آن حوالی است، یک کوسه است یا خیر، بلکه عجله می‌کنند تا هرچه زودتر از آب خارج شوند. می‌توان بدون کمترین شواهد تأییدکننده یا بدون هیچ مدرکی باورها را حفظ کرد، با این حال، اغلب ممکن است در موقعیت‌هایی که به اقدام سریع نیاز است، نیز برای ما مفید باشند. به احتمال زیاد، ما اغلب در واقعیت، حداقل به‌طور موقت و نسبی، بدون هیچ‌گونه شواهد مستقیمی به نفع یا علیه آن‌ها، ادعاهایی را باور می‌کنیم. باز هم، برخی از زیست‌شناسان تکاملی استدلال کرده‌اند که در بسیاری از موقعیت‌ها، احتمالاً بهترین کار این است که به‌سرعت بر اساس شواهد ناقص چیزی را باور کنیم، زیرا انجام این کار ما را قادر می‌سازد تا در طول عمر به‌سرعت یاد بگیریم و به‌طور بالقوه هم‌سازی را افزایش دهیم.

    مخاطبین کتاب روان‌شناسی باور، تمامی کسانی هستند که در مورد باور‌های سیاسی، اخلاقی و ایدئولوژیک افراد پرسش‌هایی دارند. از طرف دیگر، کسانی که به مباحث روان‌شناسی و رابطه‌ی آن با باور‌های افراد در جامعه علاقه‌مندند نیز مخاطبین این کتاب هستند.

    با نانسی اس. کیم بیشتر آشنا شویم

    نانسی اس. کیم با گردآوری نظریه‌ها و شواهد تجربیِ برگرفته از روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی رشد و روان‌شناسی شناختی، باور‌های متفاوتِ ما را بررسی می‌کند و با ارجاع به پژوهش‌های جدیدی که در این حوزه‌ها صورت گرفته‌اند، نشان می‌دهد چگونه عوامل روان‌شناختی متعددی از جمله حافظه، توانایی استدلال، قضاوت، احساسات، شخصیت و رشدِ شناختی، باور‌های ما را شکل می‌دهند. این کتاب، به مباحث فلسفی مرتبط با باور‌ها نیز می‌پردازد و برای روشن‌تر کردن بحث، به نظریه‌های متفاوت در تاریخ فلسفه و معرفت‌شناسی نیز اشاره می‌کند.

    بر این اساس، بسیاری از باورهای عادی و پیش پا افتاده‌ی ما احتمالاً مبتنی بر شواهد ناقص یا معیوب هستند. علاوه بر این، برخی از باورهایی که افراد دارند، مانند باورهای دینی، به ناچار بدون اثبات، مطابق با تعریف ایمان حفظ می‌شوند.

  • فهرست مطالب کتاب

    کتاب روان‌شناسی باور نوشته‌ی نانسی اس. کیم در سال 2023 توسط بخشِ آکادمیکِ انتشاراتِ بلومزبری منتشر شد. این کتاب، در ایران توسطِ عباس زیدی‌زاده ترجمه شده و مؤسسه‌ی انتشارات فلسفه آن را منتشر کرده است.

    نکوداشت‌های کتاب روانشناسی باور

    کتاب روانشناسی باور برای چه کسانی مناسب است؟

    یادداشت کتاب ‌شناختی

    پیشگفتار مولف

    یادداشت‌ها در مورد نویسنده

    1: باور از دریچه‌ی روانشناسی

    اهداف یادگیری

    باور چیست؟

    4. روانشناسی باور

    مروری بر کتاب

    مضامین عمده در روانشناسی باور

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    2: باورهای اخلاقی

    اهداف یادگیری

    گزارشات عقلانی در خصوص قضاوت اخلاقی

    نظریه حوزه‌ی قضاوت اجتماعی

    مدل شهودگرایی اجتماعی

    شهود در مقابل عقل

    نظریه‌ی اخلاق دوتایی

    نظریه‌ی بنیان‌های اخلاقی

    نظریه‌ی بنیان‌های اخلاقی: اصلاحات و چالش‌ها

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    3: باورهای سیاسی

    اهداف یادگیری

    پیش‌بینی‌کننده‌ها از دوران نوزادی و اوایل کودکی

    شناخت اجتماعی برانگیخته

    نظریه تکاملی – ائتلافی

    باورهای پیرامون زندگی و جهان

    باور به دنیای عادلانه

    باور به یک بازی حاصل‌جمع صفر

    باورهای ضد سود

    باور سیاسی به مثابه روایات و استعاره‌های ایدئولوژیک

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    4: اطلاعات غلط و اخبار جعلی

    اهداف یادگیری

    اثر نفوذ مستمر

    تکرار اطلاعات غلط

    تفاوت‌های فردی در باور اخبار جعلی

    استراتژی‌های پژوهش‌محور برای رد اطلاعات نادرست

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    5: رد علم

    اهداف یادگیری

    موانع شناختی برای درک علم

    استدلال انگیزشی

    توضیحات ترجیحی

    مشکلات کنونی در رد علم

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    6: تغییر ذهن

    اهداف یادگیری

    اقناع‌سازی اجتماعی

    تغییر ذهن با نظریه‌های قضاوت اخلاقی

    عوامل بین‌فردی

    پردازش اطلاعات جانب‌دارانه

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    7: باورهای افراطی

    اهداف یادگیری

    افراط ‌گرایی خشونت‌آمیز

    پدیده‌های شناختی و اجتماعی مؤثر در افراط‌گرایی

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    8: نظریه‌های توطئه

    اهداف یادگیری

    نظریه‌های توطئه چه هستند؟

    عوامل انگیزشی

    عوامل شخصیتی و آسیب‌شناسی روانی

    عوامل موقعیتی و اجتماعی

    مکانیسم‌های شناختی

    پرداختن به نظریه‌های توطئه

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    9: باورهای خرافی و ماوراءالطبیعه

    اهداف یادگیری

    تعریف خرافات و باورهای ماوراء‌الطبیعه

    چه کسی باورهای خرافی و ماوراء‌الطبیعه را پذیرفته است؟

    خوشه‌های اعتقاد

    درک چگونگی تجربه پدیده‌های ماوراء‌الطبیعه توسط افراد

    پردازش از بالا به پایین

    اسناد علّی

    چرا باور به خرافات و ماوراء‌الطبیعه ادامه دارد؟

    تفکر خرافاتی و ماوراء‌الطبیعه به عنوان تفکر روزمره

    عملکرد و خودکارآمدی

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    10: باورهای دینی

    اهداف یادگیری

    چرا باورهای دینی پایدار است؟

    کدام فرآیندهای شناختی باور دینی را ترویج می‌کنند؟

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    11: باورها در مورد بیماری و سلامتی

    اهداف یادگیری

    باورهای عمومی در مورد بیماری و پایبندی به رفتار

    نگارش بیانگرانه: صورت‌بندی باورها در مورد رویدادهای عاطفی

    باورها در مورد عواقب بیماری روانی و سلامت روان

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    12: باورهایی در مورد پتانسیل شخصی ما

    اهداف یادگیری

    باورهای خودکارآمدی

    نظریه‌ی ذهنیت

    نظریه‌ی ذهنیت: هشدارهای بالقوه

    باورها در مورد خود ثابت و متغیر

    باورها در مورد عواقب کنترل شخصی بر زندگی

    باورها در مورد پتانسیل برای تحرک اقتصاد اجتماعی

    خلاصه

    سؤالات برای بحث

    پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

    13: نتیجه گیری: روانشناسی باور به آینده

    اهداف یادگیری

    باور و شواهد

    فرآیندهای انگیزشی، اجتماعی و شناختی

    تفاوت‌های فردی

    دستورالعمل‌های آینده برای تحقیق

    سؤالات برای بحث

    نمایه

    مشخصات کتاب الکترونیک

    نانسی اس. کیم، کتابی جامع و دقیق در باب روان‌شناسی باور نوشته است. (پروفسور نیک هَسلَم، استاد دانشگاه مِلبورن)

  • معرفی کتاب روانشناسی باور

    کتاب روانشناسی باور نوشته‌ی نانسی اس. کیم، به این پرسش اساسی می‌پردازد که «چرا افراد متفاوت باور‌های بسیار متنوع و گوناگونی پیدا می‌کنند.» نانسی اس. کیم در کتاب نامبرده با رویکردی نظام‌مند و انتقادی، تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط در حوزه‌ی روان‌شناسی را بررسی می‌کند تا پاسخی برای این پرسش بیابد که چرا باور‌های سیاسی، اخلاقی، مذهبی، و حتی فراطبیعی ما تا این‌ حد متفاوت و متعارضند.

    درباره کتاب روانشناسی باور