شاید کسی تصور کند چنین اتفاقی باید بلافاصله روی قیمتها اثر بگذارد، چون کاملاً مشخص بود پاک کردن لکهی به وجود آمده برای «بیپی» بسیار گران تمام خواهد شد. اگر کسی کاملاً به «تئوری بازارهای کارآمد» معتقد باشد، میتواند کاهش پیوستهی قیمت سهام را به دلیل بیرون آمدن اطلاعات تازه بداند. این اطلاعات میتوانند خیلی هم به خود این اتفاق مربوط نباشند، بلکه این اطلاعات میتوانند تخمینهایی باشند که نشان میدهند که سیستم قانونی آمریکا دقیقاً چطور بر اساس پیامدهای آن عمل خواهد کرد؟ و هزینههای «بیپی» چه خواهد بود؟
مطالعهی این کتاب را به همهی فعالان بازار و سرمایهگذارها اکیداً توصیه میکنیم. همچنین کسانی که میخواهند عملکرد مثبتی در بازار سرمایه داشته باشند و به سود دست یابد، از خواندن اثر پیشرو غافل نشوند.
با تیم شورت بیشتر آشنا شویم
معاملهگران بهتر دارای تئوری ذهنی بهتری نیز هستند.
در این مورد راستش اصلاً چنین اطلاعات تازهای را که به طور عمومی مطرح شده باشد، ندیدم. به نظر میرسید کاهش قیمت سهام «بیپی» حتی بدون اطلاعات بد تازه نیز ادامه یافت و این کار با وجود کاهش زیاد و یکبارهی قیمت انجام شد. تصور میکنم معنای این امر، دخالت یک خطا یا انحراف در تصمیمات معاملهای بوده است. معاملهکنندگان نمیتوانستند از فاجعهای که در صفحهی تلویزیون پیش چشمانشان رخ میداد، چشمپوشی کنند.
فهرست مطالب کتاب
ما دوست داریم فکر کنیم هرگونه حرکت گزینههای شبیه سرشار از الگوست، حال آنکه تصادفی است.
معرفی کتاب روانشناسی تجارت موفق: راهبردهای رفتاری برای کسب سود
در مورد مسئلهی شرکت «بیپی» آنچه کمی انسان را شگفتزده میکند، این است که کاهش قیمت در طول دو سه روز بعد از این اتفاق نشت نفت نیز ادامه یافت. منظور من از اُفت قیمت در اینجا این است که قیمت سهام در دو روز بعد، بیشتر از روز اول کاهش یافت.
بعضی وقتها اینکه چرا قیمت سهام یک شرکت یا فهرست سهامی بالا میرود، بسیار رازآلود و مبهم است، اما لزوماً این حقیقت که انسانی به عنوان یک شخص نتوانسته حدس بزند که چرا این حرکت انجام شده است، برای رد کردن «تئوری بازارهای کارآمد» به طور کلی کافی نیست. شاید مسئله اینطور باشد که شخصی که اطلاعات دارد، باعث شده قیمتها بالا برود، بر اساس آن اطلاعات عمل کرده و باعث ایجاد این حرکت قیمتی شده است.
سپاسگزاری
فصل 1: معرفی و مقدمه
1-1. خلاصهی کتاب
فصل 2: شکست دادن بازار
فصل 3: تئوری ذهن
3-1. معاملهگران بهتر دارای تئوری ذهنی بهتری نیز هستند
3-2. تئوری ذهن چطور کار میکند؟
فصل 4: انحرافات شکلدهندهی باورها: بخش اول
4-1. انحراف و خطای پافشاری بر باورها و همبستگی
4-2. خطا و یا انحراف نشانگر آزمون و خطا
4-3. اثر خطای موزون بودن
4-4. در دسترس بودن کاوشهای ذهنی
4-5. سفسطهی قماربازان
فصل 5: انحرافات شکلدهندهی باورها: بخش دوم
5-1. خطای تأیید
5-2. توهم گروهی یا گروهبندی
5-3. اثر موقعیت
5-4. خطای همزمانی و تقارن
5-5. خطای واپسنگری و تصور شکستناپذیر بودن
5-5-1. شکستناپذیر بودن و گزینههای موجود
فصل 6: خطاها و انحرافات تیم اقتصادی
6-1. اثر اطمینان
6-2. اثر پرسش
6-3. اثر ایزوله بودن
6-4. اثر مالکیت
6-5. نتایج
فصل 7: خطاها و انحرافات اجتماعی: بخش اول
7-1. فراگیر بودن دانش
7-1-1. مزیت مشکلات
7-2. اثر کروگر و تخصص
7-3. اثر توافق اشتباه
7-4. خطا و انحراف پیروی
فصل 8: خطاها و انحرافات اجتماعی: بخش دوم
8-1. خطای تخصیص پایهای
8-2. اثر هالهای
8-3. خطای عرضهی خود و اعتماد به نفس کاذب
8-3-1. اعتماد به نفس کاذب و یا اینکه چرا زنان معاملهگران بهتری هستند
منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82/book/74181
تیم شورت در کتاب روانشناسی تجارت موفق، خطاهای شناختی را به سه بخش تقسیم میکند: نوع اول، خطاها و انحرافات شکلدهنده به باورها (یا خطاهای غیرمستقیم) هستند که پیش از رفتار نهایی در بازار رخ میدهند. این خطاها باعث میشوند ما بهدرستی متوجه شواهد نشویم و تصمیمات اشتباهی بگیرم. برای مثال خطای تائید یکی از انواع آن است.
این کتاب مکملی عالی برای رفتارشناسی اقتصادی محسوب میشود و افراد دانشگاهی، تاجران حرفهای و بهطورکلی همهی آنهایی که میخواهند خطاهای شناختی خود را تصحیح کنند، میتوانند از آن استفاده نمایند. (الکساندر گیج ویجسیچ، استاد دانشگاه ییل)
تیم شورت، در رشتههای فیزیک، فلسفه و روانشناسی تخصص دارد. فیزیک ذرات، شبیهسازی، نظریهی ذهنی، پدیدارشناسی و فلسفهی نیچه از زمینههای موردعلاقهی او هستند که در آنها تحقیق یا تدریس کرده است. او سالها در بانکهای سرمایهگذاری هم کار کرده. «نظریهی شبیهسازی» و «روانشناسی تجارت موفق» از کتابهای منتشرشدهی او هستند.
جملات برگزیده کتاب روانشناسی تجارت موفق
-
کتاب روانشناسی تجارت موفق نوشتهی تیم شورت، انحرافها و خطاهای شناختی رایج را در بازارهای مالی مرور میکند. او در این اثر بهترین اصول روانشناسی و اقتصادی را آموزش میدهد تا با کمک آنها بتوانید رفتار دیگران را پیشبینی کنید. این کتاب راهنما، با مطرح کردن تئوری ذهنی، به شما میآموزد که چطور مرتکب اشتباهات اقتصادی نشوید و از اشتباهات دیگران به نفع خود بهره ببرید.
دربارهی کتاب روانشناسی تجارت موفق
اتفاقات و پدیدهها میتوانند هم واضح باشند و هم چشمگیر، اما میتوانند بدون چشمگیر بودن واضح باشند.
-
کتاب روانشناسی تجارت موفق، از معدود کتابهایی است که اصول روانشناختی را در بازار سرمایه بررسی میکند و میکوشد به شکلی علمی و منطقی، شیوهی پیشبینی بازار را توضیح دهد. این راهنما را انتشارات دیموند بلورین با ترجمهی علی آقاجانی منتشر کرده است.
نکوداشتهای کتاب روانشناسی تجارت موفق
-
تیم شورت در این کتاب نشان میدهد که خصوصیات روانی ما چطور بر تصمیمات تجاریمان تأثیر میگذارد. (کریستوس دانیاس، مدیر)
-
«روانشناسی نقش اصلی را در بازار دارد.» کارل مارکس این جمله را در قرن نوزدهم گفته بود. او اعتقاد داشت انسان نقش فعالی در خلق دنیای خود دارد، و دنیا بیشتر از اینکه محصول طبیعت باشد، ساختهی دست انسانهاست. با همین دیدگاه بود که در مورد بازار میگفت، بیشتر از حسابداری و اقتصاد، این روانشناسی است که اهمیت دارد. حالا، در قرن بیستویکم و با تکامل علم روانشناسی، خطاها و انحرافهای شناختی زیادی در انسان پیدا شده که میتوانند روی رفتار او تأثیر بگذارند. این رفتارها، شامل تصمیمهای اقتصادی و مالی هم میشوند. بهعبارتدیگر خیلی از ما در مسائل تجاری مرتکب اشتباهات تقریباً مشابهی میشویم و این مسئله بازارهای مالی را تا حد زیادی پیشبینیپذیر میکند. از همینرو میتوان به ماهیت گفتهی مارکس پی برد و حرف او را بهتر درک کرد. تیم شورت (Tim Short) در کتاب روانشناسی تجارت موفق (The Psychology of Successful Trading) سعی میکند همین مسئله را توضیح دهد و مهمترین خطاهای شناختی را که ما مستعد انجام آن هستیم تشریح کند. او در ادامهی کتابش، به ما آموزش میدهد از این خطاها فاصله بگیریم و از آنها به نفع خودمان استفاده کنیم. چطور؟ با پیشبینی خطای دیگران!
این کتاب قابلفهم و فوقالعاده بر اساس یافتههای روانشناسی تألیف شده و به همهی کسانی که میخواهند تأثیر خطاها را در تصمیمهای اقتصادی بررسی نمایند، کمک میکند. برای مطالعهی بازار و پیشرفت در آن، حتماً این کتاب را بخوانید. (مارتین استینهارگن، استاد دانشگاه کمبریج)
کتاب روانشناسی تجارت موفق برای چه کسانی مناسب است؟
معمولاً آژانسهای سرمایهگذاری نمرات خوبی به صندوقها میدهند و این نمرات به هیچ وجه نمیتوانند عملکرد آیندهی آنها را پیشبینی کنند.
در بخشی از کتاب روانشناسی تجارت موفق میخوانیم
انحرافات نیمه اقتصادی، نوع دوم محسوب میشوند. خطاهایی سخت که مستقیماً روی تصمیمات اقتصادی فرد تأثیر میگذارند. یکی از خطاهای مهم این دسته، اثر موهبت است. و در نهایت، نوع سوم، خطاهای اجتماعی هستند که از مسائل اجتماعی ریشه میگیرند و آنها هم بهنوعی انحراف غیرمستقیم به حساب میآیند. شورت خطای پیروی را یکی از خطاهای اجتماعی میداند.
تیم شورت بازار سرمایه را به بازی پوکر تشبیه میکند. کارتها تصادفی بین همهی اعضا پخش میشوند؛ اما نکته سرنوشتساز و آنچه بین بازیکن خوب و بد تمایز ایجاد میکند، قدرت پیشبینی است. بازیکن خوب میتواند کارت بقیه را حدس بزند و از نوع بازی آنها پیشبینی کند که احتمالاً در طول بازی چه تصمیمی میگیرند. درنهایت از اشتباه آنها استفاده میکند و بازی را میبرد. به نظر شورت، در مسائل تجاری هم باید همینقدر باهوش و هوشیار بود. شورت در کتاب روانشناسی تجارت موفق از مفهوم فکر مرحلهی اول و دوم صحبت میکند. فکر مرحلهی اول تجزیهوتحلیل بازار و عوامل مؤثر بر آن است. این کار مسألهای فنی، پیچیده و زمانبر است و خیلی از تاجران و فعالان بازار سرمایه امکان یا دانش آن را ندارند. در اینجا فکر مرحلهی دوم مطرح میشود. این فکر همان چیزی است که مارکس آن را «روانشناسی بازار» مینامد. تیم شورت اعتقاد دارد همهی ما امکان استفاده از این مهارت را داریم و میتوانیم با پیشبینی کردن به سود دست پیدا کنیم. او مفهوم تئوری ذهنی را مطرح میکند و میگوید که این نظریه چطور میتواند درصد خطایمان را بهشکل قابل توجهی کاهش دهد و چگونه میتوانیم آن را بکار بگیریم تا رفتار دیگران را حدس بزنیم.