نویسندهی کتاب معتقد است در دین اسلام تعادل کاملی میان مسئولیتهای زن و مرد وجود دارد و حقوق زنان بهگونهای خردپسندانه رعایت شده. با این حال باید دید آیا در دیدگاه همهی صوفیان مسلمان نیز این حقوق ادا شده یا این میان تفاوتهایی وجود دارد.
این کتاب رویکرد پیشگامان و پیروان جریانهای مختلف تصوف را نسبت به زنان ارائه میدهد. از آنجا که همواره مشربهای فکری گوناگون عرفان و تصوف بهگونهای متفاوت به جایگاه زنان پرداختهاند، یکی از اهداف نوشتن این کتاب بیان مسئله از زوایای متعدد بوده است. سلیمان اولوداغ (suleyman uludag) در فصل نخست کتاب زن در نگاه صوفی (Sûfı̂ gözüyle kadın) به بعد اعتقادی مسئلهی زنان و نظر علمای کلام در باب تفاوت مرد و زن پرداخته و در فصول دیگر مباحثی چون ازدواج زنان، زن و فرزند، زن و عشق، رابطهی جنسی، تقوای زن، زن از نگاه ابن عربی، زن در طریقتها، زنان صوفی شاعر و… را مطرح کرده است.
امروزه زن در مفهوم عام آن، زن ترک، زن اروپایی، زن معاصر، زن فمینیست و زن مسلمان موضوعاتی هستند که در جهان اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. اما از نظر سلیمان اولوداغ این دیدگاههای متفاوت و متضاد که با رویکردهای گوناگونی شکل گرفتهاند، در مواردی دچار خطا شدهاند و برداشتهایی غلط از دیدگاه اسلامی ارائه کردهاند. بنابراین او برای رسیدن به دیدگاهی همهجانبه نسبت به مسئلهی زنان، به دیدگاه اندیشمندان متصوف اسلامی رجوع کرده و طیف متنوعی از آرای متصوفان نسبت به زنان را به دست داده است.
کتاب زن در نگاه صوفی مناسب چه کسانی است؟
زن برای نرم کردن مرد، تهذیب او و آکنده ساختن وی از احساسات دلپذیری از قبیل مهربانی، عشق و خوبی یک قابلیت دیگر نیز دارد. از روزگاران بسیار کهن، عقیده بر آن است که مرد بهواسطة زن میتواند به عشق الهی دست یابد. از طرفی، روح مردی که به زن عشق میورزد، حساستر میشود، دل او نرمتر میگردد، ذهن او صفای بیشتری مییابد و میتواند به حقایق بلند و مقدسی که پیش از آن نمیتوانست درک کند، دست بیابد. به این ترتیب، مجازی بودن عشق زن معلوم میگرداند که عشق دیگری وجود دارد که حقیقی است و آن عبارت از عشق به خداوند است. در همان حال، عشق به زن که «عشق مجازی» نامیده میشود افق دیگری به روی مردان میگشاید و میتواند مقام و مرتبهای معنوی به شمار آید. آدمی از این طریق میتواند با عشق الهی آشنا گردد و به آن انس گیرد. صوفیه این عشق را «عشق ابجدی» میخوانند. همانگونه که انسان در کودکی نخست الفبای قرآن (ابجد) را میآموزد و سپس به خواندن قرآن آغاز میکند، انسان نیز نخست عشق مجازی را تجربه میکند و سپس به عشق الهی روی میآورد. از عشق مجازی باید درگذریم و نباید در آن باقی بمانیم؛ همچنانکه گفتهاند: «مجاز پلی است که رسیدن به حقیقت را ممکن میسازد.»
کتاب زن در نگاه صوفی در حکم یک دانشنامهی کوچک دربارهی جایگاه زنان نزد اهالی تصوف است. سلیمان اولوداغ به عنوان یک پژوهشگر تلاش کرده است نقش اجتماعی زن و ابعاد مختلف وجودی او را از دیدگاه شناختهترین صوفیان اسلامی بیان کند.
دربارهی کتاب زن در نگاه صوفی
این کتاب به علاقمندان به حوزههای مطالعات زنان و علاقمندان به عرفان و تصوف اسلامی توصیه میشود.
در بخشی از کتاب زن در نگاه صوفی میخوانیم
معرفی کتاب زن در نگاه صوفی
درآمد
نگاه کلی
1: ازدواج از نظر صوفی
2: تقوا و زن
3: آه از این مردها!
4: زن در نگاه ابن عربی
5: فضایل زنان عارف
6: زن در طریقتها
یک حکایت عاشقانه کهن: عبدالرزاق
پیوست 1: ابجد عشق
پیوست 2: زنان صوفی شاعر
سخنی در پایان
منابع
نمایه
مشخصات کتاب الکترونیک
قیمت نسخه الکترونیک
منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B5%D9%88%D9%81%DB%8C/book/70572
فضیل بن عیاض، از نخستین صوفیان، در آن ایام که راهزن بود، عاشق زنی شده بود، سپس از آنچه کرده بود، پشیمان گشته، راه زهد و تصوف در پیش گرفته بود. آنچه فضیل را آمادة رسیدن به این عشق کرد همین ماجرای عاشقانه بوده است. عبدالله بن مبارک نیز عاشق کنیزکی شده بود و پس از آن که دیوانهوار به او عشق ورزیده بود، به مرتبة اولیا رسیده و صاحب کرامت شده بود.