معرفی کتاب سینمای ترنس مالیک
اثر حاضر، دربرگیرندهی موضوعاتی از جمله «باغ ترنس مالیک: دربارهی روزهای بهشت»، «ایمان، ایثار و جلال زمین در درخت زندگی ترنس مالیک»، «زیستن در زمان مالیکی: دربارهی زمان و روایت در شوالیهی جامها» و مجموعهای از گفتوگوهای این کارگردان است. در این کتاب، جستارهای نویسندگان متعدد و مطرحی از جمله «میشل سلیمان»، «نیل کمپبیل»، «جیکوب لی»، «ادرین مارتین» و «رابرت سینربرینک» گردآوری شده است تا فهمی کلی از سینمای ترنس مالیک به شما عرضه کند.
کریچلی میگوید: «روایت خط باریک قرمز پیرامون سه رابطه شکل گرفته که هر کدام از کشمکش میان دو شخصیت به وجود آمده است. » من با این نظر مخالفتی ندارم و قبول میکنم که فیلم این روابط را برجسته ساخته، اما همهچیز را در آن خلاصه نمیکنم. همانطوری که کریچلی هم اشاره کرده، یکی از این رابطهها میان سرهنگ تال (نیک نولتی) و کاپیتان استاروس (الیاس کوتیاس) برقرار شده استمالیک از آن برای دراماتیزهکردن کشمکش میان یک افسر مافوق جاهطلب و زیردست محتاطش بهره میبرد، هرچند فیلم دستآخر جاهطلبی را برمیگزیند؛ رابطۀ تال با افسران مافوقش، برای مثال رودرروییاش با ژنرال کوئینتارد (جان تراولتا) در ابتدای فیلم، پیشزمینهای از رابطهی او و استاروس را به نمایش میگذارد. در مقابل، کاپیتان استاروس ارتباط فوقالعادهای با سربازانش دارد.
فهرست مطالب کتاب
مقالات آگاهیبخش کریچلی چارچوبهای ارزشمندی را برای بحث در مورد خط باریک قرمز در اختیار من گذاشتند که با اغلب نظرات او موافقم؛ با این حال، کریچلی با هشدار درخصوص عدم نگاشت «زبان سینمایی» به «فرازبان فلسفی»، از برخی عناصر مهم سبک مالیک غفلت میکند.
کتاب سینمای ترنس مالیک (The Cinema of Terrence Malick: Poetic Visions of America) اثر سعیده طاهری و بابک کریمی، شرحی بر زندگی و فیلمهای این کارگردان تأثیرگذار است. این کتاب، مجموعهای از مقالات است که هرکدام از زاویهای به موضوع مورد بحث پرداخته و آن را واکاویدهاند؛ بنابراین با مطالعهی اثر حاضر، با دیدگاههای گوناگون راجع به سینمای ترنس مالیک مواجه خواهید شد و به همین تبع، جامعیت آن، شما را شگفتزده خواهد کرد.
با مطالعهی این کتاب که توسط سعیده طاهری و بابک کریمی گردآوری شده است، اطلاعات شما نهتنها درباب ترنس مالیک، بلکه درمورد سینما به طور کلی نیز افزایش خواهد یافت.
مجموعه کتابهای سینماگران
«فیلمهای مالیک علیالظاهر به آثاری میمانند که با صدور بیانیههای فلسفی سعی میکنند موضعی فلسفی به خود بگیرند. با وجود این، اشتباه است اگر تصویر سینمایی را دربست در راستای چند اَبَرمتن فلسفی شناختهشده بخوانیم، بنابراین، بالکل اجتناب از آن بهتر است….نگاشت زبان سینمایی به یک فرازبان فلسفی هم سبب ازدسترفتن خصوصیات رسانهی سینما و هم معمولاً موجب افتادن به دام نوعی شبهفلسفه میشود که آشکارا برای ارعاب افراد ناآگاه طراحی شده است.»
ترنس مالیک (Terrence Malick)، کارگردان مشهور آمریکایی است که سال 1943 در ایالت ایلینوی متولد شد. او تحصیلاتش را در زمینهی سینما به پایان رساند، با این وجود در رشتهی فلسفه نیز تحصیل کرد و مدتی به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه و روزنامهنگار مشغول کار بود. مالیک در سال 1973، اولین فیلم خود با نام «برهوت» را فیلمبرداری کرد و این، آغاز مسیر او برای تبدیل شدن به کارگردانی برجسته بود. از دیگر فیلمهای او میتوان به «خط باریک سرخ»، «درخت زندگی»، «روزهای بهشت» و «یک زندگی پنهان» اشاره کرد. آثار ترنس مالیک، توانستهاند افتخارات زیادی را به خود اختصاص دهند؛ نظیر: جایزهی اسکار، جایزهی جشنوارهی بینالمللی فیلم برلین، کن، سزار، انجمن منتقدان فیلم شیکاگو و گلدن گلوب. یکی از شاخصههای اصلی سینمای مالیک، طبیعتگرایی و استفاده از نمادهاست؛ تا جایی که جنس تصویربرداری او به تابلوهای طبیعت بیجان شباهت پیدا کرده است.