احتمالاً بیشتر افراد با فروشندگانی برخورد داشتهاند که با دروغ گفتن، سعی در به فروش رساندن کالای خود داشتهاند. چنین افرادی شاید در ابتدا سود کنند؛ اما در بلندمدت کمتر کسی به آنان اعتماد میکند و رفتهرفته، سود آنها به زیان بدل میشود. مدیران بعضی از کسبوکارها فکر میکنند رعایت اخلاق پول و وقت آنان را هدر میدهد؛ ولی تحقیقات نشان دادهاند که سود شرکتهای اخلاقمدار تداوم دارد و رشدشان صعودی است. این شرکتهای موفق قانونی مهم را سرلوحهی کار خود قرار دادهاند: با دیگران به گونهای رفتار کن که دوست داری با خودت رفتار شود. جان سی ماکسول بررسی میکند و میبیند در هر دین و فرهنگی، بدون استثنا، نسخهای از قانون طلایی وجود دارد. و همین موضوع جرقهی نوشتن کتابی دربارهی اصول اخلاقیات را در ذهن او روشن میکند.
زمانی که از ماکسول پرسیدند که اخلاق تجاری چیست، او پاسخ داد که ما چنین چیزی نداریم. فقط و فقط اخلاق اهمیت دارد! شاید با شنیدن این پاسخ تعجب کنیم؛ زیرا امروزه اخلاق در تجارت یکی از مهمترین موضوعات به شمار میرود و افراد زیادی درگیر آن هستند. ماکسول عقیده دارد که یک قانون اخلاقی وجود دارد که در هر شرایطی صدق میکند: قانون طلایی. او در کتاب صوتی اصول اخلاقیات نشان میدهد که چگونه میتوان با استفاده از قانون طلایی و بدون در نظر گرفتن دین، فرهنگ، نژاد، جنسیت و… اخلاقی عمل کرد.
ما در مدرسه چیزهای زیادی یاد گرفتیم؛ از ریاضی و علوم گرفته تا ورزش، زبان و هنر. اما دربارهی چگونه تصمیم گرفتن در مدرسه چه چیزی آموختهایم؟ راجعبه اینکه انسان خوبی باشیم و دیگران را خوشحال کنیم چطور؟ جان سی ماکسول (John C. Maxwell) نویسنده و مربی آمریکایی در کتاب صوتی اصول اخلاقیات (Ethics 101)، این خلأ محیطهای آموزشی را پر میکند و از اصولی میگوید که در هر جایی و در هر زمانی باید رعایت کرد؛ بهخصوص در محیط کسبوکار.
22 دقیقه