معرفی و دانلود کتاب صوتی اقتصاد روایی: چگونه داستان‌های ویروسی رخدادهای بزرگ اقتصادی را می‌سازند | رابرت جی. شیلر | نوین کتاب گویا

معرفی کتاب صوتی اقتصاد روایی: چگونه داستان‌های ویروسی رخدادهای بزرگ اقتصادی را می‌سازند

عالی! (فایننشال تایمز)

  • پژوهشی جذاب درباره‌ی قصه‌هایی که در مورد رویدادهای اقتصادی تعریف می‌کنیم. داستان‌هایی که خوب یا بد، وایرال می‌شوند… این کتاب برای اقتصاددان‌ها و سیاست‌گذارانی که در حوزه‌ی اقتصاد رفتاری تحقیق می‌کنند، ارزش زیادی دارد. (Kirkus Reviews)

  • در همینجاست که تفاوتی ظریف بین اقتصاد و جامعه‌شناسی مشاهده می‌شود. برخلاف اقتصاد، جامعه‌شناسی عدم‌قطعیت را فرض می‌گیرد. به همین علت، جامعه‌شناسی روایت‌گری را یک توانایی مهم و برجسته‌ی انسانی بر می‌شمرد که در جهانی که آینده‌ای مغشوش و غیرقطعی دارد، برای اقدامات و رفتار‌های افراد توجیهی منطقی و عقلانی ایجاد می‌کند. رابرت جی. شیلر از دیگر همکاران و اقتصاددانان می‌خواهد آن‌ها هم به اهمیت روایت‌ها توجه کنند و برای پیش‌بینی آینده‌ی اقتصادی، از آن‌ها بهره ببرند.

    مورخ اقتصادی، جوئل ماکر در سال 2016، چنین فردی را کارآفرین فرهنگی می‌نامد و این مفهوم را به فیلسوف و دانشمند بزرگ، دیوید هیوم نسبت می‌دهد که در سال 1742 نوشت: «چیزی را که به افراد انگشت‌شماری بستگی داشته باشد، تا حد زیادی می‌توان به بخت و اقبال یا علت‌های سری و ناشناخته نسبت داد؛ ولی چیزی را که برخواسته از چندین و چند نفر باشد، اغلب علل قطعی و مشخصی دارد».


  • منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C/book/78581

    اگر به مباحث اقتصادی و به طور ویژه مباحث مرتبط با اقتصاد رفتاری علاقه‌مندید، از شنیدن کتاب صوتی اقتصاد روایی لذت خواهید برد. ازطرف دیگر، کسانی که به نقش و تأثیر رفتار‌های جمعی بر مؤلفه‌های اقتصادی علاقه‌مندند نیز شنیدن این کتاب صوتی را لذت‌بخش خواهند یافت.

    در بخشی از کتاب صوتی اقتصاد روایی: چگونه داستان‌های ویروسی رخدادهای بزرگ اقتصادی را می‌سازند می‌شنویم

    این یافته‌ی رابرت جی. شیلر نشان می‌دهد نوسانات اقتصادی در حقیقت به شکلی ویروسی شیوع می‌یابند و در روایت‌های اقتصادیِ انتقال‌پذیر ساده‌سازی می‌شوند. این روایت‌ها، طرز فکر و اعمال افراد را شکل می‌دهند و دقیقاً همانند ویروس‌ها و بیماری‌های مسری عمل می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین ایده‌های مطرح شده در کتاب صوتی اقتصاد روایی، این است که روایت‌هایی زیربنایی و اساسی وجود دارند که منتظر شرایط مناسبی برای ظهور و رشد هستند.

    رابرت جی. شیلر بسیاری از ایده‌های خود را از مطالعات همه‌گیرشناسی و اپیدمیولوژی الهام گرفته است و می‌توان کتاب اقتصاد روایی را در چارچوب محبوب و پرطرفدارِ «اقتصاد رفتاری» مطالعه کرد. در این شاخه‌ی نسبتاً جدید از اقتصاد، خطاهای شناختی و رفتاری بشر مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از مقایسه‌شان با رفتار عاقلانه و منطقی، تأثیرات آن‌ها برای اقتصاد مطالعه می‌شود. از نظر رابرت جی. شیلر، روایت‌ها ذاتاً مسری‌اند و زمانی که به اندازه‌ی کافی پخش شوند، رفتار گروه‌های بزرگی از افراد را هدایت خواهند کرد. دلیل این مسئله این است که روایت‌ها و داستان‌هایی که ما برای همدیگر و خودمان تعریف می‌کنیم، یکی از بهترین ابزار‌ها برای تبدیل کردن داده‌ها و اطلاعات به درک‌و‌فهم هستند و ما همیشه از آن‌ها برای تصویر و یا پیش‌بینی کردن آینده بهره می‌بریم. زمانی که هیچ قطعیتی در برابر ما وجود نداشته باشد و هیچ امکانی برای ایجاد مدل و دستگاهی نظری که بتواند جهان را توصیف یا تفسیر کند را در اختیار نداشته باشیم، روایت‌ها تنها ابزار ما برای شناختن جهان هستند.

    رابرت شیلر نشان می‌دهد که ادراک‌های ذهنی جامعه چطور می‌توانند ترندهای اقتصادی را به وجود آورند… این کتاب به شکلی هوشمندانه و خوشایند از سایه‌ی سنگین مدل‌های ریاضیاتی اقتصاد خود را بیرون می‌کشد. (اکونومیست)

  • البته غیر از لکه‌های خورشیدی که در ادامه‌ی این فصل بیشتر راجع به آن توضیح می‌دهیم، می‌توان گفت که هیچ‌چیزی تأثیر خارجی محض بر اقتصاد حساب نمی‌شود. با این حال می‌توانیم روایت‌های جدید را نوآوری‌های علی در نظر بگیریم؛ چرا که هر روایت در ذهن یک فرد، یا در اثر همکاری بین چند فرد مختلف شکل می‌گیرد.

    کتاب اقتصاد روایی توسط سعید زرگریان ترجمه شده و انتشارات آموخته آن را منتشر کرده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب، توسط نشر صوتی نوین کتاب گویا و به گویندگی میلاد فتوحی تهیه شده است.

    جوایز و افتخارات کتاب اقتصاد روایی

    • برنده‌ی جایزه‌ی PROSE در زمینه‌ی اقتصاد
    • برنده‌ی مدال طلای اقتصاد جایزه‌ی Axiom Business Book
    • از بهترین کتاب‌های اقتصادی سال به انتخاب نشریه‌ی فایننشال ‌تایمز
    • نامزد بهترین کتاب دانشگاهی جایزه‌ی Digital Book World

    نکوداشت‌های کتاب اقتصاد روایی

    • گرچه اقتصاددانان امروزی به طور معمول توجه زیادی به علت‌ها دارند، به عنوان قاعده‌ای کلی، برای ابداع روایت‌های جدید، هیچ اهمیت علی قائل نمی‌شوند. می‌خواهم در اینجا ادعا کنم که علیت، نه تنها وجود دارد، بلکه دوسویه است: روایت‌های مسری جدید، علت وقوع رخدادهای اقتصادی‌اند؛ و رخدادهای اقتصادی علت تغییر روایت‌ها.

      روایت‌ها مهم و ماندگارند، همان‌طور که پرفسور شیلر در کتابش به ما یادآوری می‌کند. (تایمز)

    • کتاب صوتی اقتصاد روایی، نوشته‌ی اقتصاددان برجسته‌ی آمریکایی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل رابرت جی. شیلر، ایده‌های او در رابطه با تأثیر داستان‌ها بر رفتارها و شاخص‌های اقتصادی را بیان می‌کند. این نویسنده، با بیان مثال‌هایی از دوره‌های شکوفایی و رکود اقتصادی، صعود و سقوط بیت‌کوین و حتی مقبولیت یا عدم مقبولیت نظریه‌ها و مدل‌های اقتصادی، نشان می‌دهد داستان‌ها و روایت‌های اقتصادی تا چه اندازه قادرند بر واقعیت جهان تأثیر بگذارند.

      درباره‌ی کتاب صوتی اقتصاد روایی

      ایده‌هایی که رابرت جی. شیلر (Robert J. Shiller) در کتاب اقتصاد روایی (Narrative Economics: How Stories Go Viral and Drive Major Economic Events) مطرح می‌کند، چند دهه ذهن او را به خود درگیر کرده بودند. ایده‌ی اصلی و محوری کتاب حاضر، این است که نه تنها داستان‌ها و روایت‌های اقتصادی بر شاخص‌های اقتصادی تأثیرگذارند، بلکه شاخص‌های اقتصادی نیز داستان‌ها و روایت‌های اقتصادی متفاوتی را ایجاد می‌کنند. او با بررسی دقیق و جامع داده‌های اقتصادی مرتبط و رجوع به گزارش‌های مربوط به دوره‌های تاریخی متفاوت، شواهد فراوانی در تأیید نظریه‌ی اقتصاد روایی ارائه می‌دهد. او حتی با استفاده از ابزار Google Ngrams نشان می‌دهد چگونه فراوانی ترکیب‌های متفاوت از کلمات در طی زمان و پس از رخدادهای اقتصادی تغییر می‌کند و این تغییراتِ مرتبط با داستان‌های ویروسی تا چه اندازه رخدادهای بزرگ اقتصادی را شکل می‌دهند.

      کتابی مسحورکننده و مهم که با سبکی جذاب نوشته‌ شده و مثال‌هایی جالب دارد. (دایان کویل، استاد دانشگاه کمبریج)

    کتاب صوتی اقتصاد روایی برای چه کسانی مناسب است؟