۵ دقیقه
مشخصات کتاب صوتی
معرفی کتاب صوتی تاکستان با طعم صدای پیاف
کتابی که پیش روی شماست، مجموعهای شامل ده داستان کوتاه به قلم نرگس صفاییان است. بیش از آن که به اثر نامبرده بپردازیم، بد نیست کمی نیز ژانر داستان کوتاه را بررسی کنیم.
اگر به داستان کوتاه علاقه دارید، در این مجموعه میتوانید ده داستان کوتاه شنیدنی با فضاها و موضوعات متنوع را بشنوید.
در بخشی از کتاب صوتی تاکستان با طعم صدای پیاف میشنویم
۱۰ دقیقه
۹ دقیقه
کتاب صوتی تاکستان با طعم صدای پیاف دربرگیرندهی ده داستان کوتاه از نرگس صفاییان با صدای خود اوست. «قهوهی ارمنی، چوبها کی میسوزند، کسی شبیه ترس، تاکوارگی هستی، پلهی آخر، سفید خاکستری مثل صبح، طبیعیترین اتفاق جهان، جنگلهای نیمسوختهی کوچک، ساعت پنج عصر و مسافر هیچ»، بهترتیب عناوین این ده داستان هستند.
دربارهی کتاب صوتی تاکستان با طعم صدای پیاف
همیشه عاشق تنهایی بود. اما توی بیستودو سالگی دختری بود که بیش از هر وقت دیگری دلش میخواست تنها باشد. تازه دانشگاه را تمام کرده بود و از تنهایی و دانشجویی برگشته بود به خانهی پدری. همه میخواستند بروند باغ عمویش. اما او نمیخواست با آنها برود. با هزار دلیل و بهانه همه را راضی کرد که در خانه بماند. شب را تا نزدیک صبح بیدار بود و روی ویرایش یک مجموعهی شعر ترجمه کار میکرد. وقتی لابهلای کاغذها و نوشتهها گیر میکرد، زمان و مکان بهکلی از یادش میرفت. فلق روشن خورشید از لای پردههای اتاق داشت آرام به داخل میخزید و نور چراغ مطالعه را به طعنه از یکهتازی میانداخت. چشمهایش تازه داشت گرم خواب میشد. اما تا خورشید بالا بیاید توی رختخواب ایندنده آندنده شد و رژهی کلمات را توی ذهنش دنبال کرد. بعد آنقدر عمیق خوابید که نفهمید چه وقت همهی اهل خانه رفتند بیرون. حدود یک بعد از ظهر از شدت فشار مثانه بیدار شد. روسریای را که روی چشمهایش بسته بود کمی بالاتر داد. حالا با منگولههایی که از روسری روی صورتش آویزان مانده بود، شبیه زنهای کردی شده بود.
فهرست مطالب کتاب صوتی
نرگس صفاییان نیز جزو نویسندگانی است که در امتداد سنت نگارش داستان کوتاه فارسی، به سراغ خلق آثاری در این ژانر رفته است. داستانهای او در مجموعه تاکستان با طعم صدای پیاف از حیث لحن، درونمایه، صحنهپردازی و شخصیتپردازی با یکدیگر متفاوتند.
۱۰ دقیقه
ایجاز، مهمترین ویژگی داستان کوتاه است. اگر در داستان بلند و رمان به شرح موقعیتهای مختلف حول محور یک یا چند هستهی اصلی پرداخته میشود، در داستان کوتاه بهدلیل محدودیت در فرم و حجم، نویسنده به شرح یک موقعیت کلی یا چند موقعیت مختصر کفایت میکند. داستان کوتاه معمولاً تعداد شخصیتهای زیادی ندارد و در همین شخصیتهای معدود هم، روند تغییر و تحول به گستردگی و پیچیدگی فرم رمان و داستان بلند نیست. داستان کوتاه، چنان که از نامش پیداست، باید کوتاه باشد. خطکش و معیار دقیقی برای این کوتاهی وجود ندارد اما چیزی که واضح است، این است که داستان کوتاه باید آغاز و پایانی قابلِقبول داشته باشد. امری در آن شروع شود و به اتمام برسد. این «امر» ممکن است شرح احساسی باشد که شخصیت داستان آن را تجربه میکند، یا روایتی از تولد تا مرگ یک انسان که راوی بهشکل فشرده و مختصر آن را بیان میکند، یا حتی در فرمهای مدرن و بدیعتر، حسبحالی شطحیاتوار از زبان یک راوی شوریدهحال.
۷ دقیقه
داستان کوتاه در جهان قدمتی چهارصدساله دارد. اما رد پای این فرم ادبی را میتوان در ادبیات قرن چهاردهم میلادی و در آثار نویسندگانی همچون جووانی بوکاچیو و جفری چاوسر جستوجو کرد. اگر شخصیتپردازی را در فرم داستان کوتاه نادیده بگیریم، میتوان حکایتهای گلستان سعدی را نخستین نمونههای این قالب ادبی در ایران به شمار آورد. اما به شکل تخصصی و مطابق تعریف متخصصان، در ادبیات فارسی، نویسندگانی همچون ابراهیم گلستان، محمدعلی جمالزاده، غلامحسین ساعدی، صمد بهرنگی، صادق هدایت، هوشنگ گلشیری، محمود دولتآبادی، صادق چوبک، بزرگ علوی، جلال آل احمد، بهرام صادقی، سیمین دانشور و احمد محمود نخستین کسانی بودند که از این قالب داستانی در خلق آثار خود استفاده کردند.
قیمت نسخه صوتی
منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B7%D8%B9%D9%85-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%81/book/69062
«آخر پیادهروهای جهان» عنوان اثر دیگری از نرگس صفاییان است که مجموعهای از اشعار او را در قالب شعر سپید در بر میگیرد. مضمون این اشعار توصیف عناصر زندگی روزمرهی خود شاعر و دغدغههای شخصی اوست.