پاول اسمیت مدیر تحقیقات مصرفکننده و ارتباطات در شرکت «Procter & Gamble» و مربی ردهبالای رهبری و ارتباطات در کالجهای آموزشی مدیریت P&G است. او از جمله کارشناسان برجستهی جهان در موضوع «داستانسرایی سازمانی» محسوب میشود و یکی از 100 سخنران برتر سال 2018 به انتخاب مجله Inc شده است.
کتاب فروش با جادوی داستان قرار است به یک اثر پرفروش بدل شود. (منتقدان وبلاگ)
از نظر پاول اسمیت مهمترین مسئله در جذب مشتری ایجاد اعتماد است. مثلاً تصور کنید از طرف یک شرکت محصولات آرایشی با شما تماس گرفتهاند و فروشنده سعی دارد با تعریف و تمجید زیاد از کیفیت محصولات خود شما را وادار به خرید تلفنی و پرداخت آنی پول بابت آن کالا کنند. در چنین شرایطی به احتمال زیاد واکنش شما اعلام عدم تمایل و قطع مکالمهی تلفنی خواهد بود؛ چرا که نسبت به آن برند خاص هیچ اعتماد و شناختی ندارید و نمیخواهید با یک تصمیم عجلهای که معلوم نیست چه پیامدهایی دارد، ریسک کنید.
پیش از هر توضیح دیگری ابتدا لازم است بدانید داستان برند چیست. داستان برند (Brand Story) درحقیقت یک تاریخچهی مختصر و مفید از شکلگیری محصول شما از نخستین روزها تا کنون است. این اطلاعات به خواننده کمک میکند دورنمایی از تلاش دستاندرکاران شرکت شما را در مسیر راهاندازی کسبوکارتان ببیند و از شایستگیهایی که در این راه از خود نشان دادهاید و هدف اصلیتان از تولید یک کالا یا خدمات باخبر شود.
اگر مایلید مخاطب خود را به شکل نامحسوس و تدریجی با برندتان آشنا نمایید، بهترین راه تولید محتوای متنی، تصویری و توضیح صادقانه و شفاف ویژگیهای محصولتان است. البته قطعاً نوشتن یک متن خام و بدون خلاقیت نمیتواند ذهن تنوعطلب مشتریانتان را اقناع کند. باید توجه داشت که مردم هر روز در خیابان، رسانهها و فضای مجازی با انواع روشهای تبلیغاتی مواجه میشوند؛ بنابراین اگر محصول و کار شما با دیگران متفاوت باشد و بتوانید نیازهای جزئی مخاطبانتان را در ویژگیهای برند خود انعکاس دهید، این شانس را دارید که مورد استقبال و کنجکاوی مشتری قرار بگیرید.
پاول اسمیت تاکنون کتابهای متعددی را به نگارش درآورده که برخی از آنها مثل «Lead with a Story (با یک داستان رهبری کنید)» و «Sell with a Story (فروش با داستان)» جزو پرفروشترینهای آمازون بودهاند. از دیگر آثار او باید به کتابهای «The 10 Stories Great Leaders Tell (داستانی که رهبران بزرگ می گویند)» و «Parenting with a Story (فرزندپروری با یک داستان)» اشاره کرد. گفتنیست کارهای پاول اسمیت تاکنون در نشریاتی چون والاستریت ژورنال، مجلهی Inc، تایم، فوربس و …منتشر شده است.
در بخشی از کتاب صوتی فروش با جادوی داستان: چطور توجه و اعتماد را جلب کنیم و فروش را انجام دهیم میشنویم
مهمترین مرحلهی برندینگ روایتمحور، طراحی یک داستان خوب برای محصول است. پاول اسمیت (Paul Smith) در کتاب صوتی فروش با جادوی داستان (Sell with a Story) شما را با مهمترین معیارهای یک داستان برند جذاب و استاندارد آشنا میکند و به شما خواهد گفت اصلاً چرا باید در این راه هزینه کنید و داشتن چه مهارتهایی میتواند در انجام هرچه بهتر مسئولیتتان مفید باشد.
پاول اسمیت در کتاب صوتی فروش با جادوی داستان برای نوشتن یک داستان حرفهای توجه به شاخصهایی چون زمان، مکان، شخصیت اصلی، مسئله، هدف و اتفاق را حائز اهمیت میداند. او معتقد است اگر بتوانید این معیارها را در داستانتان به خوبی مد نظر قرار دهید، مردم با شنیدن آن احساس صمیمیت خواهند کرد. این حس درست مثل پیدا کردن یک چهرهی آشنا در میان بیشمار افراد غریبه است.
کتاب فروش با جادوی داستان برای کارآفرینانی که استارت آپ خود را به سرمایهگذاران، شرکای استراتژیک و مشتریان میفروشند، بسیار حائز اهمیت است. (مارتین زویلینگ، هافینگتون پست)
داستان فروش را مانند یک قاشق شکر در نظر بگیرید که می تواند مزهی بد دارو را به بهترین شکل کاهش دهد. (آرتیلری مارکتینگ)
داستانگویی به مشتریان کمک میکند با شما ارتباط عاطفی برقرار کنند و برندتان را به منزلهی محصولی ببینند که تلاش و احساسات انسانی در پس آن وجود دارد. کسانی که داستان برند شما را دوست داشتهاند و آن را به خاطر سپردهاند بهترین معرف و تبلیغ برای شما هستند. ارزشی که این شیوهی برندینگ در ایجاد ارتباط بین مشتری و محصول ایجاد میکند، تا سالها در ذهن مشتریها و اطرافیان آنها باقی میماند.
حالا فروشنده توی این موقعیت چه واکنشی نشون میده؟ از شما عصبانی میشه؟ براد همهی اینها را رو تجربه کرده بود. بعضی فروشندهها دلخور میشن، چون فکر میکنن خریدار بیوفاست. بعضیهای دیگه اعتراض میکنن که خریدار با این کار نون خانوادهی اونها رو میبره. بعضیها به ناچار قیمتشون رو پایین میارن. بعضیها حتی گریه میکنن. وقتی معیشتتون به فروش وابسته باشه از دست دادن مشتری آخر راهه و البته که این اتفاق برای مشتری هم تلخ و دردناکه.