به عصر اعمال قدرت خوش آمدید. برای فکر کردن درباره این موضوع، روش پایین به بالا هرگز خوب نیست؛ زیرا بههیچوجه پایینی وجود ندارد. در عصر تغییرات ریشهای، رأس هرم هرگز جایی نیست که کنش برای ایجاد تغییرات بیشتر در آن انجام میشود. رأس خیلی کند است و تأثیرگذار نیست. رأس دیگر رأس نیست؛ زیرا کنش در خیابان است.
بیر نیکد سعی نکرد سبدی از داراییها را مدیریت کند. سعی نکرد کارخانه را حفظ کند (کارخانهای برای حفظ کردن وجود نداشت)، بلکه مسیر متفاوتی در پیش گرفت، مسیری مبتنی بر مد و تغییر و اهرم قدرت.
فهرست مطالب کتاب
ست گودین در کتاب قبایل: به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی سعی دارد با بیانی روان و ساده از اصول مدیریت و رهبری در دنیای جدید، بهویژه در شبکههای اجتماعی سخن بگوید. او با تشبیه گروههای اجتماعی امروزی به قبایل قدیمی، آنها را همچنان نیازمند به یک مدیر میداند و معتقد است شما میتوانید همان مدیر مدبّر باشید. لازم به ذکر است این اثر در فهرست پرفروشترینهای نیویورک تایمز قرار دارد.
دربارهی کتاب قبایل: به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی
این کتاب به کنار گذاشتن ایدهآلهای قدیمی و پذیرش ایدهآلهای جدیدی که ما را به سوی آینده سوق میدهند و همچنین به داشتن نظم و ایدهای نو تشویق میکند. (وبسایت مدیوم)
شاید در ابتدا بهنظر بیاید زندگی شهری و وابستگی به ابعاد مدرن آن، افراد را بهنوعی از هم جدا کرده و از سبک و سیاق قدیمی زندگی اجتماعی باز داشته است. نویسندهی کتاب قبایل: به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی نظر دیگری دارد. زندگی شهری با وجود ابزار ارتباطی گسترده همچون اینترنت بیش از پیش ما را شبیه به دستهای از گروههای مشترک، یا به عبارتی قبایل تبدیل کرده است؛ با این تفاوت که در این قبیلههای جدید، گروهها به جای چند ده نفره بودن، جمعیتی چند هزار نفری و حتی میلیونی از افرد را در برمیگیرند.
همهی ما با مفهوم «قبیله» آشنا هستیم. گروههای کوچک یا بزرگی از افراد که با اهداف و ایدههای واحد و البته معمولاً به رهبری فردی یکسان گرد هم میآیند. مفهوم قبیله در تاریخ زندگی بشری، پیشینهای چند هزارساله دارد، اما اکنون، باوجود تغییر سبک در زندگی افراد، این قبیله به چه وضع درآمده است؟ ست گودین (Seth Godin) در کتاب معروف خود یعنی قبایل (Tribes: we need you to lead us)، از مفهوم قبیله در ابعاد مدرن آن سخن میگوید.
کلاگ، مالک کارخانههای غلات صبحانه است که صدها میلیون دلار ارزش دارند. نیروی فروش آموزشدیده، کیلومترها فضای قفسهای و انبوه تبلیغات را در اختیار دارند. پس چرا بیر نیکد توانست کسبوکار چشمگیری را درست در معرض دید همگان بر پا کند؟ بیر نیکد، بدون کارخانههای گرانقیمت یا نیروی فروش زیاد، محصولی بسیار ساده و بسیار سنتی را انتخاب کرد و روشی را که خیلی از مردم برای خرید صبحانه در پیش گرفته بودند، تغییر داد.
به عقیدهی نویسنده با وجود ابزارهای ارتباطی گسترده، دیگر مفهومی به نام مرز جغرافیایی یا موانع زمانی باقی نمانده. اکنون در شبکههای اجتماعی هزاران کمپین مختلف با اهداف سیاسی، اجتماعی و زیستمحیطی فعالیت میکنند. همچنین در گوشهوکنار اینترنت هزاران گروه از طرفداران یک سبک هنری یا موسیقی دیده میشوند. اما در این بین سؤال مهمی پیش میآید: چه کسی قرار است این قبایل جدید را مدیریت کند؟ اینترنت ابزار و امکانات زیادی را در اختیار افراد گذاشته، با این وجود خود اینترنت توانایی مدیریت دستهی افراد را ندارد. برای مدیریت گروههای اجتماعی همچنان نیاز به نیروهای انسانی هست؛ نیرویی مثل شما که به موضوعی علاقه دارید یا در پی راهانداختن یک فعّالیت جدید هستید. حال وقت آن رسیده با استفاده از بینهایت امکاناتی که در اختیارتان قرار داده شده، تغییر را آغاز کنید و مدیریت قبایل خود را به دست بگیرید! شاید ابتدا گمان کنید مدیریت کاریست که تنها دیگران از پس آن برمیآیند. اما نویسندهی کتاب قبایل به شما میآموزد چطور دست از این فکر بردارید؛ بدون افکار منفی مدیریت جدید خود را آغاز کنید و علاقهمندان و طرفداران خود را در سراسر دنیا به دست بیاورید. با کتاب قبایل و نکات مفید و جذاب آن همراه باشید.
بهعنوان یک رهبر انجمن یا بازاریاب، شما با جامعهای از افرادِ همفکر سروکار دارید و آنها را تشویق میکنید تا تغییرات مثبتی در حرفه و مشاغل شخصی خود ایجاد کنند. کتاب ست گودین ممکن است به شما کمک کند این کار را حتی بهتر انجام دهید. (لینکدین)
کتاب قبایل: به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی برای چه کسانی مناسب است؟
منظور این نیست که با دنبال کردن قوانین به رأس صعود کنید و بعد به مسیر تغییر جهانتان بغلتید. بلکه این نوآوریها مثالهایی از رهبری است، مثالهایی درباره فردی بدعتگذار، فردی با چشماندازش که اهرم قدرت موجود را میفهمد، کسی که دستبهکار شده و اوضاع را تغییر داده است.
خواندن این کتاب به تمام علاقهمندان دنیای مدیریت و رهبری و همچنین موفقیت و خودسازی پیشنهاد میشود. کتاب قبایل هدیهی آموزندهای است برای کسانی که میخواهند ایدهها و کسبوکار خود را از نقطهای مطمئن آغاز کنند.
با ست گودین بیشتر آشنا شویم
ست گودین (متولد 1960) سخنران، کارآفرین، وبلاگنویس و نویسندهی آمریکایی دنیای کسبوکار است. او علاوه بر تحصیل در دو رشتهی علوم کامپیوتر و فلسفه در دانشگاه تافتس، دارای مدرک MBA از دانشگاه استنفورد نیز میباشد. گودین تاکنون 19 کتاب پرفروش در زمینهی مدیریت کسبوکار نوشته که بسیاری از آنها به دهها زبان زندهی دنیا ترجمه شدهاند. هریک از این کتابها عناوین و جوایز مختلفی را برای او به ارمغان آوردهاند. او همچنین از معروفترین وبلاگنویسان جهان در عرصهی کسبوکار است. وبلاگ معروف ست گودین تاکنون راهنمای هزاران نفر در ارتقاء حرفه و کسبوکارشان بوده است.
جملات برگزیدهی کتاب قبایل: به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی
- رهبری انتخاب است. رهبری انتخاب کاری نکردن است.
- از فرصتها بهرهبرداری کن. عقب بنشین؛ اما دست روی دست نگذار.
- سازمانها مهمتر از همیشهاند. این کارخانهها هستند که نیازشان نداریم.
در بخشی از کتاب قبایل: به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی میخوانیم
اهرم اعمال قدرت جدیدی که در اختیار همه است، باعث شده وضع موجود بیش از همیشه در معرض تهدید باشد. اکنون هر کارمندی مسئول است، پیش از آنکه کس دیگری اقدام کند، قوانین را تغییر بدهد.
معدودی از صنایع، با پذیرش وضع موجود، عملکرد خوبی خواهند داشت. با این حال، فهرست این صنایع هر روز مختصرتر میشود. اگر به کار حمل نفت در گرداگرد جهان مشغولید یا کارتهای اعتباری میفروشید یا میخواهید بهعنوان مباشر روستا انتخاب شوید، با پذیرش قوانین کهن ممکن است کارتان مدت بیشتری پیش برود؛ اما نه خیلی طولانی. به نظر میرسد که همه کارخانهها تحت فشارند: هر بادکنکساز نهتنها از تکشاخ میترسد، بلکه بهشدت به تکشاخ نیاز دارد.
درباره نویسنده
پیشگفتار مترجم
سپاسگزاری نویسنده و داستان قبایل
سرآغاز
سفری طولانی و عجیب
قبیلهها در گذشته محلی بودند
در جستوجوی جنبش
قبایل دیگر خیلی هم شکلپذیر نیستند
درونِ قبیله
فرصت
چیزی برای معتقد بودن
چرا باید رهبری کنید؟ و چرا الان؟
رهبری، مدیریت نیست
شاه بودن خوب است
ثبات خیال باطل است
پارتیزانها
هیاهو
رهبری از پایین
گریتفول دد… و جک
بازار به تغییر نیاز دارد و تغییر مستلزم رهبری است
لازمه ایجاد جنبش چیست؟
بهبود قبیله
آنچه قبایل به جا میگذارند
کالبدشناسی جنبش
ویکیپدیا
رهبری از پایین (با خبرنامه)
دستههای مردم و قبایل
بازاریابی همهچیز را تغییر میدهد، اما بیش از همه بازار را تغییر میدهد
تفاوت میان عادی و متوسط
چند طرفدار دارید؟
توییتر و اعتماد و قبایل و طرفداران واقعی
وضع موجود
ابتکار = شادکامی
دیلمها
مهمانی اسکات بیل
تاریخچه مختصر کارخانه، بخش 1
(سرآغاز)
تاریخچه مختصر کارخانه، بخش 2 و پایانی
پس، بهراستی «ملت شغل آزاد» وجود دارد؟
حرف «ت»
فکرکردن، راه خروجتان از ترس
تجدیدنظر در اصل پیتر
وقتی بهکلی فرومیپاشد
قابلانتقاد
درباره ترس از شکست مبالغه میشود
مکتب بدعتگذاران
آیا باید تندیستان را بسازند؟
بهترین مربی دنیا
محکمتر
تاکتیکها و ابزارهای تحکیم
دردسر
پیروان
لم دادن، عقب کشیدن، هیچ کاری نکردن
مشارکت، رهبری نیست
نمونههای پژوهشی: crossfit. com و patientslikeme. com
انسانهای گرسنه و یک قبیله
کنجکاوی
افسانه تکثر
آزمایش معلم مدرسه
چرخه مطلوب در مقابل قبیله انحصاری
بیشتر مردم خیلی اهمیت نمیدهند
بدعتگذاران را آتش میزنند
پرسش اشتباه
فقط دو چیز را باید بدانید
کارخانه بادکنکسازی و تکشاخ
رهبران سخاوتمندند
بیگمک و اجاق مایکروویو را فراموش نکنید
صخرهنوردی
چهکسی سازش میکند؟
ترس، ایمان و آیین
آیین زمانی عالی نتیجه میدهد که تقویتکننده ایمان باشد
اگر از آیین انتقاد کنی، مردم فکر میکنند از ایمانشان انتقاد کردهای
تغییر آیین بدون کنار گذاشتن ایمان
ایمان کاری است که انجام میدهید
کلمه مناسب
شجاعت فوقالعاده بازندگان
آسانترین کار
پیرو باش
تفاوت میان انفعال و فاعل بودن
نفوذپذیری
رهبران پیشقدماند
تماشای مرگ صنعت موسیقی
اگر مدل کسبوکار جدید به «بینقصی» مدل قبلی نیست، نترس
گوسفندداری
روزت چطور بود؟
دماسنج و دماپا
خردهجنبش شما
ساختمانی کنار خیابان
هر قبیله یک کانال رسانهای است
چطور اشتباه کنیم؟
زمانبندی رهبری
قبیله واپسگرا
احتمال خطر
وقتی قبایل عادتهایتان را جایگزین میکنند
ابتکار
گرفتار احمقها
مارک راونر، بدعتگذار غیرانتفاعی
طرز فکر رهبر
عوضکردن قبیله
الان نه، هنوز نه
فهمیدن حقه
انقلاب روی صفحه تلویزیون نخواهد رفت
انتقاد از امید آسان است
ویُلُنیست برهنه
نوشتن آوازهایی که منتشر میشوند
جایزه ایکس
چهکسی اهمیت میدهد؟
مؤلفههای رهبری
درک کاریزما
راز رونالد ریگان
نیروهای میانمایگی
روش فروش کتاب (یا هر ایده جدید)
سخت خیلی آسان شد
کدام را ترجیح میدهید: آزمون یا خطا؟
منحرفان مثبت
تعهد اخلاقی
وقتی موعد اعتباردادن میرسد
بله بزرگ
تخیل
حفاظت شدید
باور
چرا تو نه، چرا الان نه؟
سفسطه تمامعیار
یاهو و یادداشت کره بادامزمینی
چه چیز؛ چه چیزی برای از دست دادن داری؟
مطالعه موردی: کشتن ممنوع
ظاهر رهبر
حرف آخر
با این کتاب خواهید فهمید فرصتهایی که فکر میکنید به دست آوردنشان آسان نیست، در حقیقت سادهتر از آن چیزی هستند که تصور میکنید. (وبسایت آمازون)