وضعیت انفعال مخاطب در مقابل فیلم، هم موجب افزایش کمی استفاده از فیلم میشود و هم موجب افزایش تأثیر آن. طبق یک برآورد، حدود چهار الی پنج ساعت از وقت روزانه مردم پای تلویزون تلف میشود.
معرفی و دانلود کتاب مسئله سبک زندگی | سید ابراهیم رئوف موسوی | انتشارات سوره مهر
فهرست مطالب کتاب
مقدمه
پیشگفتار
1. درباره سبک زندگی
2. زندگی پیشرفته
3. زندگی و ساختارها
4. اداره و زندگی
5. زندگی و سیاست
6. خانواده
7. فرزند
8. خویشاوند
9. روابط اجتماعی
10. پوشش
11. معماری و شهرسازی
12. مراکز خرید
13. مصرف
14. زیارت و گردشگری
15. بازی مجازی
16. تفریح
17. کار
18. درآمد
19. اطلاعات
20. تغذیه
منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C/book/76722
معرفی کتاب مسئله سبک زندگی
اثر حاضر حاصل تلاشی پیشگامانه است که قصد دارد چارچوبی برای سبک زندگی معمول در جامعهی ایرانی معرفی کند و سرآغازی برای تحقیقات آتی باشد. در حقیقت، زمانی میتوان سخن از سبک اجتماعی زندگی ایرانیان به میان آورد که شالودهی این نوع از سبک زندگی و مختصات اصلی آن مشخص شده باشد. این کتاب نیز با بررسی و تحلیل چنین شالودهای، در واقع بستر مناسب را برای تحقیقات جامعهشناختی آینده در زمینهی سبک زندگی ایرانیان فراهم میکند. لازم به یادآوری است که مشخص نبودن ویژگیهای کلی سبک زندگی یک جامعه، علاوهبر اینکه موجب میشود مطالعات چندانی در این زمینه صورت نگیرد، این پیامد را نیز به دنبال خواهد داشت که برخی از محققان در تألیفات خود، به دلیل ناآگاهی دچار لغزشها و خطاهایی بشوند که میتوانند مخاطبانشان را نیز به اشتباه بیندازند. از سوی دیگر، فعالان حوزهی فرهنگ و سیاستگذاریهای فرهنگی نیز، به منبعی جامع برای شناخت سبک زندگی ایرانیان دسترسی نخواهند داشت و از طرح و اجرای برنامههای مناسب باز خواهند ماند.
شنیدن یا خواندن عبارت «سبک زندگی» ممکن است استایل خاص و روشهای ویژهی یک فرد را در رفتارهای روزمرهاش به ذهن متبادر کند. این تلقی اشتباه نیست اما کامل هم نیست. در حقیقت، سبک زندگی دو وجه فردی و اجتماعی دارد که وجه نخست آن برای تکتک افراد معنا پیدا میکند و وجه دوم آن در سطح کلان اجتماعی مصداق دارد. سبک زندگی افراد یک جامعه، مواردی چون فرهنگ غالب بر آن جامعه، ارزشهای فرهنگی و هنجارهای اجتماعی، همچنین آیندهی آن جامعه را به لحاظ تغییراتی که ممکن است به خود ببیند، نشان میدهد. بنابراین، سبک زندگی موضوعی است که نیمی از آن ریشه در فرهنگ دارد و نیمهی دیگرش نیز وارد قلمرو علوم اجتماعی میشود. با توجه به اهمیت این موضوع در شرایط فعلی و آیندهی یک کشور، سید ابراهیم رئوف موسوی، شرحی جامع از چگونگی آن را به همراه مصادیقی که دربرمیگیرد عرضه و در قالب کتاب مسئله سبک زندگی به مخاطبان ارائه کرده است.
جنبهها و سطوح مختلف سبک زندگی، با توجه به جامعه و فرهنگ ایرانی موضوعات اصلی کتاب مسئله سبک زندگی به شمار میروند. سید ابراهیم رئوف موسوی با نگارش این اثر اجتماعی-فرهنگی سعی داشته تا تحلیلی دقیق از چیستی سبک زندگی و تصویری واقعگرایانه از مصادیق آن به نمایش بگذارد.
دربارهی کتاب مسئله سبک زندگی
سید ابراهیم رئوف موسوی، طی بخشهای بیستگانهی کتاب مسئله سبک زندگی، خوانندگان را با زوایای مختلف مفهوم سبک زندگی آشنا خواهد کرد. نویسنده پس از مقدماتی که در زمینهی ماهیت سبک زندگی، ضرورت شناخت آن و ابعاد متنوعش ارائه کرده، به سراغ چگونگی زندگی پیشرفته و ساختار زندگیهای گوناگون رفته و بهتحلیل کرده آنها دست زده است. در ادامه، وارد مباحث ملموستر شده و ارتباط میان اداره و زندگی، همچنین پیوند میان زندگی و سیاست را بیان میکند. سپس بهطور موردی، مهمترین جنبههای سبک زندگی را معرفی و تشریح مینماید. تشکیل زندگی خانوادگی، فرزندان، خویشاوندان و ارتباطات فامیلی، روابط اجتماعی میان افراد، نوع پوششی که مردم جامعه برگزیدهاند و نوع معماری و روش خاصی که در شهرسازی در یک جامعه دیده میشود، ازجمله موضوعات اثر حاضرند.
علاقهمندان کتابهای جامعهشناختی و فرهنگی با رنگوبوی مذهبی، مطالعهی کتاب مسئله سبک زندگی را از دست ندهند.
در بخشی از کتاب مسئله سبک زندگی میخوانیم
سبک زندگی مفهومی کلی است که دایرهی شمول گستردهای دارد. هر چیزی که در زندگی جمعی انسانها وجود دارد و موجب رفتارهای خاصی از طرف ایشان میشود، در ذیل سبک زندگی میگنجد؛ از تشکیل خانواده و فرزندآوری گرفته تا مسائل مربوط به پوشش، تفریحات و انواع معماری. سبک زندگی نیز مانند سایر ابعاد فرهنگی یک جامعه میتواند زیر تأثیر هجوم تبلیغات یا رسانههای سایر جوامع، دستخوش تغییر بشود. این تغییرات نیز دو روی مثبت و منفی دارند. در صورتی میتوان چنین تغییراتی را شناسایی کرده و با نوع منفی آنها به مقابله برخیزیم که اصولاً سبک زندگی رایج در کشور خود را بشناسیم و نسبت به آن آگاه باشیم. توجه به این نکته، ضرورت نگارش و انتشار کتاب حاضر را بیشتر به مخاطبان نشان خواهد داد. نویسنده در این کتاب جامعهشناختی تلاش کرده تا تمامی موضوعات مربوط به سبک زندگی را در ارتباط با یکدیگر بیان کند نه به صورت مجزا و تفکیکشده. در عین حال، سعی داشته تا سبک زندگی را در ارتباط با ساختارهای اجتماعی و نظریات علمی مربوط به آن مورد واکاوی قرار دهد.
علت آن نیز این است اولاً که تلویزیون و رادیو به طور کامل سراسر کشور را پوشش میدهد. دسترسی به آن در همه جا و در اکثر حالات ممکن است و اکنون عملی شده است. دوم آنکه سایر ابزارهای سرگرمی در کشور ما چندان جایگاهی ندارد.
در سایر ابزارها و قالبها مخاطب به نوعی باید به صورت فعال در فرآیند سرگرمی شرکت کند و بههرحال نوعی زحمت به خود بدهد. اما برای دیدن یک فیلم، فرد درحالیکه کاملاً منفعل است و حتی در آستانه خواب و بیداری است، خود را رها میکند و در اختیار فیلم قرار میدهد. مخاطب در حالتی قرار دارد که چندان مقاومتی در مقابل پیامهای فیلم نخواهد داشت.
مطالعهی این کتاب دقیق و محققانه نهتنها به مخاطبان عام این فرصت را میدهد که با سبک زندگی اجتماعی و مشخصههای آن آشنا شوند، بلکه برای تمامی افرادی که به اقتضای شغل و سمت خود باید از جنبههای اجتماعی-فرهنگی زیست ایرانیان مطلع باشند هم مفید خواهد بود. کتاب پیشرو به کوشش نشر سورهی مهر روانهی بازار کتاب شده است.
کتاب مسئله سبک زندگی برای چه کسانی مناسب است؟
در مرحلهی بعد، نحوهی کاربرد مراکز خرید، چگونگی دیدگاه افراد جامعه نسبت به مسئلهی «مصرف»، زیارت اماکن دینی-مذهبی، سفر و گردشگری، بهره بردن از بازیهای موجود در فضای مجازی، انواع تفریحات، کار و شغل، همچنین کسب درآمد و دریافت اطلاعات، همینطور امور مربوط به تغذیه در بخشهای دیگر کتاب مسئله سبک زندگی مطرح و بررسی شدهاند. ارتباط سبک زندگی با مسائل دینی و اخلاقی از مباحث دیگری است که بخش گستردهای از این اثر را به خود اختصاص داده.
مردم ما به قالبهایی مانند کنسرت و تئاتر علاقهای ندارند. پارتی و سالن رقص هم بحمدلله برای عموم مردم جایگاهی ندارد. و عمده سرگرمی و خبررسانی در تلویزیون جمع شده است. در کنار این دو جذابیت قالبهای مورد استفاده در صدا و سیما از جایگاه مهمی برخوردار است. بههرحال جذابیت یک فیلم داستانی یا سریال را در کمتر قالب فرهنگی دیگری میتوان یافت.
به نظر من در حال حاضر هیچ ابزار فرهنگی یا نهادی مؤثرتر از تلویزیون بر فرهنگ عمومی در کشور ما نیست. نهتنها هیچیک از نهادها و ابزارهای فرهنگی، قدرت برابری با صدا و سیما را ندارند؛ بلکه مجموع همه ابزارها و نهادهای فرهنگی موجود در کشور با همدیگر نیز به اندازه صدا و سیما اثرگذار نیستند.