معرفی و دانلود کتاب مشاوره مدرسه در هزاره سوم: کاربست نظریه‌ها، ابزار و راهبردها | رضا شیبانی فر

نقش‌گذاری: نقش‌گذاری مؤلفه‌های هیجانی، شناختی و رفتاری دارد و درمانگر اغلب به درمانجو نشان می‌دهد که چه چیزی به خودشان می‌گویند که موجب آشفتگی می‌شود. درمانجویان می‌توانند رفتارهای خاصی را تمرین کنند تا آنچه را در یک موقعیت احساس می‌کنند، آشکار سازند. برای مثال، فرد ممکن است به خاطر ترس از اینکه پذیرفته نشود از تقاضا دادن برای دوره کارشناسی ارشد منصرف شود. پذیرفته نشدن در دانشکده مطلوب او احساسات شدید احمق بودن را اشاره می‌کند. فرد مصاحبه‌ای را با مدیر گروه دانشجویان کارشناسی ارشد را نقش‌گذاری می‌کند (کری، ص421).

فهرست مطالب کتاب

این کتاب برای افرادی که با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، به خصوص مشاوران مدارس، مفید خواهد بود.

در بخشی از کتاب مشاوره مدرسه در هزاره سوم می‌خوانیم

معرفی کتاب مشاوره مدرسه در هزاره سوم: کاربست نظریه‌ها، ابزار و راهبردها

تصویرسازی ذهنی عقلانی-هیجانی: این فن، نوعی تمرین ذهنی عمیق است که برای ایجاد کردن الگوهای هیجانی جدید تدارک دیده‌شده است. هنگام اجرای آن از درمانجویان درخواست می‌شود تا یکی از بدترین چیزهایی که ممکن است برای آن‌ها اتفاق افتد را به‌صورت واضح تجسم کنند. آن‌ها خود را در موقعیت‌های خاصی تجسم می‌کنند که دست‌خوش احساسات ناراحت‌کننده‌ای می‌شوند. سپس به آن‌ها آموزش داده می‌شود چگونه برای پرورش دادن هیجانات سالم به‌جای هیجانات مخرب خود را تربیت کنند. وقتی درمانجویان احساسات خود را در مورد ناملایمات تغییر می‌دهند، بهتر می‌توانند رفتارشان را در این موقعیت تغییر دهند. چنین فنی را می‌توان به‌صورت مفید در موقعیت‌های میان فردی و موقعیت‌های دیگری که برای فرد مشکل‌ساز هستند، اجرا کرد (کری، ص420).

از آنجا که نیاز است برای هر مراجع، مدل مخصوص به خود او در جلسه‌ی مشاوره پیاده و اعمال شود، خواندن این کتاب شما را در تسلط بر روش‌های مختلف و آگاهی به نحوه‌ی به کار بردن آن‌ها یاری می‌کند.

کتاب مشاوره مدرسه در هزاره سوم مناسب چه کسانی است؟

هدف از استفاده فنون هیجانی زیر سؤال بردن عقاید نامعقول درمانجویان است که در طول جلسات درمان و به‌عنوان تکلیف خانگی برای کمک به تغییر افکار، هیجان‌ها و رفتارها صورت می‌گیرد (کری، ص420).

مشاوره مدرسه در هزاره سوم به قلم رضا شیبانی‌فر، سهیل هاشمی و مالک هاشمی، در راستای این موضوع مهم، به آموزش مدل‌های گوناگون مشاوره پرداخته‌ تا به کمک آن‌ها بتوانید در جایگاه مشاور، نتایج بهتری را حاصل کنید.

مشاوران مدرسه اکنون یکی از پایه‌های اصلی ساختار مدارس را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین تسلط به مدل‌های مشاوره از الزامات کار آن‌ها به شمار می‌رود. کتاب مشاوره مدرسه در هزاره سوم نوشته‌ی رضا شیبانی‌فر، سهیل هاشمی و مالک هاشمی انواع متفاوت و جدیدترین مدل‌های آموزش را به شما می‌آموزد تا در روند مشاوره‌ی خود به کار ببندید.

درباره‌ی کتاب مشاوره مدرسه در هزاره سوم

پیشگفتار

مقدمه

مشاوران مدرسه با جامعۀ مدرسه همکاری می‌کنند تا

توسعۀ شغلی

فصل اول: سطوح مشاورۀ مدرسه

مقدمه

مشاورۀ دوره ابتدایی

مشاور دبستان چیست؟

یک مشاور مدرسۀ ابتدایی معمولاً وظایف زیر را انجام می‌دهد

چرا به مشاوران دبستان نیاز داریم؟

ماهیت راهنمایی و مشاورۀ دبستان

بنابراین کودکان دبستانی به دلایل زیر نیاز به مشاوره دارند

مشاورۀ مدرسه متوسطه

خدمات مستقیم

خدمات غیرمستقیم

ارزیابی مشکلات موردتوجه مشاور عبارت‌اند از

نتیجه‌گیری

فصل دوم: ابزارهای ارزیابی مشاورۀ مدرسه

چک‌لیست رفتار اتیسم (ABC)

چک‌لیست رفتار کودک (CBCL)

مقیاس رتبه‌بندی اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی (ADHD-RS)

آزمون ترسیم شکل انسان (HFD)

آزمون تصویر آدمک گودیناف (G-HDT)

نمره‌گذاری نقاشی

مراحل نمره‌گذاری

نمودار توزیع طبیعی هوش

فصل سوم: نظریه‌ها و رویکردهای مشاورۀ مدرسه

مقدمه

نظریۀ آلفرد آدلر

هدف درمانی

توجه جویی

جنگ قدرت با بزرگسالان

انتقام

بی‌کفایتی

پویایی خانواده

خاطرات گذشته

رؤیاها

اشتباهات بنیادی

امتیازات

جهت‌گیری دوباره

فوریت

بینش و تغییر

دلگرمی دادن

ملزم کردن خود (تجربۀ آها)

تف انداختن در غذای مراجع

فن تکمه‌ای

قصد تناقضی

تعیین تکلیف منزل

نظریۀ رفتارگرایی

هدف درمانی

فنون شرطی‌سازی کنشگر

تقویت مثبت

تقویت منفی

خاموشی

تنبیه مثبت

تنبیه منفی

فنون رفتاردرمانی

آرمیدگی عضلانی تدریجی

حساسیت‌زدایی منظم

مواجهه سازی واقعی

غرقه سازی

حساسیت‌زدایی با حرکت چشم و پردازش مجدد

جرأت آموزی (اظهار وجود)

انزجاردرمانی

شکل دادن رفتار

الگوسازی

ایفای نقش

نظریۀ درمان با محوریت شخص (کودک) راجرز

هدف درمانی

شرایط تغییر مراجع

برخی از فعالیت‌ها

پذیرش‌های ساده

گوش دادن فعال

بازگو کردن مجدد گفتار مراجع در قالب جدید

روشن‌سازی مطالب

سکوت

نظریۀ رفتاردرمانی عاطفی_منطقی

هدف درمانی

الف) فنون شناختی

زیر سؤال بردن عقاید نامعقول

انجامدادن تکلیف شناختی

کتاب‌درمانی

تغییر دادن زبان خویش

ب) فنون هیجانی

استفاده از شوخی

تصویرسازی ذهنی عقلانی_هیجانی

نقش‌گذاری

حمله به شرم

ج) فنون رفتاری

نظریۀ شناختی_رفتاری

هدف درمانی

روش‌های مشاوره در مدرسه

اکتشاف هدایت‌شده

سه سؤال

مشخص کردن افکار خودکار

شناخت معنای شخصی

زیر سؤال بردن مطلق‌ها

اسناد مجدد

برچسب زدن تحریف‌ها

فهرست ضعف‌ها و قوت‌ها

فاجعه نساختن

مبارزه با تفکر دو مقوله‌ای

مرور شناختی

نظریۀ واقعیت‌درمانی

هدف درمانی

نظریۀ انتخاب

ارزیابی رفتار

برنامه‌ریزی برای عملکرد بهتر

تعهد نسبت به برنامه‌ها

قبول نکردن بهانه‌ها

ممنوع بودن تنبیه یا انتقاد

تسلیم نشدن

سؤال کردن

مثبت بودن

شوخی

رویارویی

فنون تناقضی

مشاوره گروهی

مشاور همچنین می‌تواند قوانین گروه را بررسی کند

مشاوره مختصر راه‌حل محور

هدف درمانی

هدف

آرامش درمانی

تغییردادن پیش از درمان

سؤال‌های آشنا

سؤال معجزه

سؤال‌های درجه‌بندی‌شده

مشاورۀ مبتنی بر نقاط قوت

مراحل مشاورۀ مبتنی بر نقاط قوت

رویکرد تقویت انگیزه

نظریۀ خانواده‌درمانی سیستمیک

مشاورۀ مجازی

نتیجه‌گیری

فصل چهارم: مشاوره و فناوری

مقدمه

رسانه‌های اجتماعی و مشاوران در هزاره سوم

بینش مشاوران نسبت به فناوری

چگونه استفاده از فناوری می‌تواند به نفع مشاوران مدرسه باشد

برخی موارد استفادۀ مشاوران از فناوری در هزاره سوم

نتیجه‌گیری

فصل پنجم: ضرورت مشاورۀ تحصیلی: یا مشاورۀ کنکور

مقدمه

وظایف مشاورین مدرسه درزمینۀ کنکور

برنامه‌ریزی چیست؟

اثرات و فواید یک برنامه‌ریزی مطلوب

اصول برنامه‌ریزی مناسب

عوامل موفقیت در برنامه

یک برنامه‌ریزی کنکور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

گام‌های برنامه‌ریزی برای کنکور

عوامل تهدیدکنندۀ برنامه‌ریزی

توصیه‌های لازم در برنامه‌ریزی برای کنکور

فصل ششم: استانداردهای اخلاقی مشاوران مدرسه

مقدمه

استانداردهای اخلاقی برای مشاوران مدرسه

پشتیبانی والدین/سرپرست

حمایت معلم

پشتیبانی اداری

پشتیبانی کارکنان خدمات دانشجویی

معایب مشاوره مدرسه

فهرست منابع

پیوست

مشخصات کتاب الکترونیک

با توجه به آنچه گفته شد، لزوم وجود مشاوران در مدارس به امری ضروری بدل شده است. دانش‌آموزان با مراجعه به مشاور مدرسه، می‌توانند درمورد پرسش‌ها، دغدغه‌ها و چالش‌های خود صحبت کنند. به عنوان مثال، خواب‌آلودگی در طول روز، مشکلات ارتباطی با سایر دانش‌آموزان و والدین، عدم مهارت در تصمیم‌گیری یا برنامه‌ریزی و مواردی از این دست، جزو مهم‌ترین مسائلی هستند که مراجعه به مشاور را می‌طلبند.

قیمت نسخه الکترونیک


منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%88%D9%85/book/66900

روند و سرعت تغییرات در دنیای امروز، زندگی همه‌ی انسان‌ها را دچار دگرگونی کرده است. این فرآیند بیش از هر گروهی، کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار داده است: روابط آن‌ها با خانواده، دوستان و هم‌سالان، رفتارهایی که در مدرسه از خود بروز می‌دهند و سایر اعمالی که در زندگی آن‌ها نقش مهمی دارد، امروز بیش از هر زمان دیگری دچار تغییر شده‌اند.

استفاده از شوخی: بر این اصل استوار است که آشفتگی‌های هیجانی اغلب، از خیلی جدی گرفتن خود ناشی می‌شود. بنابراین این رویکرد از مقدار مناسبی شوخی استفاده می‌کند. یکی از جنبه‌های جالب رفتاردرمانی عقلانی_هیجانی این است که شوخی را پرورش می‌دهد و به درمانجو کمک می‌کند زندگی را سر جای خود ببیند. به درمانجو کمک می‌کند تا خود را خیلی کمتر جدی بگیرد، شوخی به درمانجو یاد می‌دهد بخندد نه به خودشان بلکه به شیوه تفکر و محکوم‌به شکستشان (کری، ص421).