این طبقهبندی به سادهسازی این اهداف کمک میکند و شرکتها را یاری میدهد تا بهترین نحوه مشارکت در تحقق آنها را درک و اولویتبندی کنند. نگاه به این اهداف هفدهگانه میتواند کمی طاقتفرسا باشد و باعث شود مردم به آنها بیتوجه شوند و خود را درگیر محقق شدن آنها نکنند. اما در اصل، این اهداف به شکل سادهای به دنبال ترویج و زمینهسازی توسعه همگانی، فراگیر و پایدار هستند. بنابراین، شرکتها میتوانند سریعاً بخشهایی را شناسایی و گزینش کنند که میتوانند در آن واقعاً تأثیرگذار باشند و همسو با زنجیره ارزششان باشد.
پیشگفتار مترجمان
بخش یک: مقدمه
فصل یک: به نسل پنجم بازاریابی خوش آمدید
بخش دو: چالشهای بازاریابان در عصر دیجیتال
فصل سه: قطبی شدن رفاه و آبادانی: فراگیر ساختن و توسعه پایداری در جامعه
فصل چهار: شکاف دیجیتالی: ایجاد فناوری شخصی، اجتماعی و تجربی
بخش سه: استراتژیهای جدید برای بازاریابی مجهز به فناوری
فصل پنج: سازمان آماده برای دیجیتالی شدن: یک استراتژی مناسب همه نیست
فصل شش: فناوریهای آینده: زمان آن فرارسیده است که فناوریهای شبهانسانی دستبهکار شوند
فصل هفت: گونه جدیدی از تجربه مشتری: ماشینها سرد و بیروح، اما انسانها گرم هستند
بخش چهار: تاکتیکهای جدید برای بهکارگیری فناوریهای بازاریابی
فصل هشت: بازاریابی دادهمحور: ساخت یک اکوسیستم دادهای برای هدفگیری بهتر
فصل نه: بازاریابی پیشبینیکننده: پیشبینی تقاضای بازار همراه با اقدامات پیشگیرانه
فصل ده: بازاریابی بافتاری: ایجاد یک تجربه حسی و واکنشی شخصیشده
فصل یازده: بازاریابی افزوده: ارائه تعاملات انسانی مجهز به فناوری
فصل دوازده: بازاریابی چابک: اجرای سریع و مقیاسپذیر عملیات
منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D8%B3%D9%84-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C/book/74975
فیلیپ کاتلر، هرماوان کارتاجایا و ایوان ستیاوان در کتاب نسل پنجم بازاریابی، شما را با مدرنترین روشهای بازاریابی همراه با استراتژیهایی برای بهکارگیری فناوری در این حوزه آشنا خواهند کرد. کاربرد هوش مصنوعی، همچنین پردازش زبانهای طبیعی، استفاده از حسگرها و رباتها در بازاریابی، به همراه موضوعاتی از جمله واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، بلاکچین و اینترنت اشیاء گوشهای از مباحث اثر حاضر را تشکیل میدهند.
دربارهی کتاب نسل پنجم بازاریابی
فیلیپ کاتلر (Philip Kotler)، هرمان کارتاجایا (Hermawan Kartajaya) و ایوان ستیاوان (Iwan Setiawan)، بهعنوان متخصصان کارکشتهی مدیریت و بازاریابی، استراتژی نخست را به شما توصیه میکنند. البته با نگاه دقیق و زبان سادهی خود در کتاب نسل پنجم بازاریابی (Marketing 5.0: Technology for Humanity)، مخاطبانشان را از تمامی چالشهای این مسیر نیز آگاه خواهند کرد تا آگاهانه تصمیم گرفته و افسار فناوری را در جهت اهدافشان به دست بگیرند.
در بخش چهارم، تاکتیکهای نوین برای به خدمت گرفتن فناوری در کسبوکارتان نیز معرفی خواهند شد. آشنایی با پنج نوع بازاریابی دادهمحور، پیشبینیکننده، بافتاری، افزوده و چابک، همچنین شناخت سازوکار آنها از دستاوردهای مطالعهی این بخش خواهد بود. پس از مطالعهی این قسمت از کتاب بهراحتی خواهید توانست تاکتیک مناسب خود را به کار بگیرید یا تلفیقی از تاکتیکهای ارائهشده را مورد استفاده قرار دهید.
معرفی کتاب نسل پنجم بازاریابی: فناوری برای بشریت
حمیدرضا ایرانی، علی عموئی اوجاکی و ملیکا نصیر برگردان این کتاب خواندنی را به نثری روان بر عهده داشتهاند. انتشارات آریاناقلم نیز با هدف توسعهی دانش و آگاهی مدیران این مرزوبوم، کتاب حاضر را به مرحلهی چاپ و انتشار رسانده است.
نکوداشتهای کتاب نسل پنجم بازاریابی
-
اهداف توسعه پایدار هم به بیشتر شدن خلق ثروت و هم به توزیع عادلانه آن اشاره دارد. اهداف مشخصی تعریف شدهاند که به دنبال ایجاد اکوسیستمهای ایدئال و شرایط رفاهی مناسب برای هرکسی است. ایجاد زیرساختهای باکیفیت و مسکن ایمن و همچنین کاهش میزان جرم و جنایت و فساد از نمونههای این اهداف هستند. اهداف دیگر متمرکز بر توزیع یکسان فرصتها برای رشد و شکوفایی، بهویژه برای گروههای حاشیهنشین و محروم هستند. همچون رفع تبعیض علیه زنان و اطمینان از دسترسی برابر به آموزش.
فیلیپ کاتلر، هرمان کارتاجایا و ایوان ستیاوان، این اثر را در چهار بخش اصلی و فصلهای دوازدهگانه تنظیم کردهاند. بخشهای اول و دوم با مقدمهای از نسل چهارم بازاریابی (دیجیتال محور) و چالشها و معایب آن، از جمله قطبیشدن رفاه و امکانات آغاز میشوند. بدیهیست که رشد و توسعهی پایدار در جامعه زمانی محقق خواهد شد که به صورت فراگیر، تمامی بخشهای اقتصادی آن را در بر گیرد. در بخش سوم سخن به ضرورت کاربرد فناوری شبهانسانی در عرصهی کسبوکار کشیده میشود و نویسندگان میکوشند تا روشهای گوناگون برخورد با مشتری را زیر سایهی فناوریهای نوین، برای مخاطبان خود تشریح کنند.
نویسندگان در اثر حاضر داستان رشد و تکامل بازاریابی را برایتان روایت میکنند. مسیری که اکنون به نسل پنجم، یعنی پیشرفتهترین مرحلهی آن رسیدهایم اما قطعاً دستیابی به این مرحله بدون عبور از روشهای ابتدایی و آزمون و خطاهای بسیار، میسر نشده است. در اولین نسل بازاریابی، محصولات محور فعالیتهای اقتصادی بودند. سپس مشتریمداری پا به میدان گذاشت تا رضایت مصرفکنندگان مهمترین هدف تولیدکنندگان باشد. رفتهرفته روابط اقتصادی بُعد معنویتری یافت و نسل سوم بازاریابی با قرار دادن انسان در محوریت کسبوکارها، چهرهی جدیدی به خود گرفت. در نسل چهارم، دنیای دیجیتال به کمک مشاغل آمدند و به ارتباطهای اقتصادی رونق چشمگیری بخشیدند. در نسل سوم نیز شاهد صفآرایی فناوریها در جهت پیشرفت روزافزون کسبوکارها هستیم.
به بیان سادهتر، شرکتها میتوانند اهداف توسعه پایدار را از دو دیدگاه مورد بررسی قرار دهند: دیدگاه بشردوستانه و دیدگاه زیستمحیطی. از یک سو، هدف دیدگاه اول، تبدیل جهان به مکانی بهتر برای زندگی مردم است که شامل تأمین نیازهای اولیه، مهارتهای اساسی زندگی و فرصتهای برابر برای آنها میشود. از سوی دیگر، هدف دیدگاه دوم، مراقبت و محافظت از محیط زیست است که به دنبال ایجاد خانهای پایدار برای نسلهای آینده است.
نکتهای که مرا درمورد کتاب نسل پنجم بازاریابی تحت تأثیر قرار داد این بود که چطور قدرت فناوریهای نوین و سیستمهای ارزشی درحالگسترش را با زندگی بشریت ترکیب میکند. کتاب حاضر از بازاریابان نسل آینده برای درک این ترکیب و تبدیل آن به اقدامات اثرگذار حمایت خواهد کرد. (هرمان سیمون بنیانگذار و رئیس افتخاری Simon-Kucher & Partners)
-
کافیست همین حالا سری به پیجهای فروشگاهی شبکههای مجازی بزنید یا کمی در میان سایتهای خرید و فروش آنلاین سرک بکشید. نفوذ فناوری و تکنولوژی به عمیقترین لایههای اقتصادی جامعه، بر کسی پوشیده نیست. کارآفرینان یا صاحبان مشاغل که قطعاً به نقش پررنگ فناوری در زمینهی تولید و فروش محصولات آگاه هستند، میتوانند نسبت به این موضوع دو نوع استراتژی را اعمال کنند: یکی اینکه به قطار پرسرعت فناوریهای حوزهی کسبوکار بپیوندند تا از قافله عقب نمانند و البته با پذیرش ریسکهای احتمالی، سود سرشاری را نصیب خود و کارکنانشان بکنند. استراتژی دوم هم این است که فعلاً دست نگه دارند تا ببینند فناوری چقدر میتواند صاحبان کسبوکارها را به سود و پیشرفت برساند و آیا سودآوری آن صددرصدی است یا درصد قابلتوجهی از آن نیز به زیانهای مالی منجر خواهد شد. انتخاب هر یک از این استراتژیها، آیندهی سازمانها را رقم خواهد زد.
یک کتاب راهنمایی ضروری و جامع برای بهکارگیری پتانسیل فناوریهای دیجیتال در مسیر دگرگونی کسبوکارها. (جورج دِی)
-
این نویسنده را میتوان از بزرگترین اندیشمندان در زمینهی کسبوکار استراتژیک دانست و از سوی دیگر او را فردی عملگرا در مشاورههای سازمانی و مدیریتی تلقی کرد. درمورد تحصیلات وی نیز جالب است بدانید که در دانشگاههای Glasgow و Surabaya تحصیلات خود را به اتمام رسانده و دورههای آموزشی خود را نیز در Wharton، Harvard، Insead و مراکزی از این قبیل، گذرانده است.
در بخشی از کتاب نسل پنجم بازاریابی: فناوری برای بشریت میخوانیم
کتاب نسل پنجم بازاریابی همراه با نکات جزئی و کاربردی خود شرح میدهد که چطور میتوان با ایجاد سه تحول اساسی در زمینهی بازارها، انواع کسبوکارها و فناوری، شرکتها را واداشت که با مسائل و مشکلات جدید خود در مسیر عرضهی کالا و محصولاتشان مقابله نمایند. (Inside Flap)
-
آموزههای این اثر با عصر کنونی و دوران شیوع COVID-19 بسیار مناسبت دارد. ادامه پیدا کردن قرنطینه در اغلب سرزمینها، باعث شده تا شرکتها وادار شوند به بازاریابی دیجیتال توجه کنند. (والتر وِرا)
کتاب نسل پنجم بازاریابی برای چه کسانی مناسب است؟
هرمان کارتاجایا، نویسندهی مشهور، همینطور سخنران و متفکر برجستهی حوزهی بازاریابی است که اصالتی اندونزیایی دارد. تأسیس فدراسیون مارکتینگ آسیا، ریاست کنسول کسبوکارهای کوچک اندونزی با نام اختصاری ICSB و کنسول کسبوکارهای کوچک آسیا یا همان ACSB بخشی از فعالیتهای حرفهای وی هستند. او همچنین در سالهای 1998 تا 2000 ریاست اتحادیهی بازاریابی آسیا-اقیانوسیه را به عهده داشته. کارتاجایا بهعنوان یکی از 50 فردی که آیندهی مارکتینگ را میسازند، شناخته میشود.
بهعنوان مثال، در زمینه همگانی و فراگیر ساختن، شرکتهای حوزه سلامت و بهداشت ممکن است متمرکز بر ترویج سبک زندگی سالم و ارائه ابزارهای تشخیصی و داروهای مقرونبهصرفه برای قشر ضعیف روستایی شوند. در زمینه توسعه پایداری نیز این شرکتها ممکن است با استفاده از فناوری به ارائه خدمات بهداشت و سلامت بهصورت مجازی و از راه دور بپردازند تا میزان جابهجایی، مصرف انرژی و ردپای کربن را کاهش دهند.
فهرست مطالب کتاب
اگر از آن دسته بازاریابانی هستید که میخواهید همگام با جدیدترین تغییرات، استراتژیها و راهکارهای نوین را به کار بگیرید، پیشنهاد میکنیم از مطالعهی کتاب نسل پنجم بازاریابی غافل نشوید. مدیران و رهبران کسبوکارها نیز با خواندن اثر حاضر، نکات سودمندی را خواهند آموخت.
با فیلیپ کاتلر و هرمان کارتاجایا بیشتر آشنا شویم
فیلیپ کاتلر، زادهی 1931 در شهر شیکاگو به دنیا آمده. این نویسنده توانسته بهعنوان استادی نامآشنا در حوزهی دانش بازاریابی جهان و همچنین «پدر بازاریابی مدرن» شناخته شود. این نویسنده تاکنون بیش از 80 کتاب و حدود یکصد مقاله پیرامون بازاریابی و روشهای آن تدوین کرده که در سراسر جهان به چندین زبان ترجمه شدهاند.