بیشتر بازاریابان در تلاش برای پاسخ دادن به این سؤالاند که مردم بهدنبال چه چیزی هستند و چه میخواهند؛ اما سؤال اصلی باید «چرایی» انتخاب آنها باشد. نویسنده توضیح میدهد که محصولی مخاطب را درگیر میکند که برای او تداعیگر معنایی اجتماعی یا فرهنگی باشد. او از طریق تحقیق در علم روانشناسی، سراغ احساسات محرکی رفته که میتواند مصرفکننده را به سمت خرید محصول سوق دهد. برای مثال، تحریک حس شادی یا نوستالژی میتواند در اقدام بهخرید مؤثر واقع شود. درنتیجه، اگر محصول از چنین ویژگیهایی برخوردار باشد، علاوه بر کالای صرف، ارائهدهندهی معنایی است که برای مخاطب ارزش دارد. بنابراین مقاومت در برابر خرید آن پایین میآید و کسبوکار برند را به رونق میاندازد.
امانوئل پروبست دارای مدرک کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی و دکتری روانشناسی مصرفکننده است. او در دانشگاه کالیفرنیا در لسآنجلس، واحد تحقیقات بازار مصرفکننده تدریس میکند و در همین خصوص برای نشریات مختلف، مقاله مینویسد. مجلهی والاستریت، یکی از نشریات شناختهشدهای است که امانوئل پروبست با آن همکاری میکند. سوابق کاری او، تلفیقی از تحقیق بازار و دستاوردهای علمی است که طی 16 سال بهدست آمدهاند. کتاب «Assemblage: The Art and Science of Brand» از دیگر کتابهای پرطرفدار امانوئل پروبست است.
در بخشی از کتاب هک برند میخوانیم
زماندگاری یک برند، در مرحلهی اول به میزان رضایتمندی مصرفکنندگان بستگی دارد. درنتیجه، نویسنده برای بررسی چگونگی موفقیت شماری از کسبوکارها به سراغ تحلیل و بررسی معانی فردی، اجتماعی و فرهنگی نهفته در آنها رفته است. امانوئل پروبست باور دارد که حجم بالای تبلیغات در زندگی روزمره، باعث شده تا مردم آنها را نادیده بگیرند. این نادیده گرفتن، میتواند منجر به فراموش شدن شمار قابلتوجهی از برندها شود. لازم به ذکر است که حرکت در مسیر مخالف این جریان، کار بسیار دشواری است.
کتاب هک برند توسط تحقیقات گستردهای در زمینهی روانشناسی مصرفکننده، مصاحبه با بازاریابان پیشرو در صنعت و مطالعات موردی برندهای مفهومی گردآوری شده است. بررسی خواستههای مصرفکنندگان، معرفی برندهای موفق و تأسیس یک کسبوکار پررونق بدون نیاز به بودجهی هنگفت از مباحثی است که امانوئل پروبست شرح میدهد.
امانوئل پروبست، استراتژیهای منحصربهفردی را برای برندهای مختلف ارائه میکند تا در زمانهای که علایق مشتری از جایگاه تعیینکنندهای برخوردار است، به کمک برندها بیاید. (جفری کولون، مدیر استودیو برند)
کتاب هک برند برای چه کسانی مناسب است؟
مطالعهی کتاب هک برند برای علاقهمندان به روانشناسی تبلیغات، مدیران صنایع، صاحبان برندها و فعالان حوزهی بازاریابی مناسب است.
با امانوئل پروبست بیشتر آشنا شویم
مقدمه
بخش اول: به دنبال معنا و مفهوم شخصی
فصل اول: به دنبال خوشبختی
فصل دوم: فردگرایی
فصل سوم: هر چیز ناقصی میتواند کامل باشد
فصل چهارم: خاطرهبازی
فصل پنجم: تجربه و نفوذ دو نماد وضعیت جدید
فصل ششم: نمایندگی و کنشگری آزادانه
بخش دوم: به دنبال معنا و مفهوم اجتماعی
فصل هفتم: همه ما یک داستان خوب را دوست داریم
فصل هشتم: در جستجوی صلح، آرامش و اطمینان
بخش سوم: به دنبال معنا و مفهوم فرهنگی
فصل نهم: دنیای روحانیت، غیرروحانیت و واعظان جدید
فصل دهم: همه ما هنرمند و مجموعهدار هستیم
نتیجهگیری
درباره نویسنده
منابع و مآخذ