معرفی و دانلود کتاب پس پرده | آنا گاوالدا | انتشارات چترنگ
کتاب پس پرده (The Cracks in Our Armor) از آنا گاوالدا (Anna Gavalda) نیز مجموعهای از هفت داستان کوتاه جذاب است. این نویسندهی فرانسوی که به سادگی و صداقت آثارش معروف است، در این داستانها نیز ما را به جهانهایی جدید میبرد؛ جهانهایی که پر از اتفاقات و آدمهای معمولی هستند. او خود بیان میکند که این نوشتهها نهتنها برای او داستان نیستند؛ بلکه آینهی تمامنمای انسانها و زندگی انسان در عصر جدید هستند. او از مردمی مینویسند که در پیلهی خود اسیر شدهاند و فقط از تنهایی میگویند. آنها از رازها و زخمهای خود صحبت میکنند تا جهان را بهتر ببینند، خود را بشناسند و با سختیهای خود راحتتر کنار بیایند.
معرفی کتاب پس پرده
میگفتم، زندگی ما در یک دستمال جا میشد.
و در تمام این مدت، فکر الکل هرگز دست از سرم برنمیداشت.
او نویسندهی پرافتخار فرانسوی است که عموماً به نوشتن رمان و داستانهای کوتاه اشتغال دارد. جهان نوشتههای او مملؤ از اتفاقات معمولی و روزمره هستند که نگاه بدیع وی، آنها را به داستانهایی جذاب تبدیل کرده است. آثار گاوالدا جزو پرفروشهای ادبیات فرانسه و جهان بهشمار میروند و اقتباسهای سینمایی متعددی نیز از رمانهای او انجام گرفته است. از دیگر آثار آنا گاوالدا میتوان به «من او را دوست داشتم»، «با هم بودن»، «گریز دلپذیر» و «کاش کسی جایی منتظرم باشد» اشاره کرد.
در بخشی از کتاب پس پرده میخوانیم
قهرمانان خیلی از کتابها، افرادی با ویژگیهایی خاص هستند؛ اما کتاب پس پرده – اثر آنا گاوالدا – را شخصیتهایی خیلی معمولی تشکیل میدهند؛ افرادی شبیه به خود ما، با افکار و احساساتی یکسان. این کتاب که سال 2017 نامزد جایزهی Grand Prix در بخش نثر ادبی بوده، مجموعهای از هفت داستان کوتاه این نویسندهی مشهور و پرفروش فرانسوی است.
هیچوقت. گاهی در دورۀ قاعدگی چون انرژیام کم میشد یا وقتهایی که عاشقم بیخبر میآمد و در گوشم حرف میزد، کمش میکردم. وقتی فقط رد میشد تا مطمئن شود که همهچیز روبهراه است، خوب بودم، اما وقتی شکمم را فشار میداد، وقتی شب برمیگشت و قسمت خودش از تخت، سهم زندگیاش، سهمش از ما را میخواست، من گریان بلند میشدم و چیزی نمانده بود که خودم را منفجر کنم.
کتاب پس پرده، به بهترین شکل، چهرهی فرانسهی امروز را بازنمایی میکند و درونمایههایی چون بخشش، عشق، دوستی، خانواده و تنهایی از درونمایههای مهم آن بهشمار میروند. «تنهایی» یکی از مهمترین موضوعاتی است که در تمامی این داستانها به آن برمیخوریم؛ تو گویی با شخصیتهایی مواجه هستیم که در تمام مدت مشغول سخن گفتن با خود هستند.
تا اینکه یک روز صبح تو را پیدا کردم.
فهرست مطالب کتاب
بچهها را بیدار میکردم، لباس تنشان میکردم، روی تکهنانهایشان کره میمالیدم، شکلات داغ به آنها میدادم، میبردمشان مدرسه، در خیابان سوفلو قهوهای میخوردم و روزنامه ورق میزدم، کمی خرید میکردم، خانۀ کوچکمان را مرتب میکردم، برای بچهها ناهار میپختم، دوباره میرفتم خیابان کوژا دنبالشان، به آنها غذا میدادم، رافائل را تا کلاسش همراهی میکردم و دواندوان با آلیس برمیگشتم تا توی کالسکه خوابش نبرد، میخواباندمش، رمانهای پلیسی را که پنجاه سنت یا یک یورو از مغازههای شه ژیبر، بولینیه یا از کتابفروشیهای کتابهای دستدوم میخریدم، میخواندم، آلیس را بیدار میکردم، میرفتیم برادرش را از مدرسه برمیداشتیم (غانوغون دخترکوچولوی خوشحال و لبخند پسر بزرگم که بالاخره تعطیل شده بود، بهترین لحظۀ روز بود)، بچهها را میبردم به باغ لوکزامبورگ، به بازی کردنشان نگاه میکردم، میبردمشان حمام، به آنها شام میدادم، برایشان داستان میخواندم، میبوسیدمشان و ملافهشان را مرتب میکردم.
داستانهای کوتاه، همیشه جهانی پر از رمز و راز به نظر میرسند. آنها شما را بدون اینکه از چیزی خبر داشته باشید، به دنیای خود وارد میکنند و تا چشم به هم بزنید، متوجه میشوید که داستان به اتمام رسیده است؛ شما ماندهاید با کلاف سردرگمی که باز کردن گرهی آن کار هر کسی نیست.
در این مجموعه داستان، زندگی افرادی به تصویر کشیده شده است که با ضعفها و زخمهای خود روبرو میشوند و سعی میکنند با آنها کنار بیایند. به عنوان مثال، داستان راننده کامیونی را میخوانیم که فرزندش را از دست داده و اکنون با سگش عمر میگذراند، دختری که کارش مراقبت از حیوانات خانگی است و در یک مهمانی اشرافی شرکت میکند، پسری که با قطار در حال بازگشت از یک مهمانی عجیب و پرمشاجره است، یا بیوهزنی که اخیراً با یک غریبه آشنا شده.
داستانهای کتاب پسپرده، همه از زبان اول شخص روایت میشوند. استفاده از این تکنیک در فرم، به ما نشان میدهد که موضوع مهم برای نویسنده، بیش از هرچیز، افکار و احساسات شخصیتها است. هرکدام از آنها به شکلی متفاوت از دیگر شخصیتها زندگی میکنند؛ اما اتفاقاتی که برای آنها رخ داده و زندگیای که از سر میگذرانند، همهی واقعیت را درمورد آنها نشان نمیدهد. آنها هرکدام جهانی درونی دارند که با حرفهایشان بازنمایی میشود. این همان چیزی است که گاوالدا را مصمم به استفاده از روایت اول شخص میکند.
آنا گاوالدا در این کتاب نیز -چون سایر آثار خود- نهتنها توانسته است داستانهایی جذاب تعریف کند، بلکه با روشی به روایت آنها پرداخته که توجه هر خوانندهای را به خود جلب میکند؛ بنابراین مطالعهی این داستانها میتواند برای شما نیز تجربهای لذتبخش را رقم بزند.
نکوداشتهای کتاب پس پرده
– گاوالدا، با شکوه تمام، به ژانری بازگشته که باعث شهرتش شد. (Le Figaro)
– صداهایی که در این داستان ها شنیده میشوند، تا ابد در ذهن خوانندگان باقی میمانند. (Le Soir)
– بسیار صمیمانه و سرزنده. (Lire)
– هر داستان این کتاب احساسی متمایز را به مخاطب القا میکند. (The New York Times)
– شعری لطیف در ستایش از روح انسان. (Publishers Weekly)
– مجموعهای از داستانهای غناییِ زیبا و ارزشمند. (World Literature Today)
– حساس، ظریف، و بینهایت جذاب! (France 2)
کتاب پس پرده مناسب چه کسانی است؟
این کتاب برای طرفداران داستان کوتاه، به خصوص داستانهای کوتاه فرانسوی، جذاب خواهد بود.