کتاب حاضر توسط موسسه مدیریت پروژه (PMI) تألیف شده است؛ نهادی مرجع که در سال 1969 به وجود آمده و استانداردها و گواهیهای معتبر این حوزه را مدیون آن هستیم. شکلگیری PMI توانست بین متخصصان مختلف وحدت زبانی به وجود بیاورد و گروه پژوهشی-صنعتی آریانا از این رو به انتشار یکی از معروفترین استانداردهای آن یعنی کتاب راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه اقدام کرد. مطالعهی این اثر میتواند نقشی مهم در بالا بردن سطح دانش مدیریت پروژه در کشورمان ایفا کند و امید است که تأثیر مثبتی در ارتقای آینده ایران داشته باشد.
کتاب استاندارد مدیریت طرح مناسب چه کسانی است؟
در پایان باید گفت با این سبک از سرپرستی پروژه شما موفق میشوید «کار درست» را تشخیص داده و آن را جایگزین «انجام درست کار» قرار دهید. همچنین زبان سادهای که سیامک حاجی یخچالی، سرمد کیانی و وحیدرضا یوسفی در ترجمهی این اثر به کار گرفتهاند یکی دیگر از نقاط قوت کتاب استاندارد مدیریت طرح است و میتوانید بدون نگرانی از ثقیل یا نامفهوم بودن مطالب برای حل چالشهای کاری خود به آنها مراجعه کنید.
یکی از چندین ابزار دراختیار مدیر طرح، توانایی در تهیه و تدارک محصولات و خدمات جهت کمک به تحویل منافع طرح میباشد. مدیریت تدارکات طرح بر فعالیتهای لازم برای خرید محصولات و خدمات تاکید میکند. مدیریت تدارکات طرح نیازهای تدارکاتی مشخصی را که برای مدیریت کلی طرح منحصر به فرد هستند را به همراه نیازهای اجزاء یا پروژههای تشکیلدهنده طرح در نظر میگیرد.
کتاب استاندارد مدیریت طرح اثری آموزشی برای هدایت رهبران و مسئولین سازمانها در ساماندهی پروژههاست. سیامک حاجی یخچالی، سرمد کیانی و وحیدرضا یوسفی مترجمان این کتاب هستند و موفق شدهاند پیچیدهترین مباحث را به زبانی ساده و شیوا با شما به اشتراک گذارند.
دربارهی کتاب استاندارد مدیریت طرح
در فصل اول ابتدا با مفاهیم اولیه مدیریت طرح و ارتباط میان آنها آشنا میشوید. فصل دوم ابعاد گوناگون این فرایند را آموزش میدهد که شرح تفاوتهای طرح با پروژه و پورتفولیو را نیز دربرمیگیرد. مطالعهی این فصل برای درک صحیح سطوح مختلف مدیریتی ضروری است. فصل سوم تا هفتم به پنج حوزه اصلی مدیریت طرح میپردازد و آخرین بخش نیز دربارهی فرآیندهای پشتیبان است که مباحث این کتاب کاربردی را تکمیل میکنند.
بهعنوان نمونه، مدیر طرح و تیم مدیریت طرح تعیین میکنند که نیازی برای تهیه و تدارک خدمات وجود دارد تا به بهترین نحو خروجیهای محصول را از پروژههای مختلف یکپارچهگر محصول ادغام نماید، یا مشخص میکنند که نیاز به تهیه و تدارک خدمات پشتیبانی از فعالیت سطح بالای طرح دارند (مانند نیاز به مدیریت ریسک طرح) تمام فعالیتهای تدارکات در سطح طرح میبایست در بهینهسازی تدارکات در اجزای طرح، هدفگذاری شوند.
مدیریت خرید، تدارکات و قراردادها همگی نظامهای تخصص یافتهای هستند که مهارتها و آموزش منحصربهفردی دارند. مدیر طرح باید اطمینان دهد که طرح به درستی تمامی سیاستها و استانداردهای سازمانی را در هنگام مواجهه با معاملات عمده مالی (شامل قرادادهایی که از لحاظ قانونی لازمالاجرا هستند) اجرا میکند. اغلب، سازمانها دارای دپارتمانهای تخصصی تدارکات یا خرید هستند که برای اطمینان از اعمال تمامی قوانین کاربردی، مقررات و قوانین وضع شده، ارتباط کاری نزدیکی با دپارتمانهای مالی و حقوقی دارند.