معرفی و دانلود PDF کتاب چابک سازی سازمان‌ها | محمد کشاورز

در کتاب چابک‌سازی سازمان‌ها تفاوت مدیران سازمان‌های چابک و مدیران سنتی نیز بررسی می‌شود؛ مدیران سازمان‌های چابک‌سازی‌شده دیگر مثل یک رأس هرم بر بقیه‌ی کارکنان نظارت نمی‌کنند و دیدگاهی بالا به پایین ندارند. در سازمان‌های چابک‌سازی‌شده دیگر هدف صرفاً فروش محصول یا سوددهی نیست؛ بلکه در این نوع سازمان مدیر بیش‌ازپیش به کارمندان و توانایی‌ها آنان ایمان دارد و مشتری به‌جای مدیر مدیریت می‌کند.

علی مهدیلوی تازه کندی متولد 1357، کارشناسی ارشد را در رشته‌های مدیریت بازرگانیِ دانشگاه شهید بهشتی و مدیریت دولتیِ دانشگاه علامه طباطبایی خوانده است. کتاب «بازی‌کاری در کسب‌وکار، آموزش و مدیریت فناوری اطلاعات» و مقاله‌های «بازارگرایی داخلی: سیر تکاملی و مدل‌ها» و «بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش» را در کارنامه‌ی خود دارد.

در کتاب چابک‌سازی سازمان‌ها بر اهمیت چابکی سازمانی، به‌عنوان موضوعی بسیار مهم برای پاسخگویی به چالش‌های محیطی تأکید می‌شود. نقطه‌قوت چابک‌سازی در این است که استراتژی‌های جدید را به‌سرعت توسعه داده و پیاده‌سازی می‌کند؛ درنتیجه نیاز واقعی مشتریان را می‌سنجد و برای پاسخ به آن راه‌حلی عمیق‌تر اجرا می‌کند. چابک‌سازی سازمانی باید به یک فرهنگ سازمانی تبدیل شود که کسب بیشتر سهم بازار، بهبود عملکرد در برابر تغییرات، افزایش رضایت مشتری یا آماده‌سازی برای معرفی محصول یا خدمت جدید را برای سازمان به دنبال داشته باشد.

کتاب چابک‌سازی سازمان‌ها اثر مشترک محمد کشاورز، ابوالفضل رضای کاشانی و علی مهدیلوی تازه کندی، به بررسی معانی، اصول، ویژگی‌ها، ضرورت‌ها و عوامل مؤثر بر چابک‌سازی می‌پردازد. چابک در لغت به معنی سریع و فعال است و چابک‌سازی سازمان‌ها به معنی آماده‌سازی آن‌ها برای افزایش عملکرد قابل‌ملاحظه است. همان‌طور که عوامل بیرونی مختلفی مثل عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیک بر دولت تأثیرگذار است، بر نیازها و خواسته‌های شهروندان و در نهایت، خدمات کسب‌وکارها نیز تأثیرگذار است. دراین‌میان، سازمان‌هایی برنده‌ی رقابت‌اند که بیش از همه با این سرعت هماهنگ شوند.

نویسندگان به‌منظور تأکید بر اهمیت چابک‌سازی، کتاب را در هجده فصل تدوین کرده‌ و ابعاد گوناگون چابک‌سازی را در سازمان‌های مختلف بررسی کرده‌اند. آن‌ها همچنین شیوه‌های عملی پیاده‌سازی چابک‌سازی، ابعاد چابک، رهبری چابک، چالش‌های چابک‌سازی و… را مطرح می‌کنند.

ابوالفضل رضای کاشانی متولد 1363، کتاب «مجموعه نکته و تست مدیریت صنعتی» را به همراه محمد کشاورز و دو نویسنده‌ی دیگر نگاشته است.

در بخشی از کتاب چابک سازی سازمان‌ها می‌خوانیم

امروزه جهانی شدن، دولت‌ها را با چالش‌های بسیاری مواجه ساخته‌است. از موضوعاتی نظیر گسترش اتحادیه‌ی اروپا تا موافقت‌نامه‌های مختلف تجاری دوطرفه موجب افزایش مطالبات از دولت‌ها شده‌است. افزایش مسائل امنیتی نیازمند هزینه‌ها و مقررات دولتی بیشتر است؛ همان چیزی که مسئولیت‌پذیری و کارایی دولت را موجب می‌شود. جمعیت سال‌خورده هزینه‌ی دولت را در بخش تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگی و خدمات درمانی افزایش می‌دهد؛ درحالی‌که درآمد پایه و منابع و استعداد کاهش می‌یابند. همچنین تکنولوژی جدید فرصت‌هایی را برای دولت‌ها فراهم می‌سازد تا کارایی و پاسخ‌گویی خود را افزایش دهند. این مسئله همچنین چالش‌های جدیدی را مطرح می‌سازد؛ مانند چگونگی جمع‌آوری مالیات در معاملات اینترنتی یا گرفتن مالیات از سازمان‌های مجازی. ولی با تمام این اوصاف، برخی سازمان‌های دولتی این چالش‌ها را به‌عنوان فرصتی می‌بینند تا در مسیر کسب‌وکارشان تغییراتی اساسی به وجود آورند و در نحوه‌ی اتخاذ استراتژی‌هایی که سرعت تصمیم‌گیری و عملکردشان را افزایش می‌دهد، در انعطاف‌پذیری منابع و سازمان‌هایشان، در پاسخ‌گویی به مشتریان و در شیوه‌ی برخورد نسبت به تغییرات محیط سیاسی و اقتصادی تحولی بنیادین ایجاد کنند و از این طریق ثابت کنند که دولت چابک یک واقعیت است و نه یک تضاد.

فهرست مطالب کتاب

معرفی کتاب چابک سازی سازمان‌ها

برای داشتن سازمانی موفق، باید دربرابر تغییرات لحظه‌ای جامعه عملکردی سریع و به‌موقع داشت و آمادگی نوسازی تمام جنبه‌های تجارت را در خود پرورش داد. کتاب چابک سازی سازمان‌ها اثر محمد کشاورز، ابوالفضل رضای کاشانی و علی مهدیلوی تازه کندی شرح مفصلی از سازمان‌های چابک، نحوه‌ی چابک‌سازی و مزایای آن را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب چابک‌سازی سازمان‌ها

نکات این کتاب برای داشتن کسب‌وکاری چابک و هم‌سو با نیازهای جامعه، برای تمام مدیران و کارکنان سازمان‌ها و همچنین اساتید و دانشجویان مفید است.

با نویسندگان کتاب بیشتر آشنا شویم

انتشارات دیباگران تهران این کتاب را منتشر کرده است.

کتاب چابک‌سازی سازمان‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

امروزه در دنیای رقابتِ کسب‌وکارهای آنلاین و فیزیکی، بیشترین سود متعلق به سازمانی است که بیشترین انطباق را با تغییرات بیرونی جامعه نشان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین پاسخ را به نیاز مشتری خود بدهد. اما تنها سازگاری با تغییرات جدید، برگ برنده‌ی تجارت‌ها نیست؛ بلکه سازمان‌ها باید به راه‌حلی فراتر بیندیشند که همان چابک‌سازی است.

مقدمه‌ی مؤلف

فصل اول: تعریف و مفهوم چابک‌سازی سازمانی

فصل دوم: تاریخچه‌ی چابک‌سازی سازمانی

فصل سوم: اهمیت و ضرورت چابک‌سازی

فصل چهارم: اصول و ابعاد چابک‌سازی

فصل پنجم: ویژگی‌ها و مزایای چابک‌سازی

فصل ششم: عوامل مؤثر در چابکی

فصل هفتم: چگونگی خلق یک سازمان چابک

فصل هشتم: ویژگی‌های مدیران شرکت‌های چابک

فصل نهم: تولید چابک

فصل دهم: رهبری چابک

فصل یازدهم: نظام آموزش و چابک‌سازی

فصل دوازدهم: مدیریت منابع انسانی و چابک‌سازی

فصل سیزدهم: زنجیره‌ی تأمین چابک

فصل چهاردهم: چابک‌سازی در بخش دولتی

فصل پانزدهم: چابک‌سازی در بخش خصوصی

فصل شانزدهم: چابک‌سازی در سازمان‌های نظامی و دفاعی

فصل هفدهم: ارزیابی چابکی سازمان

فصل هجدهم: چالش‌های چابک


منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%86%D8%A7%D8%A8%DA%A9-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7/book/77312

محمدعلی کشاورز متولد 1371 و نویسنده‌ی کتاب‌های «نکته‌های طلایی موفقیت در شغل»، «مدیریت کیفیت در سازمان‌های خدماتی» و «بودجه‌ریزی دولتی» است.