چگونه در دوران رکود و پس از آن، فروش خود را بهبود دهیم؟
به عنوان یک فروشنده، بخشندهبودن، یک عامل مهم در ایجاد حس خوب و ماندگار در مشتری است. یک پذیرایی ساده، ارائه یک نمونه رایگان از محصول و نظایر آن میتواند باعث بهبود ارتباط با مشتری شود.
به طور کلی برای بهبود وضعیت کسبوکار، راهکارهای بسیار جامعی مطرح میشود که بعضی از آنها علاوه بر پیچیدگیهای خاصشان، بسیار پرهزینه هستند. در بین تمامی راهکارها، میتوان از ایجاد حس خوب در مشتریان، به عنوان یک عامل کلیدی برای حفظ و جذب بیشتر مشتری یاد کرد.
مشتریان قلب تپنده کسبوکار شما هستند. همواره سعی کنید با اهمیت دادن به مشتری در او حس خوب بیشتری ایجاد کنید. در دوران سخت همهگیری ویروس کرونا، برای مشتریان خود شرایط رعایت دستورالعملهای بهداشتی را فراهم کنید و با ارائه اطلاعات کافی و بیان واقعیات محصول به مشتری نشان دهید که او و سلامتش هنگام استفاده از محصول، برای شما اهمیت ویژهای دارد
شاید بتوانیم همهگیری ویروس کرونا را به عنوان بزرگترین معضل بشریت از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون، معرفی کنیم که آسیبهای شدیدی به سلامت روان، جسم و اقتصاد افراد جامعه وارد کرده است. در این بین، فروشندگان و ارائهدهندگان خدمات در سطح خُرد، آسیب شدیدتری دیدهاند و لازم است در این دوران تغییراتی در سبک کسبوکار خود ایجاد کنند تا علاوه بر حفظ مشتری در دوران کرونا، برای هجوم مشتریان در دوران پساکرونا هم آماده باشند.
به عنوان یک ارائهدهنده خدمت یا محصول باید گذشته را کنار گذاشته و تمام تمرکز خود را بر حال بگذاریم. توجه به مشتری در حال، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مشکلات خارجی، درگیریهای ناخواسته با مشتریان قبلی، تصمیمات اشتباه و نظایر آن، ارتباطی با مشتری فعلی شما ندارد. پس با یک رفتار غلط نشئتگرفته از گذشته، نباید باعث آزردگی خاطر مشتریان حال حاضر خود شویم.
حس خوب، راهکاری ساده با کمترین هزینه و شدیدا موثر در حفظ و جذب مشتری است که در شرایط فعلی نیز بهشدت میتواند کمک حال فروشندگان و ارائهدهندگان محصولات باشد.
از نقطه نظر علمی، انتظار باعث افزایش دمای درونی بدن میشود. افزایش دمای درونی بدن، کلافگی افراد را در پی دارد و این باعث میشود که مشتری پس از مدتی انتظار، در اثر کلافگی محیط را ترک کند. این کلافگی درونی را به نگرانی از حضور در میان دیگر مشتریان و خطر ابتلا به ویروس کرونا اضافه کنید تا متوجه شوید گاهی پنج دقیقه تاخیر برای مشتری 50 دقیقه حساب میشود.
سعی کنید مشتری را حتی در این دوران خاص نیز همراهی کنید. تحقیقات انجامشده روی دو دسته افراد که دسته اول به صورت انفرادی و دسته دوم به صورت گروهی مورد پژوهش قرار گرفتهاند نشان میدهد که تمایل افراد در یک گروه برای خرید محصول یا خدمت بیشتر خواهد بود. مراقب باشید همراهی مشتری نباید جنبه نظارتی یا ایجاد فشار برای خرید داشته باشد که برعکس، حس منفی را به مشتری انتقال میدهد.
3-حس خوب همراهی مشتری
هرچه افراد حس بهتری نسبت به خود و محیط داشته باشند، شادابترند و در نتیجه در رفتار با مشتریان نیز برخورد شایستهتری دارند. یک برخورد مناسب و شایسته تا مدتها در ذهن مشتری باقی خواهد ماند که همین موضوع، یک عامل موثر برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی است. علاوه بر این قدم بنیادی، پنج راهکار ساده، اما کاربردی در ادامه ارائه میشود که میتواند حس خوب را در مشتریان افزایش دهد.
در اولین و مهمترین قدم، حس خوب به این مفهوم است که به عنوان یک فروشنده، حس بهتری نسبت به خود داشته باشیم. استفاده از یک محیط مناسب و داشتن ظاهری آراسته و نظایر آن میتواند حس خوب را به خود فروشندگان منتقل کند.