اعتقاد به منجی در ادیان مختلف
انتشار: تیر 26، 1401
بروزرسانی: 04 دی 1404

اعتقاد به منجی در ادیان مختلف

در ایمان اول تصدیق به خدا و رسول است اما ایمان به آخرت همراه او نیست. در قرآن و صحیفۀ سجّادیه ایمان به معنای گَرَویدن، قبول داشتن، باور کردن، اذعان و تصدیق قلبی و گواهی دادن بکار رفته است. کاهش دانستهاست (آلعمران: ۱۷۳؛ فتح: ۴؛ مدثر: ۳۱) در واژگان روایی بهعنوان «درجات ایمان» مطرحگشته و ابوابی از مجامع حدیثی را به خود اختصاص دادهاست (کلینی، اصول کافی، ج ۲، ص ۴۲؛ مجلسی، بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۳). 3. ادعای اینکه تصدیق امری تبعیض ناپذیر و غیر قابل افزایش و کاهش است، دور از واقعیت است؛ زیرا مراد از ایمانِ قابل افزایش مطرح شده در آیات، همان است که جایگاهش قلب است، یعنی فعل باطنی و جوانحی است، نه اعمال ظاهری. مهمترین منافع ذکر شده توسط مادران، در امان ماندن از عوارض سوء (50%)، کاهش هزینه های اضافی (25%)، کاهش بوی بد دهان (20%) و کمترین منافع، کاهش پوسیدگی دندان (5%) بود. یکی از آزمون های صدق و خلوص ایمان، اعمال صادقانه و خالصانۀ انسان ها، و معیار این صداقت و خلوص، تحمّل سختی ها و نا ملایمات، و پرداخت هزینه در راه ایمان است. ایمان هم دو مرحله دارد؛ یکی ایمان با تصدیق قلبی اما بدون عمل و اطاعت یعنی تصدیق هست اما تسلیم نیست؛ به این معنا که در درون علم دارند به اینکه حق با خدا و رسول است و صدقِ خدا و صدق رسول برای آنها با دلیل و برهان محرز است و میدانند رسول راست میگوید اما با او مخالفت میکنند.

یا در آیه دیگر نسبت به جنبه دوم که بغض به دشمنان خدا و رسول است میفرماید: «لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ أُولئِکَ کَتَبَ فی قُلُوبِهِمُ الْإیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ یُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُون» این ایمان دوم بوده که ایمان مکتوب در قلب است. این ویژگی ها لزوم توجّه و مراقبت از ایمان را گوشزد می کنند، و نگاهِ انسان را به نگرشی آسیب شناسانه نسبت به وجود و ماهیت ایمان دینی معطوف می دارند. از این روست که هزینه بری یکی از ویژگی های ایمان راستین و مؤمنان صادق و حقیقی بشمار آمده است. مومن حقیقی همهجا روزبهروز قدرتمندتر میشه و ایسمهای متعدد و جدیدی رو میسازه و ترویج میکنه مثل مدرنیسم روشنگری، رومانتیسم ضدعقلانی و پست مدرنیسم به همون اندازه غیرعقلانی. پس در نتیجه مدرنیته با افزایش قدرت انتخاب به رفتار پیشنما گرایش داره و نهادزدایی میکنه. آرنولد گِلِن فیلسوف اجتماعی آلمانی در اواسط قرن بیستم مجموعه بسیار مفیدی رو برای توصیف این شرایط ارائه کرده و استدلال میکنه که هر جامعهای در بعضی حوزهها به اعضاش حق انتخاب میده و در جاهایی این حق انتخاب رو سلب میکنه، اونجاهایی که اعضا حق انتخاب دارن رو پیشنما یا Foreground میگن و اونجاهایی که حق انتخاب از اعضا سلب میشه رو پسنما یا Background، وجود هر دو حوزه پیشنما و پسنما برای حیات جامعه ضروریه، جامعههایی که کاملا پیشنما و یا پسنما باشن نمیتونن به مدت طولانی دوام بیارن مثلا در جامعه کاملا پیشنما که در اون اعضای جامعه هیچ بدیهیاتی و یا به عبارت دیگه هیچ قانونی رو به رسمیت نشناسن بعد یه مدت کوتاه به هرج و مرج منجر میشه، در مقابل جامعهای که به اعضاش هیچ حق انتخابی نمیده و فقط از پسنما و بدیهیات تشکیل شده انسانها رو تبدیل به روبات میکنه، چیزی شبیه کره شمالی که کسی نه میتونه شغلشو انتخاب کنه، نه محل زندگیشو و نه حتی مدل موش رو، این تصمیمات همه به عهده حکومت و حزبه، این وضعیت عملا جامعهای رو به وجود میاره که به هیچ وجه انسانی نیست.

اما هر کدام از این دو درجه دارای خصوصیاتی هستند؛ خصوصیت درجه اول که گاهی آنچه در درجه اول است اگر منفی است مثبت آن در درجه دوم وجود دارد. هر کدام که از بین بروند، بقیه هم نابود میشوند. که از به دوش کشیدن این بار خسته خواهید شد، بیشتر در خوش خیالی و خوش باوری سیر خواهید کرد و واقع بین نخواهید بود. حاج علیاکبری با اشاره به عید سعید غدیر گفت: دهه ولایت را در پیش داریم و باید قدر بدانیم. به گزارش خبرگزاری برنا، حجتالاسلام محمدجواد حاج علیاکبری خطیب نماز جمعه تهران در سخنرانی خطبههای نماز عید سعید قربان در مصلی امام خمینی (ع) با تبریک عید سعید قربان به همه مسلمانان جهان اظهار داشت: امتحان بزرگ حضرت ابراهیم (ع) آغازگر مرام عشق بازی با حضرت حق بود. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس، با هجوم امواج شبهات و اشکالات مکاتب التقاطی و غیروحیانی پس از انقلاب اسلامی و مضاعف شدن این هجمه ها در سالهای اخیر شایسته است نخبگان حوزه و دانشگاه بررسی ادله عقلی و نقلی بحث پراهمیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه را با نگاهی نو و متناسب با فضای جدید جامعهی جهان اسلام و جامعهی جهانی مورد بررسی و کنکاش قرار بدهند.

فروش بیت کوین توسط ماینرها نشان میدهد که این ارز دیجیتال میتواند به قیمتهای کمتری هم برسد. ما معتقدیم امام حسین(ع) بهاذن خدای بزرگ میتواند بیماران ما را شفا بدهند و خداوند طبق روایات معتبره شفا را در تربت ایشان قرار داده است (ر.ک. پروردگارا از تو هدایت میخواهیم و برای تحقق آرمانهای بزرگ الهی و اسلامی کمک میخواهیم و ما را یاری کن. این حضور به لطف پروردگار کمک کننده است و برای حفظ ارزشها توجه به این امر بسیار کمک کننده است. در این آیاتی که به آنها اشاره شد به وجود این دو مرتبه از مراتب ایمان هم تصریح و هم تلمیح شده است.

کنی معتقد است که ما نباید به این دلیل کع معیار مبناگرایان کلاسیک به شکست انجامیده به این نتیجۀ شتابزده برسیم که هیچ معیاری برای تمیز باورهای عقلانی از باورهای غیرعقلانی و درواقع، به تعبیرِ خود او، شعور از حماقت وجود ندارد. این سخن را در قالب مثال می توان روشن تر بیان کرد: اگر شخص الف در دانش ریاضی دارای نهایت تخصص و تبحر باشد، من به علم او در این دانش ایمان خواهم داشت؛ زیرا از پیش با مشاهداتی این باور عقلانی برای من ایجاد شده است که وی در این دانش متبحر است. به عنوان مثال اگر شخصی در بازار به دنبال خرید تلویزیون باشد بین برندهای شهاب، ال جی و سامسونگ کدام برند را انتخاب خواهد کرد؟ برای مثال همین اروپاییهای میدانند که ما بر حق هستیم اما حاضر نیستند که در برابر ما تسلیم شوند. ما از تو روزی میخواهیم، ما را در برابر دشمنان قدار، مقاومت و پایداری بیشتر مرحمت فرمایی. حج بیت الله الحرام انجام شد و از خداوند میخواهیم ما و آنها را در دعای یکدیگر سهیم کند. تاریخ زندگی بشر نیز این را به اثبات رسانده است؛ عقل بشر با گذشت هزاران سال نمیتواند ادعا کند که بدن انسان را به درستی شناخته است و هنوز هم در درمان بسیاری از بیماریها ناتوان است و حتی گاهی اوقات روش قبلی خود را نقض میکند؛ چگونه میتوان از چنین بشری انتظار داشت که به تمام ابعاد روح انسان آگاه باشد و یک نسخه همه جانبه برای روح و جسم انسان و زندگی فردی و اجتماعی او تنظیم کند؟

اعتقاد به یک نیروی فرا بشری و امر قدسی باور شدید تمام عرفا، فلاسفه و حکما ما بوده است که نمونه بارز آن را شما میتوانید در شاهکار گلستان سعدی، مثنوی معنوی مولانا، حافظ و سایت ebavar … نظام فکری ملاصدرا که از آن به حکمت متعالیه نام میبرند، در حوزة تفکر اسلامی جایگاه برجستهای دارد، زیرا به جمع میان برهان، قرآن و عرفان پرداخته و روشهای عقلی، نقلی و شهودی در علوم مختلف اسلامی اعم از فلسفه، تفسیر، کلام و عرفان را در خود جای دادهاست و از اینرو از طرفی به توسعة رویکردی اندیشۀ اسلامی کمک نموده است (مطهری، ۱۳۶۲، صص۵۸۶-۵۸۷؛ نصر، ۱۳۸۲، صص۱۲۲-۱۵۳؛ جوادی آملی، ۱۳۷۵، صص۲۳-۳۱) و از طرفی دیگر به مطالعهای میانرشتهای دستزدهاست که از لحاظ روششناختی حائز اهمیت فراوانی است (قراملکی، ۱۳۸۸، ص۱۸۱). یک مرحله ایمان همان ایمان تصدیقی تنهاست، اما یک مرحله دیگر ایمانی است که همراه با تسلیم است؛ «لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوک» و بعد «وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیما». لذا برای تبیین ایمان کامل معمولاً ایمان دومی در قرآن کریم در نظر گرفته شده است که ایمان دوم ایمانی است که افزون بر تصدیق، همراه او تسلیم هم است؛ «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیما» این همان ایمان با تسلیم است که در بحثهای آینده بیشتر شرح خواهیم داد.

، ایمان مرا برترین مرتبۀ ایمان و یقینم را برترین مرتبۀ یقین قرار بده، این نتیجه بدست آمده است که اگرچه ایمان گاهی و نه لزوماً، می تواند مبتنی بر یقین منطقی شود، ولی آن یقینی که می تواند درونمایۀ ایمان دینی را فراهم آوَرد، و یا از مراتب کمال آن باشد، یقینی از سنخ حضور و شهود و رسیدن به مرتبۀ عین الیقین و حقّ الیقین است؛ زیرا معرفت و یقین منطقی با جحد و انکار هم جمع می شود و لزوماً مانع جحد و انکار نمی باشد. همه ی ما می دانیم که یکی از مهم ترین ارکان موفقیت باور به خودمان است و با اهمیت خودباوری آشنا هستیم. اما دليل اينكه چگونه فايده و نتيجه ايمان به خدا در جامعه تشكيل مدينه فاضله مي باشد بايد مروري به ويژگي هاي مومنين كه در قرآن و روايات ذكر گرديده بيندازيم. بیان معانی مختلف از علم و مراتب مختلف آن در بیان ملاصدرا حاکی از ذومراتببودن علم و معرفت در این تحلیل است و میتواند نقطة شروع مناسبی در تحلیل مراتب ایمان محسوب گردد.

و همچنین مهدی فرزند امام حسن عسکری (علیه السلام) است که در شب نیمهی شعبان سال 255 هجری بهدنیا آمده است و او زنده میباشد، تا در آخرالزمان در حالیکه حضرت عیسی (علیه السلام) همراه اوست، ظهور کند، لذا طبق این گفتار روایتی در صحیح بخاری از قول ابوهریره و او از پیامبر اکرم نقل میکند که: «کیف انتم اذا نزل ابن مریم فیکم و امامکم منکم. مثلاً: آیا ایمان داری که عیسی خداوند است؟ ایمان به کتابهای آسمانی یکی از ارکان ایمان به شمار میرود؛ کسی که ادعای مسلمانی میکند باید به تمام کتب آسمانی که خداوند متعال به پیامبران نازل فرموده است ایمان داشته باشد، به طوری که انکار حتی یکی از آنها و کفر ورزیدن به وجود این کتابهای آسمانی، شخص را از اسلام خارج کرده و در زمره کفار داخل می کند. چنین شخصی واقعبین نیست و به همین دلیل مسئولیت خطاهای خود را نمیپذیرد چون فکر می کند اگر اشتباهات را گردن بگیرد باعث بروز نوعی درد و رنج ذهنی و روانی در خود میشود. با توجه به نکات گفته شده اگر فردی قادر نبود در حد نیاز با مشکلات و چالش های زندگی مبارزه کند و اگر اعتماد به نفس کافی و اعتماد به قدرت ذهنی خویش را نداشت می توانیم در او کمبود خودباوری را تشخیص دهیم بدون توجه به این که با مسائل دیگر می تواند کنار بیاید و از آنها عبور کند یا خیر.

بحث در این زمینه بسیار دامنهدار است یعنی بحث ایمان اول و دوم به اندازه یک رسالۀ دکترا جا دارد؛ اینکه چه آثار و فرقهایی در قرآن کریم و روایات اسلامی بین این ایمان اول و ایمان دوم است و اینکه این دو نوع ایمان در تاریخ اسلام دارای چه مصادیقی داشته است؛ در کجا ما از این ایمان اول ضربه خورده و در کجا نیازمند این ایمان دوم بودیم. در قرآن کریم دو نوع توبهپذیری دستهجمعی آمده است؛ یکی آنجا که میفرماید: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیما» در اینجا لو در اینجا امتناع لامتناع است. در بحث گذشته بیان شد که از مجموعه ادله دینی -قرآن و روایات- استفاده میشود که در مجموع مراحل اسلام و ایمان چهار مرحله است که از اسلام نخستین آغاز میشود که از آن به اسلام اعرابی تعبیر میشود، همان اسلامی که قرآن کریم میفرماید: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیم» این اسلام، اسلام به زبان است و حتی تصدیق قلبی همراه آن نیست چه برسد به عمل.

که برای حفظ این انسجام فراهمآوردن الگویی ضروری است که از آن به «الگوی روشی» نام بردهاند و این الگو مراحل روششناختی را ارائه میکند که نهایتاً به ترسیم فرادیدگاهی از ایمان منجر میگردد (ایزدی و. این تحلیل با نشاندادن نقش معرفت در هر مرتبه به تمایز میان ایمان حقیقی و ایمان غیرحقیقی میپردازد و نشان میدهد که وجود یا فقدان معرفت میتواند به معناداری یا بیمعنایی ایمان منجر گردد. و وجود و علنی بودن آن نمی تواند دلیلی بر حقیقی بودن آن باشد، بلکه تنها چیزی است که به دیگران نشان می دهید. بعد آن هم این است: «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیما» آن کسانی که در این آیه به آنها اشاره شده است کسانی هستند که ایمان اول را دارند اما توبه آنها حقیقی نیست «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ».

ورزش کردن میتواند علاوه بر بهبود وضعیت فیزیکی و بدنی شما، باعث ترشح مواد شیمیایی در مغر شما شود. بااینکه بیان کردیم این ایمان همراه با تصدیق است اما همراه با تسلیم نیست، در چند آیه به هم آن اشاره شده است؛ مانند: «وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ یا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنی وَ قَدْ تَعْلَمُونَ أَنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقین» یا در آیه دیگری میفرماید: «کَیْفَ یَهْدِی اللَّهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إیمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمین» این شهادت عن صدقٍ است یعنی واقعاً شهدوا؛ علاوه بر شهادت لسانی شهادت قلبی هم میدهند. کسانی که با دشمنان خدا و رسول دوستی نمیکنند، «أُولئِکَ کَتَبَ فی قُلُوبِهِمُ الْإیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ» این یکی از خصوصیات ایمان ثانی است؛ مؤمنان به ایمان ثانی مؤیدان به روح الهی هستند. این همان مرحله ایمان اول است که در قرآن کریم فراوان به آن اشاره شده است. 3. سنتتیک و قراردادی: در این مرحله ایمان در سیستم عقیدتی جا میافتد و شخصیت پروری جای خود را به قبول زمامداری شخص یا گروهی میدهد که فرد به آن ایمان بستهاست.

حجت الاسلام سیداحمد مومنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به این که عالی ترین سرمایه، سرمایه ایمان است به تبیین بسیط یا مرکب بودن ایمان پرداخت و اظهار کرد: برخی ها از جمله مرجئه معتقد هستند که ایمان صرف الاعتقاد است، به این معنا که انسان همین مقدار که معتقد به خدا، پیغمبر و معاد باشد و عقایدی داشته، حتی بدون عمل نیز ناجی است. حکم دادگاه کیفری یک استان فارس درباره قصاص ایمان سبزیکار قاتل “شهید رنجبر” بعد از رفع نقص تحقیقات درباره جنون متهم، توسط دیوان عالی کشور ابرام شد. ولى باید توجه داشت «شکر منعم» قبل از آنکه یک حکم عقلى باشد یک فرمان عاطفى است.