دو مهارت حیاتی برای یک فروشنده حرفه ای
انتشار: تیر 30، 1401
بروزرسانی: 17 آبان 1404

دو مهارت حیاتی برای یک فروشنده حرفه ای

4- روش های قابل اجرا یا تکنیک هایی برای شکل گیری قضاوت

نکته مهم در تفکر نقادانه این است که استدلال ها چه زمانی بر اساس منطق هستند و چه زمانی سفسطه اند و قرار است فقط منافع فرد استدلال کننده را تأمین کنند.

دو مهارت حیاتی برای یک فروشنده حرفه ای-مجله موفقیت

3- چگونه تشابه و تفاوت بین ایده ها، حرف ها و تحلیل های مختلف را دید و ارزیابی کرد؟

از این نظر، زمانی که ما دیگران را متقاعد می کنیم، به دنبال تغییر در رفتار، ادراک، قضاوت و نگرش دیگران هستیم. اما این تغییر در راستای منفعت فرد مقابل و خودمان است که اگر غیر از این باشد، با فرض اینکه بتوانیم مخاطب را متقاعد کنیم، در حالی که منفعتی برای او ایجاد نشده است، همان اولین ارتباط، آخرین دیدار ما با او خواهد بود!

دو مهارت حیاتی برای یک فروشنده حرفه ای-مجله موفقیت

1- شواهد، طبق واقعیت های موجود

دو مهارت حیاتی برای یک فروشنده حرفه ای-مجله موفقیت

شاید برای درک بهتر باید از استعاره «چاقو» استفاده کرد. چاقو خوب است یا بد؟ هیچ کدام! این چاقو در دستان یک بزهکار اجتماعی عامل وحشت و ترس مخاطبان است و در دستان یک جراح مغز و اعصاب، عامل درمان یک تومور بدخیم. پس همان چاقو در دست یک نفر، زندگی را پایان می دهد و در دست دیگری زندگی می بخشد.

3- معیارهای مناسب و مربوط برای قضاوت کردن بدون اشکال

مجله موفقیت : شماره 416



منبع: https://www.movafaghiat.com/do-maharate-hayati-baraye-yek-forooshandehye-herfei/

ج) پیام را بپذیرد و اعلام رضایت کند

اولین و مهم ترین مهارت، متقاعدسازی دیگران در کار فروش است. متقاعد کردن نقطه عطف مبحث ارتباطات بوده و هدف اساسی و پایانی همه نوع رفتارهای ارتباطی است. ارتباط موفق و مؤثر، ارتباطی است که نتیجه دلخواه ما، یعنی متقاعد شدن مخاطب و پذیرش ایده های ما را به دنبال داشته باشد. در این صورت می توانیم به آن ارتباط موفق و ثمربخش بگوییم.

مهارت های زیادی باعث موفقیت یک فروشنده کارآمد می شود که من در این بحث به دو مهارت مهم فروشنده موفق اشاره خواهم کرد.

7- چگونه دانسته ها و باورها و شناختمان از جهان را بهبود ببخشیم و از تعصب و پیش داوری دور شویم؟

درواقع وقتی ذهن شما به پرسشگری عادت کند و در موقعیت های مختلف، صرفا به جای شتاب برای پاسخ دادن به دنبال سوال کردن و تحلیل مسئله باشد، مخاطبین بیشتر به شما اعتماد کرده و احساس می کنند که برای آن ها و دغدغه هایشان اهمیت قائل هستید.

5- چگونه مسائل و مشکلات را به شکل دقیق و سیستماتیک تعریف و تحلیل کنیم؟

فعالیت های متعددی در جامعه رواج دارند که خواسته یا ناخواسته از فنون ارتباط متقاعدگرایانه استفاده می کنند و همواره هدفشان تأثیرگذاری بر مردم است. اطلاع رسانی، اخبار، آموزش، مشاوره، تبلیغ، جنگ روانی، در ردیف شناخته شده ترین انواع این گونه ارتباطات محسوب می شوند. در این راستا، نزدیک ترین واژه به بحث متقاعد کردن، «تبلیغ» است.

دو مهارت حیاتی برای یک فروشنده حرفه ای-مجله موفقیت

تفکر نقاد و پرسشگری

ب) نسبت به پیام بی تفاوت و خنثی باشند

9- چگونه از نگاه فردی دیگر به مشکلات نگاه کنیم تا از طریق گفت وگو یا تعامل با دیگران، موفق تر و مفید تر باشیم؟

بیایید چند نمونه از سوالات تفکر نقادانه را با هم مرور کنیم:

2- مهارت تفکیک مسئله از موقعیت

5- پیدا کردن روشی قابل اجرا برای درک مشکل و سوال موجود

4- چگونه می توان میزان قابل اطمینان بودن و نیز خطاهای احتمالی استدلال های مختلف را ارزیابی کرد؟

1- چگونه می توان از دیگران سوالات مناسب تری پرسید و پاسخ های بهتری را دریافت کرد؟

از دیدگاه دیگر، متقاعدسازی را می توان «تلاش صادقانه برای مجاب کردن مخاطبان به پذیرش موضوع و خواسته ای از طریق ارائه مناسب اطلاعات مربوط» تعریف کرد. برخی احساس می کنند که متقاعدسازی و ترغیب واژگانی منفی هستند و به معنی دخالت غیرمنصفانه و دستکاری ذهنی افکار مخاطبان است. اما واقعیت این است که متقاعدسازی هم مثل هر مهارتی، وابسته به فردی که از آن استفاده می کند، می تواند در راستای اهداف درست یا غلط به کار گرفته شود.

دومین مهارت یک فروشنده حرفه ای «تفکر نقادانه» است. فردی که تفکر انتقادی یا تفکر نقادانه دارد، کسی است که قادر است پرسش های مناسب بپرسد و اطلاعات مربوط را جمع آوری کند. سپس با خلاقیت آن ها را دسته بندی کرده و با منطق استدلال می کند؛ در پایان هم به یک نتیجه قابل اطمینان درباره آن مسئله یا مشکل می رسد.

6- در میان انبوه رسانه هایی که امروزه منافع خود را در اولویت قرار می دهند، چگونه می توان اطلاعاتی مفید و صحیح را با حداقل سوگیری به دست آورد؟

ما می خواهیم بدانیم علت جنگ های خاورمیانه چه بود، به کدام یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری رأی بدهیم یا چگونه به تعطیلات برویم تا کسب وکارمان آسیب نبیند. در همه این موارد، می توان گفت که می کوشیم دانش و مهارتی را کسب کنیم که قبلا نداشتیم و در اغلب موارد هم نمی توانیم آن مهارت را با مشاهده مستقیم به دست آوریم.

کودکان با قدرت تفکر نقادانه به دنیا نمی آیند و بسیاری از انسان ها هیچ گاه آن را یاد نمی گیرند. همچنین این روش به سادگی توسط والدین و آموزگاران معمولی قابل آموزش به دانش آموزان نیست؛ بلکه به مربیان ویژه ای برای آموزش مهارت های اندیشیدن انتقادی نیاز است. هنگامی که در حال فکر کردن هستیم، معمولا هدف ما فهمیدن چیزی است. ما می کوشیم تا به پرسشی پاسخ دهیم یا مسئله ای را حل کنیم یا نتیجه ای را به اثبات برسانیم.

2- چگونه دقیق تر و عمیق تر فکر کرد، حرف زد و نوشت؟

وقتی پیامی می فرستیم، مخاطبان می توانند به این پیام، سه نوع واکنش داشته باشند:

تفکر نقادانه، اندیشیدن سنجش گرانه بر پایه حرف هایی است که ما می شنویم و می خوانیم. بخش نقادانه این تفکر به معنای سنجیدن است نه ایراد گرفتن؛ غرغر کردن، بهانه گرفتن، عیب جویی و بدخویی را نباید به عنوان نگاه منفی گرایانه در نظر گرفت. یک فرد یا یک گروه برای به کارگرفتن تفکر انتقادی باید به این موارد توجه ویژه ای داشته باشید:

8- چگونه دقیق تر فکر کنیم و حرف ها و نظر ات و استدلال های خود را به شیوه ای متقاعدکننده تر به دیگران انتقال دهیم؟

زمانی هم که حالت پذیرش رخ می دهد، می توان گفت که گیرنده و مخاطب متقاعد شده است.

آنچه در این مطلب می خوانید [ ]

نقش دو مهارت «متقاعدسازی» و «تفکر نقادانه» در موفقیت فروشندگان

10- چگونه به دیگران کمک کنیم تا مسائل و مشکلاتشان را بهتر و شفاف تر دیده و درک کرده و آن ها را حل کنند.

پس ما باید قدری استدلال کنیم، استنباط کنیم و از اطلاعات موجود نتیجه گیری کنیم؛ زیرا جواب دقیق و روشنی برای این سوالات وجود ندارد و ما باید با ذهن خلاق خود به این سوالات پاسخ دهیم.

***

متقاعدسازی

الف) پیام را رد و نفی کنند