معرفی و دانلود کتاب راهنمای مارکت پلیس ها | آنجلا ترن کینگ ینس | انتشارات برآیند
انتشار: بهمن 07، 1401
بروزرسانی: 17 آبان 1404

معرفی و دانلود کتاب راهنمای مارکت پلیس ها | آنجلا ترن کینگ ینس | انتشارات برآیند

سخن ناشر
سخن مترجم
مقدمۀ کتاب راهنمای مارکت پلیس ها
مقدمه ای بر چاپ دوم
مقدمه
فصل اول: مقدمه\u200aای بر مارکت\u200aپلیس\u200aها
فصل دوم: مراحل کِشت ایده، رشد و مقیاس کردن یک مارکت\u200aپلیس
فصل سوم: پیدا کردن مدل کسب\u200aوکار مناسب برای مارکت\u200aپلیس
فصل چهارم: انواع جدید مارکت\u200aپلیس
فصل پنجم: معیارهای مارکت\u200aپلیس
فصل ششم: ابزارهای مارکت\u200aپلیس
فصل هفتم: کار با سرمایه\u200aگذاران
فصل هشتم: خروج از مارکت\u200aپلیس
جمع بندی
منابع



منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D8%A7/book/72301

آنجلا ترن کینگ ینس و بوریس ورتز از بنیان گذارها و مدیرهای شرکت سرمایه گذاری «ورژن وان» هستند که روی بیش از هفتاد شرکت سرمایه گذاری کرده اند، ازجمله دو استارت آپِ یونیکورنِ «آدا ساپورت» و «شیپو» که یک مارکت پلیس فعال در حوزه ی لجستیک و زنجیره ی تأمین است. همچنین بوریس ورتز سابقه ی راه اندازی یک مارکت پلیس فروش کتاب در سال 1999 را دارد که بعدها به آمازون فروخته شد. این دو نویسنده حاصل تجربه های خود در راه اندازی و مشارکت مارکت پلیس ها را در مشهورترین و بهترین اثرشان که کتاب حاضر است، منتشر کرده اند.

در بخشی از کتاب راهنمای مارکت پلیس ها می خوانیم

با وجود اهمیت حیاتی مفهوم مارکت پلیس ها، و گره خوردن آینده ی اقتصاد و قدرت نرم کشورها به این مدل، هنوز آشنایی بسیار اندکی درمورد آن وجود دارد. مارکت پلیس مفهومی ناآشنا در میان فعال های اقتصادی، کسب وکارها، فروشنده ها و بازرگان ها، تولیدکننده ها، صاحبان صنایع، دولتمردان و مردم است. ازاین رو کتاب راهنمای مارکت پلیس ها (A guide to market places) نوشته ی مشترک آنجلا ترن کینگ ینس (Angela Tran Kingyens) و بوریس ورتز (Boris Wertz)، به این خاطر که تقریباً همه ی مدل های مهم معرفی شده و نمونه های عملی فراوان را با مرور موفقیت ها و شکست ها بررسی کرده، بهترین منبع برای شناخت این قابلیت مهم اقتصاد دیجیتال است.

پیدا کردن مدل کسب وکار مناسب کاملا به مشخصات مارکت پلیس شما بستگی دارد:

1- اگر مشتریانتان در مارکت پلیس برای خرید محصولات / خدمات راحت اند و کش و قوس زیادی را متحمل نمی شوند، به احتمال زیاد دریافت کمیسیون معامله از فروشندگان بهترین روش خواهد بود. البته در صورتی تکمیل خواهد شد که به فروشندگان خدمات اضافی ارائه شود.

این کتاب که از زاویه ی دید متخصص ها و برنامه ریزهای پلتفرم ها نگاشته شده به کار افرادی می آید که درصدد راه اندازی یا رشد یک مارکت پلیس هستند. نویسنده ها در فصل اول، مقدمه\u200aای از مارکت\u200aپلیس ها را با تعریف ویژگی ها و انواع این پلتفرم توضیح می دهند و شش عامل ارزش گذاری مارکت پلیس های دیجیتال را برمی شمرند. آن ها سپس با اشاره به برخی از استراتژی های رایج که با استفاده از آن ها می توان در بازارهای بزرگ رخنه کرد، اهمیت اثرهای شبکه ای بر رشد مارکت پلیس ها را بررسی می کنند. آنجلا ترن کینگ ینس و بوریس ورتز در فصل بعد کتاب راهنمای مارکت پلیس ها، مراحل کِشت ایده و رشد و پیشرفت یک مارکت پلیس را به صورت کامل شرح می دهند و در ادامه نیز راه های پیداکردن مدل کسب\u200aوکار مناسب برای مارکت\u200aپلیس، انواع جدید، معیارها و ابزارهای مارکت پلیس را بررسی می کنند. فصل های پایانی کتاب راهنمای مارکت پلیس ها که با ترجمه ی مجتبی ذوالفقاری از سوی انتشارات برآیند به چاپ رسیده، به کار با سرمایه\u200aگذارها و خروج از این پلتفرم اختصاص دارد.

کتاب راهنمای مارکت پلیس ها مناسب چه کسانی است؟

اغلب مارکت پلیس ها از فروشندگانشان هزینه دریافت می کنند. این هزینه می تواند به اشکال مختلفی وجود داشته باشد: هزینه ی لیست کردن، هزینه ی پیشنهاد دادن یا کمیسیون معامله. دلیل ساده ای برای دریافت هزینه از فروشنده وجود دارد: در گام بعدی و پس از شروع همکاری با عرضه کنندگان اولیه، این «تقاضا» است که عامل محدود کننده ی رشد مارکت پلیس محسوب می شود. همچنین، دریافت هزینه از خریداران، باعث افزایش اصطکاک و درنتیجه کمتر شدن مشارکت آن ها می شود.

فهرست مطالب کتاب

بسیاری از کارآفرینان با ایده های فوق العاده ای به سراغ مارکت پلیس ها می آیند، اما در انتخاب مدل کسب وکار مناسبی که آن ها را به سود برساند شکست می خورند. درست است که خریداران و فروشندگان در این بستر به دنبال «تکمیل معاملاتشان با یکدیگر» هستند، ولی بخش چالش برانگیز آن، موضوع درآمدزایی مارکت پلیس ها است. در اصل، پرداخت هزینه به مارکت پلیس به این فرایند اصطکاک وارد می کند و بر آن تأثیر منفی می گذارد. پرداخت «هزینه» بر عهده ی هرکدام از طرفین که باشد، طبیعتاً تلاش خواهد کرد تا معامله را خارج از بستر مارکت پلیس انجام دهد.

آنجلا ترن کینگ ینس و بوریس ورتز، کتاب راهنمای مارکت پلیس ها را با هدف آشنایی با غول های بزرگ کسب وکار آنلاین و فرایند شکل گیری آن ها نوشته اند. مارکت پلیس (بازارگاه) پلتفرمی است که وظیفه ی جذب، جلب توجه و اعتمادسازی مشتری و همچنین امکان تبادل مالی را به عهده دارد. این کتاب که در حوزه ی بازاریابی و فروش نوشته شده، بهترین منبع برای شناخت مارکت پلیس ها به شمار می رود.

درباره ی کتاب راهنمای مارکت پلیس ها

این کتاب به صاحبان کسب وکارهای اینترنتی، فروشنده ها و عرضه کننده های کالا و خدمات که قصد دارند محصولات خود را در بستری مناسب به فروش برسانند، پیشنهاد می شود.

با آنجلا ترن کینگ ینس و بوریس ورتز بیشتر آشنا شویم

معرفی کتاب راهنمای مارکت پلیس ها

در دوره ی چیرگی اقتصاد دیجیتال و به ویژه بعد از همه گیری ویروس کرونا، کسب وکارهای اینترنتی و خریدوفروش آنلاین به بخشی از سبک زندگی مردم جهان تبدیل شده و بستری فوق العاده برای عرضه ی کالا و خدمات را فراهم کرد. تولیدکننده ها و عرضه کننده های محصولات برای حضور در این بازار بزرگ دو راهکار پیش روی خود دارند: یا باید وب سایت یا فروشگاهی اینترنتی راه اندازی کنند، یا از بسترهای عرضه و فروش آنلاین کمک بگیرند؛ راه هایی که هرکدام مزایا و معایبی دارند. به عنوان مثال، با راه اندازی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی، با آنکه تصمیم گیری و کنترل چگونگی فروش در اختیار عرضه کننده ها قرار دارد، اما آن ها را با مشکلاتی مانند تأمین و انبارداری، لجستیک و فروش نیز روبه رو می کند. به ویژه آنکه آن ها برای مدیریت فروش نیازمند تهیه ی هاست، سامانه ی تولید و مدیریت محتوا، تبلیغات، اعتمادسازی، داشتن درگاه پرداخت اینترنتی، ارسال سفارش، پیگیری و کسب اطمینان از رضایت مشتری، اقناع سازی برای خریدهای بعدی و بازاریابی از طریق کسب رضایت مشتری ها هستند.

2- اگر مارکت پلیس شما فقط در طبقه بندی محصولات و خدمات فعال است و تراکنشی در آن انجام نمی شود، دریافت هزینه برای لیست کردن معنای بیشتری پیدا می کند.

راه ساده تر، استفاده از واسطه ای به نام مارکت پلیس (بازارگاه) است؛ یعنی پلتفرمی که میان فروشنده و خریدار، بستری مهیا می کند تا عرضه کننده بتواند محصولات و خدمات خود را به مشتری ارائه کرده و افزون بر تبادل داده ای و محتوایی، مبادلات مالی را نیز بر بستر آن انجام دهد. مزیت اصلی مارکت پلیس ها اینجا مشخص می شود؛ چرا که برخلاف فروشگاه اینترنتی، هم تمامی مسئولیت های زیرساختی را بر عهده دارد و هم جذب، جلب توجه و اعتمادسازی مشتری های بالقوه و امکان دریافت وجه از مخاطب را نیز به صورت آنلاین انجام می دهد. در این صورت تولیدکننده ها نیز می توانند به جای تمرکز بر موضوع های تخصصی مانند بازاریابی محتوایی، سئو، شبکه های اجتماعی و...، توجه خود را بر محصول یا خدمتی که ارائه می دهند، متمرکز کنند.