بروزرسانی: 17 آبان 1404
معرفی و دانلود کتاب راهنمای مارکت پلیس ها | آنجلا ترن کینگ ینس | انتشارات برآیند
سخن ناشر
سخن مترجم
مقدمۀ کتاب راهنمای مارکت پلیس ها
مقدمه ای بر چاپ دوم
مقدمه
فصل اول: مقدمه\u200aای بر مارکت\u200aپلیس\u200aها
فصل دوم: مراحل کِشت ایده، رشد و مقیاس کردن یک مارکت\u200aپلیس
فصل سوم: پیدا کردن مدل کسب\u200aوکار مناسب برای مارکت\u200aپلیس
فصل چهارم: انواع جدید مارکت\u200aپلیس
فصل پنجم: معیارهای مارکت\u200aپلیس
فصل ششم: ابزارهای مارکت\u200aپلیس
فصل هفتم: کار با سرمایه\u200aگذاران
فصل هشتم: خروج از مارکت\u200aپلیس
جمع بندی
منابع
منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D8%A7/book/72301
آنجلا ترن کینگ ینس و بوریس ورتز از بنیان گذارها و مدیرهای شرکت سرمایه گذاری «ورژن وان» هستند که روی بیش از هفتاد شرکت سرمایه گذاری کرده اند، ازجمله دو استارت آپِ یونیکورنِ «آدا ساپورت» و «شیپو» که یک مارکت پلیس فعال در حوزه ی لجستیک و زنجیره ی تأمین است. همچنین بوریس ورتز سابقه ی راه اندازی یک مارکت پلیس فروش کتاب در سال 1999 را دارد که بعدها به آمازون فروخته شد. این دو نویسنده حاصل تجربه های خود در راه اندازی و مشارکت مارکت پلیس ها را در مشهورترین و بهترین اثرشان که کتاب حاضر است، منتشر کرده اند.
در بخشی از کتاب راهنمای مارکت پلیس ها می خوانیم
با وجود اهمیت حیاتی مفهوم مارکت پلیس ها، و گره خوردن آینده ی اقتصاد و قدرت نرم کشورها به این مدل، هنوز آشنایی بسیار اندکی درمورد آن وجود دارد. مارکت پلیس مفهومی ناآشنا در میان فعال های اقتصادی، کسب وکارها، فروشنده ها و بازرگان ها، تولیدکننده ها، صاحبان صنایع، دولتمردان و مردم است. ازاین رو کتاب راهنمای مارکت پلیس ها (A guide to market places) نوشته ی مشترک آنجلا ترن کینگ ینس (Angela Tran Kingyens) و بوریس ورتز (Boris Wertz)، به این خاطر که تقریباً همه ی مدل های مهم معرفی شده و نمونه های عملی فراوان را با مرور موفقیت ها و شکست ها بررسی کرده، بهترین منبع برای شناخت این قابلیت مهم اقتصاد دیجیتال است.
پیدا کردن مدل کسب وکار مناسب کاملا به مشخصات مارکت پلیس شما بستگی دارد:
1- اگر مشتریانتان در مارکت پلیس برای خرید محصولات / خدمات راحت اند و کش و قوس زیادی را متحمل نمی شوند، به احتمال زیاد دریافت کمیسیون معامله از فروشندگان بهترین روش خواهد بود. البته در صورتی تکمیل خواهد شد که به فروشندگان خدمات اضافی ارائه شود.
این کتاب که از زاویه ی دید متخصص ها و برنامه ریزهای پلتفرم ها نگاشته شده به کار افرادی می آید که درصدد راه اندازی یا رشد یک مارکت پلیس هستند. نویسنده ها در فصل اول، مقدمه\u200aای از مارکت\u200aپلیس ها را با تعریف ویژگی ها و انواع این پلتفرم توضیح می دهند و شش عامل ارزش گذاری مارکت پلیس های دیجیتال را برمی شمرند. آن ها سپس با اشاره به برخی از استراتژی های رایج که با استفاده از آن ها می توان در بازارهای بزرگ رخنه کرد، اهمیت اثرهای شبکه ای بر رشد مارکت پلیس ها را بررسی می کنند. آنجلا ترن کینگ ینس و بوریس ورتز در فصل بعد کتاب راهنمای مارکت پلیس ها، مراحل کِشت ایده و رشد و پیشرفت یک مارکت پلیس را به صورت کامل شرح می دهند و در ادامه نیز راه های پیداکردن مدل کسب\u200aوکار مناسب برای مارکت\u200aپلیس، انواع جدید، معیارها و ابزارهای مارکت پلیس را بررسی می کنند. فصل های پایانی کتاب راهنمای مارکت پلیس ها که با ترجمه ی مجتبی ذوالفقاری از سوی انتشارات برآیند به چاپ رسیده، به کار با سرمایه\u200aگذارها و خروج از این پلتفرم اختصاص دارد.
کتاب راهنمای مارکت پلیس ها مناسب چه کسانی است؟
اغلب مارکت پلیس ها از فروشندگانشان هزینه دریافت می کنند. این هزینه می تواند به اشکال مختلفی وجود داشته باشد: هزینه ی لیست کردن، هزینه ی پیشنهاد دادن یا کمیسیون معامله. دلیل ساده ای برای دریافت هزینه از فروشنده وجود دارد: در گام بعدی و پس از شروع همکاری با عرضه کنندگان اولیه، این «تقاضا» است که عامل محدود کننده ی رشد مارکت پلیس محسوب می شود. همچنین، دریافت هزینه از خریداران، باعث افزایش اصطکاک و درنتیجه کمتر شدن مشارکت آن ها می شود.