معرفی و دانلود کتاب صوتی ترس و لرز | سورن کی یرکگور | آوانامه
انتشار: مهر 17، 1401
بروزرسانی:
17 آبان 1404
معرفی و دانلود کتاب صوتی ترس و لرز | سورن کی یرکگور | آوانامه
۱۹ دقیقه
بخش دوم: مسائل - مسئله ی دوم - قسمت دوم
این فیلسوف دانمارکی در سال 1813 در کپنهاگ به دنیا آمد و پس از زندگی کوتاهی که 14 سال از آن را به نگارش آثار فلسفی اختصاص داد، در سال 1855 به مرگی ناگهانی درگذشت. «پدر فلسفه ی اگزیستانسیالیسم» لقبی است که بعدها برای او برگزیدند. پوچ انگاری، تعلیق اخلاقی، بحران وجودی و جهش ایمان عناوین برخی از مهم ترین ایده هایی هستند که کی یرکگور در آثار خود به آن ها پرداخته است. او که تحصیلاتش را در رشته ی الهیات و فلسفه به پایان رسانده بود، درصدد آن بود تا از خود یک کشیش لوتری بسازد. اما تجربیات شخصی او و از دست دادن معشوقه اش، زندگی او را برای همیشه تغییر داد و باعث شد باقی مانده ی عمرش را به تفلسف و نگارش رساله ها و مقالات فلسفی بپردازد. «مفهوم آیرونی»، «تکرار»، «مفهوم دلهره»، «مراحلی در مسیر زندگی»، «پاره های فلسفی»، «پی نوشت های ناعلمی پایانی بر پاره های فلسفی» و «تجربه در مسیحیت» از جمله آثار این فیلسوف قرن نوزدهم هستند.
در بخشی از کتاب صوتی ترس و لرز می شنویم
۳۴ دقیقه
بخش دوم: مسائل - مسئله ی سوم - قسمت سوم
۳۳ دقیقه
بخش دوم: مسائل - مسئله ی سوم - قسمت دوم
اگر مخاطب جدی فلسفه و الهیات هستید، به هیچ وجه نباید شنیدن این کتاب را از دست بدهید.
با سورن کی یرکگور بیشتر آشنا شویم
۲۸ دقیقه
بخش اول: مدیحه برای ابراهیم
۳۲ دقیقه
بخش دوم: مسائل - پیشگفتار - قسمت دوم
۲۵ دقیقه
بخش دوم: مسائل - پیشگفتار - قسمت اول
سورن کی یرکگور با نگارش کتاب صوتی ترس و لرز نام خود را در تاریخ فلسفه جاودانه کرد. او در این کتاب که نقطه ی تلاقی فلسفه ی دین و فلسفه ی اخلاق به شمار می رود و در فهرست بهترین آثار فلسفی گودریدز قرار دارد، به سراغ داستان قربانی شدن اسحاق به دست ابراهیم نبی می رود و آن را در بستر فلسفی و اخلاقی بررسی می کند.
کتاب ترس و لرز (Fear and Trembling) را می توان نقطه ی عطف درخشانی در تاریخ فلسفه، از ابتدای پیدایش آن در یونان باستان تا همین امروز و نحله های مدرن و پست مدرن فلسفی به شمار آورد. سورن کی یرکگور (Soren Kierkegaard) در این اثر پرآوازه ی خود به داستان قربانی شدن اسحاق به دست ابراهیم پیامبر می پردازد. مسئله ی اصلی او در کتاب ترس و لرز، مفهوم «ایمان» است و عنوان این اثر اشاره به آیه ای از انجیل دارد که در آن پولس مقدس -از مبلّغان صدر مسیحیت- به مردم فیلیپین توصیه می کند که راه نجات و رستگاری را از خلال ترس و لرز بپیمایند. در حقیقت او این ترس و لرز را به ابراهیم نسبت می دهد، هنگامی که خداوند به او دستور داد تا سر فرزندش را از تن جدا کند. کی یرکگور از خلال نگارش این رساله گویی در جست وجوی آن است که خود نیز این ترس و لرز را ادراک کند. «پدر ایمان» نامی است که نویسنده در این اثر بر روی ابراهیم می گذارد و در همان حال از خود می پرسد: چگونه می توان یک قاتل بالقوه را به عنوان پدر ایمان گرامی داشت؟
۲۶ دقیقه
بخش دوم: مسائل - مسئله ی یکم - قسمت اول
۱۷ دقیقه
بخش دوم: مسائل - مسئله ی یکم - قسمت دوم
۲۵ دقیقه
بخش دوم: مسائل - پیشگفتار - قسمت سوم
۱۱ دقیقه
بخش دوم: مسائل - پیشگفتار - قسمت چهارم
مسئله ی کی یرکگور در این اثر نامدار، بررسی تقلیل یافته ی ابعاد مختلف یک داستان مذهبی نیست. او در حقیقت در بستر روان شناسی دین و فلسفه به چیستی مفهوم ایمان می پردازد و از این داستان مذهبی برای روشن کردن کلام و مقصود خود وام می گیرد. او همچنین از نظام اخلاقی-فلسفی هگل و افسانه ها و تراژدی های یونانی نیز بهره می گیرد تا به خواننده کمک کند تفاوت بین دنیای درونی روح و دنیای بیرونی اخلاق و زیبایی شناسی را درک کند. سورن کی یرکگور با اندیشه ها و آراء نظری خود که بخش مهمی از آن ها را در این کتاب می شنوید، تأثیری شگرف و غیرقابل چشم پوشی بر فلسفه ی پس از خود باقی گذاشت و شالوده ی اگزیستانسیالیسم قرن بیستم را پایه ریزی کرد و افق دید گسترده ای در الهیات مسیحی پدید آورد.
نکوداشت های کتاب صوتی ترس و لرز
اثری کلیدی در روان شناسی باور دینی. (Barnes & Noble)
کی یرکگور به عنوان یکی از سردمداران اگزیستانسیالیسم و یکی از بزرگ ترین فلاسفه ی قرن نوزدهم در نظر گرفته می شود. (Goodreads)
کتابی که تأثیری فوق العاده بر الهیات پروتستان و جنبش اگزیستانسیالیسم باقی گذاشت. (Penguin)
کتاب صوتی ترس و لرز برای چه کسانی مناسب است؟
امر اخلاقی به نفسه کلی است و به مثابه ی کلی به هرکس اطلاق پذیر است و این از دیدگاهی دیگر بدان معناست که در هر زمان اطلاق پذیر است. امر اخلاقی ذاتاً درون ماندگار است و غایتی بیرون از خود ندارد. بلکه خود غایت هر چیز بیرون از خویش است و اگر آن را در خود ادغام کند، دیگر پیش تر نمی رود. فرد به مثابه ی موجودی بی واسطه، حساس و دارای نفس، غایتش را در «کلی» دارد. رسالت اخلاقی فرد، بیان دائمی خویش در کلی و القای فردیت خود برای تبدیل به کلی است. همین که فرد فردیتش را در مقابل کلی مطالبه کند معصیت کرده است و فقط با قبول گناه می تواند از نو با کلی آشتی کند. هر بار که فرد پس از ورود به کلی میلی به مطالبه ی فردیتش احساس کند، به وسوسه گرفتار می شود که خلاصی از ان جز با پشیمانی و تسلیم خود به مثابه ی فرد به کلی ممکن نیست. اگر غایت اعلایی که می تواند برای انسان و زندگی اش مقرر شود همین است، پس امر اخلاقی با سعادت ابدی انسان که جاودانه و در هر لحظه غایت اوست، ماهیتی یکسان دارد. زیرا ترک این غایت، یعنی تعلیق غایت شناختی آن، مستلزم تناقض است. زیرا همین که معلق شود، از دست می رود. در حالی که در موارد دیگر چیزی که معلق می شود از دست نمی رود. بلکه در همان چیز عالی تری که غایت آن است محفوظ می ماند.