بروزرسانی: 04 دی 1404
۱۶. ↑ تفسیر قرطبی، ج۱، ص۱۱۵
وحیدی در پاسخ به پرسش دیگری درباره لزوم آموزش نیروهای انتظامی در زمینه نحوه برخورد با رعایت نشدن حجاب و جلوگیری از توهین یا بیاحترامی به بانوان، گفت: اصل این است که با کرامت برخورد شود و همین طور هم هست. گفت: پناه بر خدا، او آقاى من است. دیگر اعمال این روز، غسل و هدیه دادن به مومنین است. چون این اعتماد و ایمان به خود، فرد را وادار میکند که باورهای محدود کننده خودش را کنار بگذارد و کاری را که دوست دارد انجام دهد. از جمله راههای تقویت اعتماد به نفس و خودباوری میتوان به مواردی از جمله خود ارزشمندی، خودشناسی، خودپندار مثبت، خوداتکایی، رویارویی با مشکلات، تلقین درمانی، تمرین و تصمیمگیری، فراگیری مهارتهای زندگی، کسب تجارب موفقیتآمیز، مطالعه زندگی افراد موفق اشاره کرد. حضرت عبدالبهاء در بسیاری از آثار خود بر اهمیت عقل و عقلانیت تأكید مینمایند و اشاره میکنند كه این قوا، وجه تمایز انسان با سایر «اجناس و انواع موجودات»۹است. خلاقیت بسیار گستردهتر و فراگیرتر از چیزی است که مردم با نام فعالیتهای «هنرمندانه» میشناسند. خواست قاطبه مردم ایران حفظ حجاب در تمام ادوار و اعصارها است. بین ایمان و عفاف و حجاب و ولایت و بی بند و باری مرزی وجود دارد و باید این مرز حفظ شود، هیچکس از فساد و بی بند و باری به جایی نمی رسد.
رضاخان قلدر و فرزند خائن او از سال ۱۳۱۴ تا سال ۱۳۵۷ تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا مسئله حجاب را نادیده بگیرند و این همه سال برای تغییر فرهنگ جامعه کار کردند لذا ما برای محجبه شدن جامعه باید کارها و اقدامات فرهنگی انجام دهیم و این اقدامات باید از خانه ها شروع شود و به مدارس و دانشگاه ها و سطح جامعه برسد. چه بسا کلیسای کاتولیک تلاش کرده باشد که فرهنگ خود را بدون استیلا، الگوسازی و تحمیل القا کند، امّا بههرحال فرهنگ کاتولیک، همواره فرهنگهای بومی را مورد توجه قرار داده است، کاری که بنیادگرایی انجام نمیدهد. بنابراین با وجود تلاش هاى انجام شده، هنوز این موضوع ناگفته هاى فراوان دارد و بجاست که عالمان و محقّقان در این عرصه تلاشى دو چندان انجام دهند. در فراجا دارد اقداماتی انجام میشود که البته همان هم در نهایت رعایت کرامت انجام میشود اما گاهی فضاسازی میشود و مقاومتهایی در برابر اعمال قانون رخ میدهد که نباید در برابر اعمال قانون مقاومت کرد و نیروی انتظامی هم رعایت نهایت اکرام را خواهد کرد.
آیا ممکن است آنها نخواهند سرچشمه اصلى این دریاى بىکرانى که از ازل تا ابد را فرا گرفته بشناسند؟ آیا ممکن است ما این نظام عجیب را در این جهان پهناور مشاهده کنیم و علاقه نداشته باشیم سرچشمه این نظام را بشناسیم؟ از این گذشته، ما در درون جان خود احساسات اصیل فطرى دیگرى نیز داریم، از جمله جذبه فوق العادهاى است که نسبت به علم و دانش و آگاهى هرچه بیشتر در خود مىبینیم. که پس از ظهور، دین را به جهان رواج خواهد داد؛ فقر و تنگدستی را ریشه کن می کند و مردم جهان را هم فکر، هم گفتار و هم کردار می گرداند. امیرالمومنین بسیار در خطبه خود می فرمود: ای مردم دینتان را بپایید دینتان را. امروز دشمنان با هجمه وارد کردن به اعتقادات جوانان و زیر سوال بردن مسئله عفاف و حجاب به دنبال ضربه زدن به غیرت دینی در جامعه هستند، لذا باید غیرت دینی روزبروز در جامعه تقویت شود. وایزمن می گوید با عمل کردن به چهار مرحله زیر، می توانید خودتان را در گروه خوششانسها قرار بدهید! فردی: به معنای باور داشتن توانایی ها و استعدادهای شخصی، برطرف کردن نقاط ضعف و توجه نکردن به نداشته ها در جهت رسیدن به اهداف و ساختن زندگی بهتر و ایده آل می باشد.
برخی از آزمایشات در ارتباط با اعتقاد به ماوراء طبیعه و وجود پدیدههای فراروانی داشت. حجت الاسلام محمد عبادی زاده امام جمعه بندرعباس: این روزها با سالروز کشف حجاب رضاخانی مصادف شده و روز حجاب است، دشمن به سیاه رویی افتاده که میگوید در شبکههای اجتماعی هشتم بزنید «حجاب بی حجاب»، یعنی اسلام بی اسلام و محال است مسلمان در مسیر دشمن اسلام گام بردارد و وارد گروه دشمن شود. هم خانواده و مترادف کلمه اعتقاد ایمان ایقان عقیده رای پنداشت باور گروه وثوق یقین معتقد عقیده می باشد. سید ایمان سرورپور چندین کتاب در حوزه مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی تالیف کرده و چند سالی است در رادیو فرهنگ، شبکه آموزش برنامه خانواده سبز و … دشمنان آمدند که با این گونه اقدامات بنیان خانواده را به هم بزنند. هر ملتی او را با لقب مخصوص و ویژگی هایی می شناختند و او را از خودشان می دانند. بله ممکن است زیرا تمامی نوابغ بزرگ علمی به بیان خودشان یافتهاند (دریافت از منبع بیکرانه الهی) غیر آنکه خودشان تولید کنند. ریشه اصلی تفکر مهدویت، قرآن است که درچند آیه، نابودی ستم راپیش بینی کرده و پیروزی پارسایان، صالحان ومستضعفان را نوید داده و فرجام کار را از آنِ پرهیزکاران دانسته و بشارت داده که در پایان جهان، نیکوکاران حاکم خواهند شد.
نظام اسلامی میخواهد زن و انسان جایگاه رفیع و عزت نفس و کرامت داشته باشد و به همین لحاظ بر حجاب تأکید میکند. تمام انسان ها در جهان آخرت حاضر مى شوند، تا به اعمال آنها رسیدگى شود. چون آفرینش انسان و جهان بى هدف و بیهوده نیست تا به بیهودگى و نیستى پایان پذیرد، از طرفى انسان موجودى جاودانه و همیشگى است كه از این جهان به دنیاى باقى و آخرت مى رود و در آن جا به كارهاى خوب و بد او رسیدگى مى شود. نمیخواهیم بگوییم وقتی کسی بد پوشش است، خدایی ناکرده بی عفت است. در زندگی ما نیز چنین است وقتی احکام الهی میرسد باید دقت کنیم در این دستورها، کدامش مانند سجده بر آدم که بر شیطان، گران آمد، برای ما نیز در زندگی فردی و اجتماعیمان تلخ است.
اطلاعات آماری توسط پرسشنامه گردآوریشده و از طریق نرمافزار Excel و SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران: قرآن در سوره مبارکه نور و احزاب تکلیف بانوان را مشخص کرده است و شما مسلمانی را پیدا نمیکنید که آشنا با قرآن و منکر وجود حجاب و عفاف باشد. چنان که آیه 285 سوره مبارکه بقره، اشاره به همین مطلب دارد: « آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ». در قرآن، آیات فراوانی به این موضوع اشاره می کند، از جمله: انبیاء/105؛ نور/55؛ توبه /33؛ قصص/5. جلباب پوششی است که تمام بدن را میپوشاند و این چیزی است که ما از آن با عنوان چادر یاد میکنیم و چادر برای این است که زمینه بیحرمتی به آنان فراهم نشود. نشانه دیگر اعتماد به نفس پایین این است که شما به طور مداوم نظر و قضاوت دیگران را به عنوان پشتوانهای برای اطمینان از تصمیم صحیح خود، درخواست میکنید. داشتن عنوان مذهبى به تنهایى دلیل نمى شود كه در جامعه انحرافى نباشد. اگر حیوانی را در آب بیندازید بالاخره راه خود را پیدا میکند و خودش را نجات میدهد ولی اگر یک انسان را که شنا بلد نباشد در استخری بیندازید غرق میشود.
دستهای از بزرگان آن جامعه در مواجهه با اعلان ولایت در غدیر، به یاد کینههای گذشته افتادند و فرمان خدا را نپذیرفتند، اما دستهای بصیر بودند و میدانستند حضرت علی (ع) کسی است که موانع را از فرا روی هدایت بشر برداشته است. وی با بیان اینکه جامعه اسلام در دوره پیامبر(ص)، همه احکام و دستورات را پذیرفت، اما در مواجهه با یک دستور، دو دسته شدند، افزود: خداوند برای اعمال ولایت خود مجرا دارد و انبیا الهی مجرای ولایت الهی هستند. وی افزود: اینکه عدهای در خارج بنشینند که معمولاً هم به دستگاههای اطلاعاتی خارجی وصل هستند - و بعضاً هم این امر معلوم شده است - بخواهند برای داخل تعیین تکلیف کنند، آن هم در یک مسئله با این اهمیت، قابلقبول نیست. اینکه کار بسیاری از این اختلافنظرها به دادگاه میکشد روآ را متعجب ساخته است، گویی دادگاه میتواند جایگزین فرهنگ شود، تنها محلی که در آن میتوان بر سر قوانین توافق کرد و بر قضاوتها صحه گذاشت. همانطور که با قانونشکنان ترافیک و سارقان باید برخورد شود، باید به کسانی هم که این مقررات را رعایت نمیکنند تذکر داده شود. خبرگزاری موج خوزستان گزارش داد، حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسویفرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز امروز ۲۴ تیر در خطبههای نماز جمعه اهواز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی اظهار کرد: شیطان، شش هزار سال خدا را عبادت کرد، اما در وجود او یک غده بدخیم به نام تکبر وجود داشت که آن عبادتها نتوانست آن غده و بیماری را از بین ببرد.
بى تردید اعتقاد به معاد، انسان را از گناه باز مى دارد. با رسیدن به هر موفقیت یا پرداختن به اموری که احساس لذت و خوشحالی را در انسان ایجاد کند، مواد شیمیایی خاص آن احساس در بدن تشرح میشود که مقدار آن بستگی به درک شخص از انداره لذت یا احساس دارد، بخش های مختلفی در مغز و سیستم عصبی مسئول ترشح این مواد هستند. نورون های سیستم عصبی، پیام های مربوط به احساس انسان را تولید میکنند و انتقال میدهند، احساساتی مانند: شادی، سعادت و موفقیت یا غم، افسردگی و شکست. مباحث مهدویت از جمله موضوعاتى است که نقش کلیدى در زندگى بشر دارد و با زوایاى مختلف حیات انسان ارتباط مستقیم دارد.
گرچه برخی از نشانه ها و مشخصاتی که در سایر ادیان برای مصلح جهانی ذکر شده، درباره امام زمان(ع) نیز صدق می کند. متإسفانه عدم پاسخگویى روشن به سوالات مزبور و عدم تمییز دقیق مرز آخرت گرایى و دنیاخواهى, سبب شده است عده اى براى افزایش درآمد و ثروت خود به اعتقادات دینى و باورهاى فطرى, درباره معاد و زندگى اخروى, کم توجهى و یا بى توجهى نمایند و بدون دغدغه و با خاطرى آسوده به دنیا بپردازند. امام جمعه اهواز، با بیان این که زیارت جامعه کبیره، میراث گرانقدر امام هادی(ع) است، افزود: متن و تعابیر عرشی در این زیارت وحود دارد. دشمن می خواهد از طریق فرهنگی و تبلیغات نظام حجاف و عفاف را در جامعه برهم بزند.
نتایج آزمایشات بسیار جالب توجه بود. لیز دریافت که رهبران روی پیوستاری قرار دارند که یک طرف آن «تضعیفکنندهها» هستند، رهبرانی که با اعمال کنترل شدید از استعدادهای خلاق تیم خود استفاده نمیکنند و یک سوی دیگر آن «تقویتکنندهها» هستند، رهبرانی که اهدافی چالشبرانگیز تعریف میکنند و به کارکنان کمک میکنند به نتایج خارقالعادهای دست یابند که حتی خودشان هم باور نداشتند قادر به دستیابی به آنها باشند. نیاز به حضور یک مرد آسمانی که با کمک او بتوان حق را اجرا کرد، عدالت را برقرار نمود و در راه کمال گام برداشت یکی از نیازهای فطری و حقیقی انسان است. ایمان نوعی دلبستگی است که انسان با یک حقیقت متعالی ایجاد میکند زیرا این وجود بسیط علاقه وافری دارد تا به انسان در تمامی زمینه و مراحل کمک نماید لذا به دلیل ضیق وقت شرح آن را به شکل جداگانه ارائه خواهیم داد. باورهای ما انتخابهایمان را مشخص کرده و جهانی را که در آن زندگی میکنیم شکل میدهد.
آیات مورد بحث نشانه هایى از توحید و معاد را توأمان بیان مى كند تا وسیله ای باشد براى بیدارى منكران و ایمان به سایت ebavar مبدا و معاد. بارها پیامبر (صلی الله و علیه و آله) براى ترس مردم از گناه و دورى از اطاعت هواى نفس و غرایز حیوانى، آنان را از عذاب روز قیامت مى ترسانید. نمونه آن ماه رمضان در جوامع اسلامى است، چون در این ماه مردم بیش از ماه هاى دیگر به یاد معاد هستند، میزان بزهكارهاى اجتماعى كاهش مى یابد. بانوانی که بعضا در جامعه ما در ارتباط با موضوع عفاف و حجاب بعضا بی مبالاتی می کنند چند دسته هستند؛ یکسری از این خواهران خوش ذات هستند، اعتقاد دارند، اهل نذر و نیاز و کمکهای مومنانه هستند و در این عرصه عقب نمیمانند و من بعضا می گویم که برخی از آنها شاید در روز قیامت از ما جلو بیفتند و در نظرسنجی که بین آنها شده بیش از ۷۰ درصد آنها اعتقاد دارند که کارشان در این زمینه قشنگ نیست و بدحجابی و بی حجابی با اعتقادات آنها ناسازگار است، ولی بعضا در محیط بد قرار گرفته اند.
منتها امتیاز شیعه در این است که مسئلهی مهدویت در آن یک مسئلهی مبهم نیست؛ یک مسئلهی پیچیدهای که برای بشر قابل فهم نباشد، نیست؛ یک مسئلهی روشن است، مصداق واضحی دارد که این مصداق را می شناسیم، خصوصیاتی از او را می دانیم، پدران او را می شناسیم، خانوادهی او را می شناسیم، ولادت او را می شناسیم، جزئیات آن را خبر داریم. بسیاری از عالمان شیعه، معتقدند اسلام و ایمان دو مفهوم متفاوت هستند و بر این اساس، اسلام اعم از ایمان است؛ یعنی هر مؤمنی مسلمان است، اما هر مسلمانی، لزوما مؤمن نیست. ابن ابی الحدید که از عالمان اهل سنت است می گوید: "میان همه فرقه های مسلمان اتفاق قطعی است که عمر دنیا به پایان نمی رسد، مگر پس از ظهور مهدی(عج)" . از کارکردهای زیارت جامعه کبیره، توجه به نقش ائمه در آغاز و انجام خلقت، بارش رحمت الهی به واسطه حجتهای الهی، پابرحایی آسمانها غم و غصه زدایی از چهره بشریت، گشایش گرفتاریها، خوشبختی به ولایت ائمه، آشنایی با راه رسیدن به رضوان الهی، رهایی از خواری و ذلت، سختی و غم، رهایی از دوزخ و حل مشکلات و ساماندهی مسائل مادی و معنوی انسان است.